"בחינת מוכנותו של פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום העלתה שורה של ליקויים", כך מתריע מבקר המדינה יוסף שפירא, בדוח ביקורת שפורסם היום (רביעי) על המוכנות של פיקוד העורף לאירועים בחירום ויכולתו לטפל באתרי הרס מורכבים ובמגדלים. הדוח מזהיר, כי לפיקוד העורף אין יכולת מספקת לחילוץ יעיל ומהיר של לכודים בקומות גבוהות בבנייני רבי קומות, בכמה אתרים בו זמנית. זאת, לנוכח האפשרות שהיחידה הארצית לחילוץ ולהצלה והגדודים הסדירים יבצעו במקביל גם פעולות חילוץ והצלה באתרי הרס מורכבים.
"מצב זה מחמיר עקב אי כשירותם של גדודי המילואים של פיקוד העורף לפעול במתארים כאלה, שכן הם לא תרגלו חילוץ מגובה", מזהירים עוד מחברי דוח המבקר – "גדודי החילוץ וההצלה במילואים יתקשו לבצע פעולות חילוץ והצלה באתרי הרס מורכבים".
מהדוח עולה, כי כבר בשנת 2010 הועלה בפיקוד העורף הצורך המבצעי לחילוץ מגובה, אבל במהלך השנים לא פרסם פיקוד העורף טכניקות ייעודיות לכך. "ליקוי זה הוא מהותי", מדגיש שפירא. בדוח נטען עוד על ליקויים במכונות המבצעית של כוחות המילואים המיועדים לחילוץ והצלה. "מפקדים בפיקוד העורף מעריכים והנתונים מעידים שכשירותם הכללית של גדודי החילוץ וההצלה במילואים היא ברמה נמוכה עד בינונית", מתריעים עוד מחברי הדו"ח הנוקב -"אתרי ההרס שבהם מתאמנים גדודי החילוץ  וההצלה הם קבועים ומוכרים ומכאן, שהאימון אינו אתגר מקצועי עבורם ובכך נפגעת כשירותם המקצועית".

 
מחסור באמצעים לחילוץ והצלה
 
עוד מתריע הדוח, כי קיים מחסור באמצעים הנדרשים לחילוץ והצלה. "אין מספיק ציוד מכני הנדסי-צמ"א ועקב כך גדודי החילוץ במילואים יתקשו לפעול באתרי הרס מורכבים". עוד עולה מהדוח, כי בשל המחסור באמבולנסים, לרשות פיקוד העורף עומדים רק כ-8% מאמבולנסים הדרושים לו בהתאם לפקודות. מבקר המדינה מזהיר, כי בשל המחסור במד"א בצוותים רפואיים להפעלת אמבולנסים בעת חירום, לא ניתן יהיה להבטיח פינוי מהיר ויעיל של נפגעים מאתרי ההרס.
שפירא מציין עוד כי למרות שלתכנית האימונים של גדודי החילוץ וההצלה במילואים של פיקוד העורף נוספו במחצית השנייה של שנת 2017 ובמהלך 2018 בין שלושה לתשעה ימי אימון למחזור האימונים, הרי שעד לתוספת זו, אימוניהם לא התבצעו בהיקף ובתדירות הנדרשים לשיפור כשירות הגדודים. עוד עולה מהביקורת, כי לא מתאפשרת הפעלה של מחלקות החילוץ וההצלה במילואים באתרי הרס שמחוץ למתחמים פלוגתיים, כפי שעולה מהתורה ומהספרות המקצועית של פיקוד העורף.
"על פיקוד העורף לבחון בדחיפות כיצד לשפר את יכולותיו בתחום החילוץ ממבנים גבוהים, הרלוונטיות לכל סוגי הבנייה המודרנית", ממליץ שפירא. "על פיקוד העורף וכבאות והצלה לפעול בשיתוף פעולה ובהקדם להשלמת מיפוי המבנים הגבוהים ובכך לתמוך בהיערכות כוחותיהם לחילוץ במציאות הקיימת ולהקנות להם את היכולות והאמצעים המתאימים לצורך כך".

שפירא קובע עוד, שעל פיקוד העורף להאיץ את הכשרת גדודי הסדיר לחילוץ מגובה, על מנת לתת מענה מספק לחילוץ ולהצלה של לכודים מבניינים גבוהים וזאת, נוכח איום הייחוס. "על סגן הרמטכ"ל לקדם עם פיקוד העורף את בחינת כלל הסיבות שבגינן כשירות גדודי החילוץ וההצלה במילואים היא נמוכה עד בינונית, את ההשפעות של רמת הכשירות הזאת ובהתאם לכך לבחון את היכולת של צה"ל לשפר את כשירות סד"כ המילואים ובכלל זאת את קצב השיפור,יחסית להיקף התקציב שניתן לאימון גדודי המילואים ולתקציב פיקוד העורף".
"מדינת ישראל נערכת לקראת אירועי חירום, משברים, או אסונות מסוגים שונים בתוך שטח ישראל, העלולים לסכן חיי אדם, לגרום לפגיעה קשה בכל אורחות החיים, בתשתיות לאומיות, ביכולות ביטחוניות ולפגוע במידה ניכרת בחוסן הלאומי", מציין שפירא, "על פי איום הייחוס, בעימות צבאי עתידי צפוי ירי של אלפי טילים על העורף האזרחי של מדינת ישראל על ידי מדינות וגורמים עוינים במשך זמן ממושך".

