המשלחת הביטחונית המצרית במרוץ נגד השעון על מנת להשיג רגיעה לפני יום שבת, בו מתקיימים ברצועת עזה אירועי יום השנה לצעדות השיבה ושבירת המצור, כולל מה שמכונה צעדת המיליון. במערכת הביטחון בארץ מעריכים כי לצעדה זו יגיעו כ-70 אלף איש.



העיתון הלונדוני בשפה הערבית, "א-שארק אל אווסט", מדווח הבוקר (חמישי) כי המשלחת המצרית קיימה ישיבות מרתוניות עם הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, כדי למנוע עימות צבאי גדול ברצועה בשבת ואפשרות שהדברים יצאו מכלל שליטה, זאת על רקע הרגיעה השברירית שקהיר הצליחה להשיג לפני יומיים וכללו הפרות על ידי שני הצדדים.



מקורות פלסטינים אמרו כי המצרים, בראשות ראש התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, אחמד עבד אל חאלק, הגיעה אמש לרצועה דרך מעבר ארז, לאחר שקיימה ישיבות בישראל. המקורות אמרו כי מצרים מעוניינת להבין מה התרחש בימים האחרונים, מדוע שוגרו בשבועיים האחרונים בהפתעה רקטות, שהיו עלולות להביא למלחמה. המצרים מטילים ספק בטענות של חמאס שהרקטות שוגרו בשל תקלה טכנית או בשל תנאי מזג האוויר. המקורות הפלסטינים הוסיפו עוד, כי המצרים מעוניינים בכל כוחם להפוך את ההסכם האחרון להסכם רשמי בין ישראל לפלסטינים ולדחוק את הצדדים להגיע לרגיעה.



המקורות אמרו עוד, כי בראש הצוות הפלסטיני שישב עם המצרים, עמד מנהיג חמאס ברצועה יחיא סנוואר. הדיונים נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה, כאשר המצרים העבירו מסרים מישראל, לפיהם היא מוכנה לשורה של הקלות בתמורה להפסקת פעולות הטרור של חמאס. בישראל דורשים למעשה, את ביטול ההטרדות הליליות, הפסקת הפרחת בלוני התבערה והנפץ, ביטול הצעדות היומיות בצפון הרצועה מול זיקים, והבטחה שצעדת המיליון לא תהיה אלימה.



ישראל דורשת את הפסקת הפרחת בלוני התבערה. צילום: ביטחון אשכול
ישראל דורשת את הפסקת הפרחת בלוני התבערה. צילום: ביטחון אשכול



המקורות אמרו עוד, כי המשלחת המצרית אמורה לחזור בשעות הקרובות לישראל, על מנת להעביר למערכת הביטחון את עמדת חמאס. על פי הדיווחים ישראל מוכנה לתת מספר הקלות לפלסטינים: העלאת מספר המשאיות הנכנסות לרצועה דרך מעבר כרם שלום, הפעלת פרויקט ההעסקה של האו"ם, כך שיכלול 40 אלף איש, הרחבת אזור הדיג ל-12 מייל, פיתוח קווי החשמל מישראל לרצועה, הקלות ביבוא ובייצוא והסכמה להעברה של חלק מהחומרים שבמערכת הביטחון הגדירו אותם בעלי שימוש כפול - כלומר עלולים לשמש גם לפעילות טרור נגד ישראל.



השעות הקרובות אמורות להיות קריטיות במסגרת המגעים הקדחתניים שמנהלים המצרים עם שני הצדדים, זאת כאשר צה"ל נערך בהתאם ומתגבר את הנוכחות לאורך חמשת המוקדים בהם היו הפרות הסדר בשנה האחרונה. במערכת הביטחון מבהירים כי המוקדים עלולים להתרחב כך שיכילו שבעה אזורים ולכן התגבור הצבאי בימים האחרונים.