מספר 4 בכחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בכנס "מעריב" לביטחון לאומי: "תכלית ההגדרה של הביטחון הלאומי זה הריבונות של מדינת ישראל בשכונה המורכבת שאנחנו חיים בה. יש לנו תורה שבעל פה, כולם מכירים אותה - בן גוריון דיבר על התראה, הרתעה והכרעה סביב ההבנה הזאת נבנתה ההגנה שלנו, צה"ל, עליונות טכנולוגית ומלחמות קצרות".
אשכנזי הוסיף: "הסיפור במדינת ישראל הוא לא אף 16 או טנק מרכבה. זאת הנכונות של דור אחרי דור להקריב. הדבר הזה לצערי הוא בסיכון. מה שמטריד את הציבור זה העובדה שציבור קטן והולך מקיימים חוזה, משרתים את המדינה - הולכים ללמוד וציבור אחר והולך של צעירים לא עושים זאת. את זה אפשר וצריך לשנות. זה אחד הדברים שאנחנו מתכוונים לשנות".
"מי שלא יכול לשרת, שיילך למד"א, מכבי אש, או לא משנה מה", המשיך הרמטכ"ל לשעבר. "הצעירים הערביים רוצים לשרת. 18 אלף משרתים בשירות לאומי, משרתים שם 5,000, לפני עשור זה היה 500. יש דרכים לעשות את זה. אנחנו נקבל את חוק הגיוס, נחיל עליו רציפות ונציע הצעה שתעזור לאחידות. נהיה מנהיגות מאחדת ולא משסעת".

"אף פעם לא אמרנו שנכבוש את המדינות סביבנו, ננצח לטווח ארוך ונחתור להשיג שקט אמיתי. באיו"ש באינתיפאדה השנייה עבדנו ופעלנו על היכולת שלהם, ועצרנו את המתאבדים. היכולת שלהם נגמרה. הצבא, עם השב"כ פגע בתשתית של הטרור ובעיקר באנשים. הגדר הביטחונית עזרה. זה הביא לניצחון", סיפר אשכנזי.
מה עם חיזבאללה בצפון?
"עשיתי את כל תפקידיי בצפון. גרתי שם גם. ילדים היום שם בגיל בר מצווה לא בילו לילה אחד במקלט. זאת דוגמה לניצחון עם יכולת. פעלנו על הרצון של חזבאללה. נסראללה אמר אז שלא היה יוצא למלחמה אם היה יודע מה זה יגרום. זה לא מיקרי שיש לנו שקט בגבול לבנון. נסראללה שוקל את מחיר הפעולה. לא צריך להיות מומחה צבאי גדול. שינינו את הלחימה בלבנון, שזה לא רק נגד חזבאללה, אלא נגד כל המדינה, ולכן הוא שוקל. אני מעדיף להיות בצד שיש לו את חיל האוויר הכי טוב בעולם, אבל אסור לנוח. הרתעה מסתיימת מפעם לפעם וצריך להמשיך ולחדש אותה".
מה בנוגע לעזה? 
"בנתונים של עזה אין מנוס מלקבוע שההרתעה שלנו קרסה. הייתי אתמול בדרום, בנחל עוז ושדרות. ושאלתי מה קורה פה. הם אמרו לנו שאנחנו מאמינים לסנוואר, כי הוא אמר שיש הפסקת אש. לא מאמינים לזה שהחיילים אמורים לבוא לפה. בטווח הקצר, החיים בדרום הם בלתי נסבלים. צריך לשקם את ההרתעה שם. פועלים על הרצון ועל היכולת. בנתונים של עזה אין צורך לעשות חומת מגן. צריך לגבות מחיר. מה זה מחיר? פעילי טרור. לא מבנים, חשובים ככל שיהיו. צריך לתכנן מבצע שצה"ל יודע לעשות. זה הצבא הכי חזק במזה"ת". 
עוד אמר כי "אנו צריכים לצאת למבצע בתנאים שיבטיחו שבמהלך פתיחה אנחנו נגבה מהם מחיר. נצרף לזה פעולות יבשתיות, והתוצאה תהיה פגיעה מאוד קשה. זה יעביר להם את התיאבון, שהם משחררים טיל 'כאילו בטעות'. זה עבד במקומות אחרים. זה לא יהיה בלי תגובה, אבל אם זה יימשך נמשיך להיות בני ערובה של סנוואר. לא יכול להיות שיורים פה טילים ואז הם מקבלים את הכסף".

