ברקע הפרסומים על הבנות בין ישראל לחמאס, שנועדו למנוע סבב נוסף של הסלמה בדרום, צה"ל תקף הלילה (בין שישי לשבת) עמדה של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. זאת, בתגובה למטענים שהושלכו לעבר גדר המערכת במהלך הערב על ידי יחידת ההטרדות הליליות של חמאס, שמפרה את הסדר בגבול הרצועה מדי לילה בשבועות האחרונים במטרה להתיש את צה"ל ותושבי הדרום. 
 
אביב כוכבי באוגדת עזה. צילום: דובר צה"ל
מוקדם יותר, המשלחת הביטחונית המצרית נועדה מארגני צעדות השיבה בניסיון להרגיע את הרוחות לקראת הפרות הסדר הרחבות הצפויות מחר לרגל יום השנה לתחילת ההפגנות. על פי ביטאון חמאס, א-ריסאלה, במהלך הפגישה הושגו הבנות לפיהן הפרות הסדר ברצועה מחר יתקיימו ללא אלימות. הביטאון טוען כי במהלך הפגישה, סוכם כי "קטאר תעביר מענק בסך 40 מיליון דולר ״לא במזוודות״, כאשר המענק יוארך עד סוף השנה לאחר שקיבלו את אישורו של השייח׳ תמים שנמצא בתוניסיה. 
 
מענק הסולר יוארך עד סוף הרמדאן (תחילת יוני) במקום עד אפריל, וסוכם גם על פיתוח תחנת הכח 161 לשיפור החשמל. עוד נטען, כי ישראל הסכימה על הקמת מאגר מים ברצועה. על פי ההסכם, ביום ראשון הקרוב יורחב שטח הדיג ל-12 מייל, ביום שני יוכנסו תרופות, יוקם אזור תעשייה בכרם שלום והאו"ם יעסיק 20 אלף אקדמאים, במקום 6,000 היום. חליל אל-חיה, בכיר חמאס, אמר כי מה שסוכם עם ישראל באמצעות המתווך המצרי זה זכות ולא חסד".
  
מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה ניהל שיחה עם שר החוץ הקטארי, ועל פי בכיר בחמאס השר הודיע על הסכמת דוחא להעברת הכספים, וגם לדאוג לחשמל ברצועה עד סוף השנה. 
  
הרמטכ"ל אביב כוכבי בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל

בצה"ל נערכים למהומות בשבת. כוכבי עם המפקדים. צילום: דובר צה"ל
  
מוקדם יותר, אישר הרמטכ"ל אביב כוכבי את תוכנית ההיערכות למהומות הצפויות בסוף השבוע במרחב אוגדת עזה, במסגרת ציון יום השנה לצעדות השיבה על הגדר. הרמטכ״ל בחן את המוכנות במרחב אוגדת עזה, לאורך גדר הגבול ובמוקדי הפרות סדר המרכזיים הצפויים במרחב. במסגרת זאת הוצגה לרמטכ״ל הערכות הכוחות והמענה לתרחישים שונים במהלך אירועי ׳יום האדמה׳.
 
מפקד "עוצבת הפלדה", תת-אלוף עודד בסיוק, הציג את מוכנות כוחות התגבור וכן הציג את התוכניות המבצעיות השונות של הכוחות בתרחישים של הסלמה. הרמטכ״ל שוחח עם מפקדי החטיבות ומפקדים נוספים לקראת האירועים תוך עמידה על ההתפתחויות האפשריות במהלכם ולאחריהם ותכניות צה״ל למול אירועים אלו. מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה״ל ממשיכים בהכנה להסלמה במנעד רחב של תכניות מבצעיות ונמצאים במוכנות גבוהה לקראת האירועים".

הנייה עצמו התייחס היום לצעדות השיבה הצפויות להתקיים מחר בסמוך לגדר הרצועה במלאת שנה לתחילתן. הוא אמר: "אנו עובדים עם המשלחת המצרית כדי לפתור את המשבר ההומניטרי בעזה". הוא הוסיף כי "במהלך השעות הקרובות ייקבעו הלך הדברים והצורה בה האירועים יתנהלו, בין היתר האופן שבו 'צעדת המיליון' תתרחש".
 