תגובת צה"ל לדוח:



תגובת דובר צה"ל לדו"ח: "צה"ל מברך על הביקורת ויפעל למימוש מסקנותיה באופן מהיר. טיוטת הדוח התקבלה בצה"ל לפני מספר חודשים ומרבית הפערים שהעלו בה טופלו באופן מידי. אשר לממצאים בנושא מוכנות כוחות החילוץ של פיקוד העורף לחירום, נדגיש כי האתגרים העומדים בפני צה"ל ופיקוד העורף בשעת חירום הם רבים ומגוונים. פיקוד העורף נערך לחירום באופן מיטבי וזאת בהתאם למשאבים ולסדר העדיפויות כפי שנקבעים ע"י צה"ל ובשיתוף משרד הביטחון".

עוד נכתב בתגובה: "נוסיף כי מרבית הממצאים הועלו וטופלו על ידי פיקוד העורף עוד בטרם החלה הביקורת את עבודתה. בשל כך חלק מהנושאים היו במועד הביקורת בתהליכי עדכון או בנייה. בין היתר הוגדל מספר ימי האימונים של חיילי המילואים, צומצמו פערי סדר כוחות והותאמו תכניות הפיקוד לחירום".

"באשר לתרחיש הייחוס, סוגיית התרחיש נדונה בין הפיקוד לגורמים העוסקים בנושא מזה זמן רב. התרחיש נמצא בתהליך עדכון בו באות לידי ביטוי הערות פיקוד העורף כפי ששוקפו בממצאי הביקורת".

שלי יחימוביץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שלי יחימוביץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


באשר למשימה הכפולה לגדודי החילוץ הסדירים, טוען צה"ל כי "ממצאי הביקורת נכונים אך אינם מצביעים על בעיה מהותית. מרבית יחידות צה"ל מחזיקות מספר תכניות, והחלטה מה מהן תבוצע בפועל תלוית זמן והקשר. זהו לב התהליך במעבר בין התוכניות לפקודה. נציין כי הוחלט לאגוד ארבעה גדודי חי"ר קל תחת מפקדת חטיבה משימתית ולהכשירם למשימות פינוי אוכלוסיה בשעת הצורך. זאת בנוסף להבנות ותיאום נוסף מול הגורמים הרלוונטיים".

עוד נכתב בתגובה, כי "בניגוד לממצאי הביקורת, אין פער בסדר כוחות בפיקוד העורף. הנושא נבחן מספר פעמים לרבות בחודשים האחרונים. בנוסף, ההערות באשר לעדכון תורת החילוץ- טופלו".

"בימים אלו, מצוי פיקוד העורף בתהליכי ההתאמה ועדכון של ככל התוכניות האופרטיביות. הפיקוד פועל, בין היתר, להרחבת מתכונת האימונים של יחידות המילואים, זאת בכפוף להקצאת המשאבים מתאימים. במסגרת תוכנית העבודה בצה"ל מתועדפים המשאבים בין כלל צרכי הצבא. מטבע הדברים, קיימים פערי משאבים ידועים ועל כן נדרשת עבודת תעדוף של משימות פיקוד העורף ופריסתן באופן מיטבי תוך התאמה לתוכנית העבודה ולאיום הנשקף. לפיקוד העורף תוכניות להתעצמות נרחבת שתמומש על פי ובהתאם להקצאת משאבים".

עוד טען צה"ל בתגובתו, כי "להרחבת התמונה נסביר כי האמצעים המוקצים לפיקוד העורף ולשאר הגופים בצה"ל, מסווגים לשלושה מצבים: שגרה, חירום ומלחמה. כך, במצב מלחמה, צה"ל מסתמך על אמצעים מהמשק האזרחי, נוסף על האמצעים הקיימים בשורות הצבא. לאחרונה הוסדר מול מד"א כי אחריות הפינוי מאתרי הרס בעת מלחמה תבוצע על ידי מד"א ולא תסתמך על ריתוק אמבולנסים אזרחיים. יש לציין כי צה"ל קולט בימים אלו 160 אמבולנסים חדשים באופן הדרגתי עד סוף שנת 2020. כמו כן, צה"ל רכש אמבולנסים נוספים ממד"א אשר יחולקו לאחר השבחתם".

אשר להספקת ציוד מכני הנדסי לפיקוד העורף טען צהל, כי "בנושא זה מתבצעת עבודת מטה בשיתוף מספר גופים בצה"ל. כמו כן, נמצאה התאמה מלאה בין תוכנית הניוד של פיקוד העורף לבין זו של המטה הכללי. המענה בכלי הרכב הקלים עומד על כ-70% במצב חירום ועל 100% בזמן מלחמה".

יו"ר האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ' המשמשת גם יו"ר הוועדה לביקורת המדינה שעסקה רבות במחדלי הממשלה בנושא העורף, התייחסה לדוח המבקר: "הדוח מעיד על מחדל קשה וכישלון מהדהד ומתמשך של הממשלה, הצורם עוד יותר על רקע ההסלמה בדרום, יכולות הפגיעה של חיזבאללה, והעדויות הטריות על יכולות הפגיעה בעורף של חמאס. גם דוחות המבקר הקודמים חשפו כשל עמוק, על רקע קטטות משתקות על סמכויות ותקציבים בין הגורמים השונים ואפס יכולת תכלול, אך הדוח המתווסף אליהם היום חושף כי גם כוחות החילוץ וההצלה עצמם ניצבים בפני שוקת שבורה. עד שלא יתרחש אסון המוני ויועלו קורבנות אדם במסות שקשה לעכל -  נראה כי הממשלה המבולגנת והכושלת לא תצליח לעמוד באתגר הבסיסי של הגנת העורף".