לפחות 40 אלף פלסטינים השתתפו היום (שבת) בהפגנות לציון יום השנה לצעדות השיבה, שכוללות השלכת מטענים ואבנים לעבר חיילי צה"ל. כמו כן, לפי משרד הבריאות הפלסטיני, ישנם שני הרוגים מאש צה"ל, ובסך הכל נפצעו מעל 240 בני אדם, מהם 37 מירי חי, ארבעה מהם במצב אנוש וחמישה במצב קשה. לשני ההרוגים בעימותים נוסף צעיר פלסטיני שנהרג הבוקר בגבול מפגיעת רסיסים. להפגנות הגיעו גם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, וראש הזרוע הצבאית של הארגון, יחיא סינואר.


בתוך כך, פרצו מספר מפגינים את הגדר במרכז הרצועה, ובתגובה פתחו כוחות צה"ל באש לעברם. דובר משרד הפנים בעזה הודיע כי נפרסו 8,000 אנשי ביטחון, לבושים באפודים כתומים, בכל מוקדי המחאה על מנת לשמור על המפגינים. 

צילום: רויטרס



בצה"ל אמרו כי במהלך האירועים המפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים במספר מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה, כאשר במספר אירועים גם נזרקו רימונים ומטענים בודדים לעבר גדר המערכת. מלבד זאת, נמסר כי "לוחמי צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש".
צילום: רויטרס


צילום: רויטרס


צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הזהיר בתחילת המחאה את המפגינים: "תושבי עזה, לפי הדיווחים הפלסטינים, במידה ולא תנהגו היום באלימות ובאמצעי טרור, יתבצעו צעדים אזרחיים משמעותיים שיוכלו לשפר תחומים אזרחיים מגוונים ברצועת עזה. תחשבו טוב טוב לפני שאתם מפעילים אלימות וטרור. ישראל נחושה להגן על אזרחיה וריבונותה".

ברצועה הוכרז על שביתה כללית היום, בעקבות צעדת המיליון. דובר ועדות ההתנגדות הכריז כי "אנחנו בכוננות עליונה - כל פגיעה בדם הפלסטיני תתקבל בתגובה", כשלעומת זאת, דובר חמאס פאוזי ברהום, הצהיר כי "הצעדות של היום הם מסר של כוח מהבעלים החוקיים של האדמות הכבושות. ההתנגדות הפלסטינית מוכנה לכל תרחיש ואנחנו עוקבים אחר מחויבות ישראל להבנות הרגיעה להפסיק את ההרג והאלימות אם ישראל לא תעמוד בדרישות שלנו. ההתנגדות מוכנה להגיב ולשנות את המשוואה. היום אנחנו בפרשת דרכים בהתמודדות עם ישראל העומדת במבחן כעת אם הם ימשיכו עם הרצח והאלימות״. כמו כן, יחידת בני א-זוארי הודיעה כי עשרות בלוני תבערה בדרכם לעוטף עזה. 
 


מוקדם יותר הבוקר, לוחמי צה"ל עצרו שני ילדים סמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. על הילדים נתפס סכין. לאחר תחקור בשטח על ידי הלוחמים, הילדים סיפרו כי הגיעו עם סכין במטרה לחדור לשטח ישראל, להיעצר ולהיכלא. בתום התחקור הילדים הוחזרו דרך מעבר ארז לשטח רצועת עזה.
 
שעות ספורות לפני צאתה לדרך של צעדת המיליון, דיווח משרד הבריאות הפלסטיני כי מוחמד ג'יהאד ג'וואד סעד בן ה-21 מת מפצעיו לאחר שנפגע בראשו מירי צה"ל, במהלך עימותים שהתרחשו ממזרח לעזה. 

בתוך כך, לפי הפלסטינים, צה״ל פרץ הבוקר לעמודי הפייסבוק ולקבוצות הוואטסאפ של "הוועד הלאומי של צעדות השיבה", ושתל הודעות מטעות שמביעות ספק בצורך לצאת לצעדות יום האדמה".

