היום (שני) מתקיים כנס לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה, בהשתתפותם של הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, ראש המוסד אחרי דגן, תמיר פרדו וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. בדבריו בכנס, אמר איזנקוט, שסיים את תפקידו לפני כחודשיים, ישנם ארבעה מעגלי איום לישראל. "האיום הבלתי קונבציונאלי כהה בשנים האחרונות בעקבות הסכם הגרעין אבל הוא ימשיך ללוות אותנו בשנים הבאות", אמר איזנקוט.



"המציאות של הימים האחרונים מעידים על המציאות המאוד מורכבת עם המטריה האיראנית", הוסיף איזנקוט, "המציאות הנפיצה של השנים האחרונות לא פוגעת בשגשוג בישראל/ עיקר המאמץ שלנו בשנים האחרונות היה במניעת השגה הגמוניה איראנית בסוריה. האיראנים עדיין לא קיפלו את הדגלים, אבל הפעילות הרחק מהעין הציבורית מנעה את התבססות איראן".



על איום המנהרות בגבול לבנון ופעילות מול חיזבאללה, ציין איזנקוט: "אחד מהיעדים של חיזבאללה היה לכבוש את הגליל באמצעות מעברים תת קרקעיים. חשפנו את המנהרות וזה סוכל. הייתה גם אפשרות שנלקחה בחשבון למלחמה".



"ראיתי את התפקיד שלי מעבר לשמירה על ביטחון המדינה, לשתף פעולה עם התעשיות הצבאיות והאמריקאים ולפעול להבנות עם הרוסים", ציין הרמטכ"ל לשעבר.



דיסקין: "כחול לבן? אין בשורה חוץ מאנטי ביבי"



ראש השב"כ לשעבר דיסקין, התייחס בדבריו למצב הנפיץ ביהודה בשומרון על רקע הפיגועים האחרונים והאירוע אתמול באריאל בו נהרגו שני ישראלים. דיסקין דיבר על האפשרות לאניתיפאדה שלישית בשטחים ואמר: "אחד המאיצים הגדולים לטרור זה כשהצד השני מאבד תקווה. יש סימנים של אובדן תקווה בצד הפלסטיני בעזה וביו"ש ויש סיבה לדאגה. מי שמחזיק את הפקק שלא יעוף מהבקבוק היא מערכת הביטחון אבל בסופו של דבר זה יתפרץ ואני מקווה שמערכת הביטחון תתמודד עם זה שוב בהצלחה".



דיסקין התייחס לעבודה עם בנימין נתניהו ואהוד ברק כראש ממשלה ושר ביטחון. "כשברק ונתניהו אומרים יום אחד א' ואחרי יום יכולים להגיד הפוך. ביבי וברק מתעוררים בבוקר על צד אחד והולכים לישון על הצד השני", אמר.



על פרשת גנץ ציין דיסקין: "המרחב הקיברנטי והרשתות עם יכולות של מלחמה פסיכולוגית - יש לזה השפעה רבה על הרבה מאוד אנשים. האביב הערבי הוציא המונים לרחובות. 



"לאורך השנים הארוכות במערכת הביטחון התחושה שלי שהקיום שלנו הוא לא מובן מאליו. החוסן החברתי לאומי שלנו נמצא בסכנה מאוד גדולה. לאורך הרבה שנים עבדו לייצר שסע ופילוג בעם. פעם זה היה אשכנזים ומזרחיים וכיום זה ימין ושמאל. הפכו את השמאל לבוגד. שפל המדרגה. השסע הוא איום על עתיד המדינה שלנו".



לגבי חוק הלאום טען וסערת רותם סלע: "זה צחוק, זריעת חול בעיניים. מי שחושב שנשמור על מדינה יהודית באמצעות חוק - טועה. רק אם נשמר את הרוב היהודי והמוסרי - תהיה מדינה יהודית. אני בצד של רותם סלע ולא של ביבי. רוב האזרחים הערבים הם לויאלים למדינת ישראל. היו אחוזים בודדים שעשו דברים לא טובים אבל אי אפשר להשליך את זה על כל הציבור הערבי. אפשר להגיע עם ערביי ישראל לדו קיום וזה אפשרי".



"במערכות הבחירות האחרונות לא ידעתי עבור להצביע כי הייתה פוליטיקה של משיחים או של אנטי משיחים", הוסיף דיסקין וציין כי "אני לא רואה שכחול לבן מביאה בשורה חוץ מאשר אנטי ביבי. לא אצטרף למפלגה שאני לא מאמין בה. לא מאמין במפלגה של רמטכ"לים. אם יהיו אנשים איכותיים וללא אגו כמו איזנקוט, אשקול בעתיד להצטרף בעתיד לפוליטיקה".