בכניסה לאריאל שם החל מסע הרצח של עמר אבו לילא , אפשר היה להרגיש היום (שני) היטב את הדריכות ביום שלאחר הפיגוע. בצה"ל הוסיפו משני עברי הכביש בעמדות החיילים עמדות בטון והגביהו אותם כך שניתן יהיה לצפות טוב יותר על המתרחש בכל אזור הצומת. העמדות תוגברו ולצד לוחמי התותחנים תגברו את האזור גם כוח של הצנחנים. במסעדות והחנויות השייכות לפלסטינים בכניסה לאריאל שבהם בדרך כלל בא לידי ביטוי דווקא מרקם החיים המשותף, נראה שתנועת הקונים היהודים הייתה דלילה יותר מאשר בימים רגילים.



הכיכר באריאל כבר ידעה קשים ולמרות הקשיים מאמינים כאן שהזמן יעשו את שלו, כפי שכבר היה בעבר, לא פעם ביהודה ושמרון גם כשהמתחים הולכים וגוברים, האינטרסים המשותפים ומרקמי החיים המשותפים הם ששומרים את היציבות הביטחונית מהסלמה קשה בשטח וגם לאחר פיגוע קשה כמו אתמול לצד הגברת הכוחות בשטח הסיורים ומחסומי הפתע בצה"ל גם עושים מאמץ שלא תיווצר פגיעה באזורי התעשייה המשותפים. כך גם היה לאחר הפיגוע הקשה בברקן וכך גם עכשיו.



עומר אבו לילא, המחבל שביצע את הפיגוע באריאל. קרדיט: צילום מסך פייסבוק



בערוץ המבצעי צה"ל ושב"כ מתמקדים בניסיון להגיע לקצה חוט מודיעיני. זהותו של המחבל היתה ידועה כבר לאחר זמן קצר, צה"ל וכוחות הביטחון פשטו על ביתו של המחבל בזואידה, חקרו את אביו ובני משפחתו ובשלב הזה לא עצרו אותם. ההערכה במערכת הביטחון שבשלב הזה המחבל גם אם פעל לבד בשלב הראשון עכשיו הוא כבר מגלה סיוע מגורמים נוספים ולכן המאמץ המודיעיני משולב עם מעצרים וחיפושים בשטח.



המודיעין בודק את עברו של המחבל ואת מערכת קשריו השונים כולל קשרים רחוקים מהעבר. הניסיון מלמד שבדרך כלל המחבל הנמלט מסתייע באנשים אותם הכיר לפני, כאלה שאולי לא נמצאים במעגל הראשון של קרובי המשפחה, אבל שמערכת היחסים שלו בעבר איתם מספיק אינטימית בכדי שיסמוך עליהם ויפנה אליהם לבקשת עזרה.



צה"ל ושב"כ ימשיכו בהפעלת הלחץ גם בזמן הקרוב ומעגל המעצרים והתחקורים בשטח צפוי להתרחב. בינתיים צה"ל כבר מיפה את ביתו של המחבל כהכנות אפשריות להריסתו, נתניהו בזירת האירוע אמר שהנחה את צה"ל להתחיל בהרס בית המחבל, אבל למעשה אין לאמירה הזו משמעות וישנו נוהל משפטי מוכר תחת הנחיות משפטיות ברורות. מעבר למצוד אחרי המחבל, בצה"ל תגברו את הכוחות לאורך צירי התנועה שהם למעשה נקודת התורפה המרכזית. לא מדובר בתגבור כוחות גדולים במיוחד, אבל עדיין הורגשה נוכחות של יותר כוחות ביטחון על הצירים המרכזיים באיו"ש.



פיגוע באריאל. קרדיט: פלאש 90



במקביל למאמץ המבצעי ללכוד את המחבל בצה"ל ממשיכים גם כעת בתחקיר האירוע עד שיסוכם אצל אלוף הפיקוד נדב פדן. בכל הקשור לחתירה למגע כבר עכשיו ברור שהלוחם שהיה צמוד לגל קיידאן ז"ל בעמדה לא פעל כפי שהיה מצופה ממנו ולמעשה לא תפקד. למעשה בשתי העמדות משני צידי הכביש היו שלושה לוחמים ומ"כ, כאשר המ"כ היה היחידי שפתח באש ורץ בניסיון לעצור את המחבל. עם המ"כ היה חייל נוסף שנשאר בעמדה ולא רץ לעבר המחבל אבל זאת ככל הנראה מוך הנחיה של המ"כ שיישאר בעמדה ויחפה על תחנות האוטובוס ולא בגלל בעיה ערכית.



בסיטואציה שנוצרה בשטח למעשה רק המ"כ הגיע לאזור הכיכר, שם פתח המחבל באש לעבר המכוניות, רצח את הרב אחיעד אטינגר ז"ל שניסה לפגוע במחבל ונמלט עם רכב שהשתלט עליו בכיכר. כמו בפיגוע באיזור התעשייה בברקן, בצה"ל יתחקרו יחד עם המשטרה, כיצד ניתן לשפר את המענה בבידוד זירת הפעולה מרגע שהפגוע מתרחש, בכל הקשור לסגירת צירים מהירה והצבת מחסומים ושיח משותף בקשר מבצעי שישפר את המענה בנושא זה.