שיתוף הפעולה הקטלני - סוריה ואיראן
על ראש הממשלה הסורי, באשר אל אסד אמר מתמודד "כחול לבן" לכנסת: "בתקופה שישבנו על הגדר ועזרנו הומניטרית ולא עזרנו למי שנלחם באסד, זאת הייתה טעות. למה חזבאללה איבד כל כך הרבה חיילים בשביל אסד? הרי תומכי אסד הם עלאווים, הם חוגגים שני חגים נוצריים, זאת לא סיבה דתית. נסראללה הסכים להקריב אנשים שבניגוד לאסד האב, הבן נתן לו יד חופשית. 95 אחוז שיש היום בנשק של נסראללה, מגיע מהמחסנים של אסד. מאיפה לחזבאללה יש קורנטים? סבלנו מהטיל הזה. זה טיל רוסי. הייתה טעות לא לעזור להפיל את אסד באותה תקופה".
 
"זה נכון שראש הממשלה נלחם באיראן, אבל צריך להסתכל על התוצאות. התוצאה בצפון שכל האנשים הרעים ניצחו. אסד ניצח, חזבאללה שם, והאיראנים קרובים לגבול שלנו. מי שחושב שנצליח להתבסס עם המערכה שעשה צה"ל עם איזנקוט טועה. צריך לשנות אסטרטגיה. הנשיא פוטין, שמחייך אלינו, לא מצליח להרחיק את הגבול. אנחנו נצטרך לשנות את האסטרטגיה. צריך לגבות מחיר מאסד. לא יכול להיות שתיפתח חזית עם איראנים משם. אנחנו נראה שיקום של צבא סוריה שיקרה מהר מאוד".

גבי אשכנזי, בן כספית. צילום: אלוני מור

 
"לו ממשלת ישראל הייתה מורה, חרף ההחלטה שלנו, היינו מבצעים. אנחנו צריכים לומר את דעתנו, ואנחנו נתונים לדרג המדיני זוכרים את הכור העיראקי? חלק מהצבא לא היה בעד התקיפה. בגין, שלא היה בסיירת מטכ"ל. הוא אמר ג'נטלמנים, זה גורל העם היהודי, תבצעו. אותו דבר. אותו דבר עם שרון. בוגי היה רמטכ"ל ואני הסגן. עשה איתנו דיון עמוק ונוקב. כולנו התנגדנו. אריק שמע אותנו, דפק על השולחן, אמר שמח שיש לכם דעה מקצועית. הקשבתי, ונא לבצע. מה קרה? נבצע. לו ממשלת ישראל הייתה מחליטה במשמרת שלי, או של בני, ששיפר את המוכנות, זה מה שהיה קורה. היינו תוקפים", אמר אשכנזי.
 
גנץ התחרפן? הליכוד תוקף ככה
"הקמפיין שאנחנו רואים הוא קמפיין בזוי ודוחה. חרפה. זה מתחיל עם ההיא מלפני 40 שנה, זה עם רמיזות נמוכות. מי שמינה את בני לתפקיד רמטכ"לות זה ראש ממשלה. זה לא יאה. מה צריך לחשוב חייל בעזה, סדיר או מילואים, שמדברים ככה על רמטכ"ל?".
 
"ראש הממשלה איבד כל רסן. קרה לו משהו מוזר, קמה לו מפלגה הגדולה בישראל. בני קצין מצוין, הוא קיבל את האמון. אתן לכם דוגמא אחת: לפני שלושה שבועות השתתפתי באזכרה של תת אלוף ארז גרשטיין ז"ל. זה היה אירוע קשה מאוד. עברתי אירועים קשים. זה קרה אצלי בפיקוד צפון. זה רגע מבחן. לקחת יחידה ולהרים אותה מהמבצע. אתם יודעים למי קראתי להחליף את ארז? בני גנץ. הוא בא, התייצב, לקח את העבודה והרים את היחידה בשנה וחצי".

בהתייחסו לקמפיין הליכוד אמר אשכנזי: "אני לא מקבל את האמירות האלה. בני יהיה ראש ממשלה מצויין, הוא יתייעץ. כל פעם שנתניהו עושה משהו לבד, ראינו מה קרה. הוא החליט על צוללות, על משעל, על מנהרות הכותל לבד, תראו מה קרה. יש פה מדינה, אנחנו צריכים להמשיך ביחד אחרי הבחירות. כל ההסתה הזאת חסרת אחריות, לא נעסוק במשפחתו של נתניהו".
 
אשכנזי המשיך לתקוף: "ראש הממשלה נמצא יותר מדי זמן. הגיע הזמן לעשות שינוי. הייתי בשוק התקווה, חלק מהאנשים שלי שאלו אם אני רוצה ללכת כי זה של הליכוד. אמרתי 'בטח, אני הולך, חלק מהם היו חיילים שלי'. אני נותן שם חיבוק לאנשים - והם אומרים לי באוזן - חלאס, נמאס".