דובר הזרוע הצבאית של הג׳יהאד אמר כי "הצעדות מחר יהיו ללא אלימות, אך הרג מפגינים - יביא למלחמה". זאת, כשברקע החמאס הודיע על הגעה להבנות מול ישראל.
 
בתוך כך, משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי עשרה פלסטינים שהפגינו בסמוך לגדר הרצועה נפצעו מירי צלפים של צה"ל. על פי הדיווחים, הפלסטינים נפגעו במספר מוקדי הפגנות בסמוך לגדר הרצועה, ביניהם במזרח מחנה הפליטים ג'באלייה ובאל בורייג'. בהפרות הסדר היום השתתפו כ-800 פלסטינים בלבד.

רמת"ק עזה, אל"ם איאד סחראן, פנה לתושבי הרצועה באמצעות "אלמונסק", עמוד הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים: "התרחקו מהגבול ואל תתקרבו לגדר, היו במרחק של לא פחות מ-300 מטרים. מדינת ישראל נחושה להמשיך להגן על אזרחיה ולא תסבול כל ירי רקטי ופעולות טרור. כל הפרה כזאת תגרור תגובה קשה. הישמרו לנפשותיכם, התרחקו והרחיקו חפים מפשע מנקודות החיכוך ומגורמי הטרור ברצועה״.



הבוקר דיווחה רשת "אל-מיאדין" הלבנונית כי הפלגים הפלסטינים הודיעו למשלחת התיווך המצרית שהגיעה מתל אביב כי הם מתנגדים נחרצות להפסקת צעדות השיבה, אך הביעו הסכמה להפסיק את הפרות הסדר הליליות בגבול הרצועה. על פי הדיווח, המצטט גורם המעורה בפרטים, ישראל דרשה להפסיק את הפרחת הבלונים ואת הפרות הסדר הליליות, הנקראות בפי העזתים "הבלבול הלילי" וכן להתרחק מהגדר מרחק של 300 מטרים במהלך הצעדות. הפלגים כאמור, נענו לכל הדרישות פרט לנושא הגדר. 
הם העבירו כמה דרישות באמצעות המתווך המצרי. בין היתר, הם דורשים יישום תוכניות תשתית, קליטה של כ-40 אלף איש בפרויקט תעסוקה זמני שיוקם על ידי האו"ם, הגדלה של האישורים לסוחרים ושל מספר המשאיות הנכנסות לרצועה. כמו כן, הם דרשו הרחבה של שטחי הדיג, פיתוח קווי חשמל חדשים, הקמת מאגרי דלק חדשים להפעלת גנרטורים, הקלות בייבוא ובייצוא וכן הכנסה של הכסף הקטארי. על פי הפרסום, כעת המצרים ממתינים לתשובת ישראל.

  

בתוך כך, ראש עיריית שדרות אלון דוידי התייחס לאירועים האחרונים בגבול וסיפר כי ישנם תושבים שהחליטו לעזוב את העיר בשל המצב הביטחוני. "אני חושב שהדבר הנכון ביותר כאבא וכאמא זה לעשות את שיקול הדעת הטוב ביותר לטובתם. אצלי בבית יש לי שתי בנות בת עם פוסט-טראומה, ואנחנו מתמודדים עם זה", ציין והבהיר כי בעיר חזרו לשגרה: "ברוך השם החיים בשדרות הם כרגיל". הוא הוסיף: "ישראל חייבת לצאת למבצע קרקעי בעזה".
כשנשאל לגבי מדיניות ההבלגה של נתניהו ענה ראש העיר- "אני חייב לומר לך כשאני שומע את האלטרנטיבות, כשאני שומע את ההצעות המתפתלות של בני גנץ -  וד"א עם כל הכבוד הגדול לא ראיתי אותו לא כרמטכ"ל בשדרות ולא כאזרחי בשדרות בחמש השנים האחרונות. פעם ראשונה ראיתי אותו לפני כשבועיים".