מנכ"ל רפאל, יואב הר אבן, אמר היום (רביעי) בכנס לביטחון לאומי של "מעריב" כי "בישראל, ההיבט ההתקפי הוא בשביל ההיבט המדיני". כתב הביטחון של "מעריב", טל לב-רם ניהל איתו שיחה של אחד על אחד.


אם ניגרר למבצע קרקעי ברצועה, צבא היבשה הוא טוב יותר מאשר בצוק איתן?

"הוא היה כשיר גם בצוק איתן, בהקשר המנהרות, הייתה מה רצו להשיג בהקשר הזה, יש שם אוסף של דברים שקשורים בתשתית. אני חושב שצבא היבשה כשיר ומוכן למבצע צבאי".

אתם משפרים את הצבא באופן מהותי בעניין הטכנולוגי?
"יש לנו את היכולות הכי מתקדמות, עובדה שצבא ארה"ב בוחן להצטייד במערכות שלנו, שכבר מזמן בשימוש. תמיד חסר, תמיד רוצים יותר, אבל צריך לזכור שלא הכל טכנולוגיה בסוף".

יש לנו מספיק כיפות ברזל?
"בסוף זה עניין של איזונים. פעם אחת על הכמות ופעם שנייה על אופן ההפעלה. האם יש לנו יכולות הגנתיות מספקות? בטוח. האם אפשר להוסיף עוד - תמיד אפשר. בכל התעשיות הביטחוניות אין מה להתלונן. כמות הכספים שמושקעת היא בנקודת איזון נכונה, אל מול האלטרנטיבות של התקציב, כי צריך גם להגן על הכוחות". 

טל לב רם, יואב הר אבן. צילום: אלוני מור


עוד אמר הר אבן כי: "מערכת הגנתית משפרת את האפקטיביות ההתקפית. לכל טנק שיש לו מעיל רוח יש גם שני מכ"מים, מערכות חישה נוספות, וגם מפנה את התותח ותוקף. העולם מורכב יותר מזה. בסוף זה עניין של תפיסת ביטחון. באופן עקרוני מדינת ישראל ככלל, לא קשור לאיזה צד פוליטי בשלטון, מכיוון שאין לנו שאיפות טריטוריאליות, ואם פעם היינו יוצאים למהלך התקפי כדי להסיר את החרב מעל הצוואר, ההיבט ההתקפי הוא למען ההיבט המדיני".

"הדרג המדיני צריך למצות מקסימום יכולות לפני שהוא יוצא למלחמה", הוסיף הר אבן, "ברגע שמכניסים את הצבא, אין דרך חזרה. אי אפשר להשוות בין מה שקורה בעזה למה שיקרה אם תהיה מלחמה בלבנון. בהיבט היקף האיום שנשקף לנו, היכולת ההגנתית, אין פה פיתרון קסם".