הודאתו אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לאישור שנתן לגרמנים על מכירת הצוללת למצרים, זאת מבלי ליידע את ראשי מערכת הביטחון, גררה תגובות רבות במערכת הפוליטית ובקרב בכירים ביטחוניים לשעבר.



ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') עמוס ידלין, התייחס היום (ראשון) לסוגיה בגל"צ והצביע על תהליך קבלת החלטות לא תקין. ישנה אי סבירות קיצונית שמתרכזת החלטה בסדר גודל שכזה בידי איש אחד. ראש הממשלה הודה שהוא לא שיתף את שר הביטחון והרמטכ"ל שלו. הנושא הזה של אספקת ציוד אמל"ח למדינה שכנה כמו מצרים, יש מה שנקרא שימור היתרון האיכותי של ישראל. על הדבר הזה מופקד משרד הביטחון ולא סביר ששר הביטחון ימודר".

עוד ציין ידלין כי "יש פה חריגה מאוד בולטת. אינני מכיר את כל השיקולים, אבל מדינת ישראל במשך שנים מקפידה מאוד שמערכות נשק כאלה לא יגיעו לידי מדינות כמו מצרים. הצעד הבא לדעתי היא איזה ועדת חקירה או ועדת בדיקה האם נפגע ביטחון ישראל בגלל תהליך קבלת החלטות לא נכון".

"תיקו אסטרטגי יכול להיות באזור מסוים. הדבר החשוב ביותר בעיני - בין ישראל ומצרים יש יחסים טובים. יכול להיות שהתקלה כאן קטנה ונושא איך מתקבלות ההחלטות בנושא רכש צריך להיבדק. אני מתריע על זה שיכול להיות שזה נמשך גם היום כי ראש הממשלה הוא אותו אדם והמועצה לביטחון לאומי חלשה מאוד".

דוד מידן, בכיר לשעבר במוסד, ומי שהיה מתאם מטעם ראש הממשלה לנושא השבויים והנעדרים, התייחס גם הוא בכאן ב' לנושא. "אני לא בעניינים שש שנים, אבל אני לא זוכר מקרים כאלה שראש ממשלה שומר מהלך כזה בסוד. העובדה שראש מל"ל היא צבאית ביטחונית ושר ביטחון ורמטכ"ל לא יודעים עליה, נראית לי מוזרה בלשון מעודנת. אני לא מכיר מקרים כאלה, אני מצפה שבמעלה הדרך הוא יסביר את זה קצת יותר טוב". 
 
"זאת החלטה צבאית ביטחונית, החלטה כזאת נופלת במגרש של חיל הים, של משרד הביטחון, של ראש הממשלה. כל החלטה שלא במעגלים האלה היא לא תקינה. ההחלטה לגבי שש צוללות או שבע צוללות היא החלטה צבאית במהותה. אין מצב שהחלטה כזאת לא תעבור במגרשים האלה. אפשר לפרש את החלטת נתניהו לכמה כיוונים. אני מניח שהפרשנים דנו מזה מכל זווית. פרוצדורלית, איך שדברים מתנהלים, זה לא צריך לחשוב כך. אני מודה שזה מפתיע אותי. מסקרן אותי לשמוע את ההסבר מראש הממשלה. מחר יש נושא חדש בתקשורת, זה נושא ששווה להבין אותו. זה נוגע בהרבה מערכות שלטון, בתקציבים, זה לא עניין שאפשר להבין". 

כזכור, נתניהו נשאל אמש על אישור מכירת הצוללות למצרים בלי ליידע את ראשי מערכת הביטחון. "זו עלילת הדם הכי נוראית", טען. "הם יודעים שאני לא יכול לספר באולפן דבר שהוא אחד מהסודות של מדינת ישראל. הדבר הזה נבדק על ידי היועץ המשפטי לממשלה. אם היה שם משהו, הוא כבר היה צף ויוצא החוצה, כי הרי לא חסים עלי. זה סוד מודר, שרק היועץ המשפטי לממשלה והצוות שלו יודעים, וגורמים כמו היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור".
 
כאן הדהים נתניהו את שומעיו ואמר: "שר הביטחון לא חייב לדעת על הצוללות. במשטרה אומרים שמה שהוא אמר להם שונה ממה שהוא אומר בחוץ. מצרים הייתה קונה את הצוללות בכל מקרה. במדינת ישראל יש סודות שרק ראש הממשלה וקומץ אנשים יודעים. מה שקורה כאן זה דבר נורא – גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי רוצים להכריח אותי לחשוף סודות מדינה ולסכן את ביטחון המדינה. הם עושים דבר שלא ייעשה. אני לא יכול לחשוף את הדברים האלה. מי שצריך לדעת יודע".