"המשלחת המצרית הצליחה להשיג הבנות"

על פי דיווחים פלסטינים, שלא קיבלו אישור בישראל, המשלחת הביטחונית המצרית שנועדה עם בכירי חמאס הצליחה להשיג הבנות בין הצדדים, אולם ברור לכל כי במידה וההפגנות היום יובילו להרוגים, הדבר עלול לדרדר את האזור כולו להסלמה נוספת, הכוללת בתרחישים קיצונים גם ירי רקטות לעבר שטח ישראל. בכיר בחמאס, חליל אל-חיה, ציין היום כי "המשלחת המצרית תציג מחר את ההצעות של הצד הישראלי".

במהלך הלילה, תקף טנק של צה"ל עמדת חמאס נטושה בצפון רצועת עזה, בתגובה להשלכת עשרות מטענים על גדר הרצועה, שהרעידו את יישובי העוטף. השלכת המטענים בוצעה על ידי יחידת ההטרדות הליליות של חמאס, שמפרה את הסדר בגבול הרצועה מדי לילה בשבועות האחרונים במטרה להתיש את צה"ל ותושבי הדרום. 

הנייה הגיע לאחד ממוקדי ההפגנות. צילום: רשתות ערביות
הנייה הגיע לאחד ממוקדי ההפגנות. צילום: רשתות ערביות


על פי הדיווחים הפלסטינים, במסגרת ההבנות בין ישראל לחמאס, הפרות הסדר על הגדר אמנם יתקיימו - אך ללא אלימות. ביטאון חמאס טוען כי במהלך הפגישה, סוכם כי  קטאר תעביר מענק בסך 40 מיליון דולר "לא במזוודות", כאשר המענק יוארך עד סוף השנה לאחר שקיבלו את אישורו של השייח׳ תמים שנמצא בתוניסיה. 

על פי הפלסטינים, במסגרת ההבנות גם מענק הסולר יוארך עד סוף הרמדאן (תחילת יוני) במקום עד אפריל, וסוכם גם על פיתוח תחנת הכח 161 לשיפור החשמל. עוד נטען, כי ישראל הסכימה על הקמת מאגר מים ברצועה. על פי ההסכם, ביום ראשון הקרוב יורחב שטח הדיג ל-12 מייל, ביום שני יוכנסו תרופות, יוקם אזור תעשייה בכרם שלום והאו"ם יעסיק 20 אלף אקדמאים, במקום 6,000 היום. 

חליל אל-חיה, בכיר חמאס, אמר כי "מה שסוכם עם ישראל באמצעות המתווך המצרי זה זכות ולא חסד". מנגד, דובר הזרוע הצבאית של הג׳יהאד אמר לאחר פרסום על ההגעה להבנות כי "הצעדות מחר יהיו ללא אלימות, אך הרג מפגינים - יביא למלחמה". 
 

 
בצה"ל לא לקחו סיכונים ונערכו לכל תרחיש אפשרי, ואמש אישר הרמטכ"ל אביב כוכבי את תוכנית ההיערכות למהומות הצפויות. הרמטכ״ל בחן את המוכנות במרחב אוגדת עזה, לאורך גדר הגבול ובמוקדי הפרות סדר המרכזיים הצפויים במרחב. במסגרת זאת הוצגה לרמטכ״ל הערכות הכוחות והמענה לתרחישים שונים במהלך אירועי ׳יום האדמה׳. 

מפקד "עוצבת הפלדה", תת-אלוף עודד בסיוק, הציג את מוכנות כוחות התגבור וכן הציג את התוכניות המבצעיות השונות של הכוחות בתרחישים של הסלמה. הרמטכ״ל שוחח עם מפקדי החטיבות ומפקדים נוספים לקראת האירועים תוך עמידה על ההתפתחויות האפשריות במהלכם ולאחריהם ותכניות צה״ל למול אירועים אלו. מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה״ל ממשיכים בהכנה להסלמה במנעד רחב של תכניות מבצעיות ונמצאים במוכנות גבוהה לקראת האירועים".



במקביל, צה"ל ערך מסע הסברה ברשתות, בו קרא לפלסטינים בעזה לא להגיע לגדר, ופנה לתקשורת הבינלאומית בססמאות כמו "לקרוא להתפרעויות אלימות 'מחאת שקטה' זה כמו לקרוא לטינדר מקום להכיר בו חברים. זה פשוט לא". רמת"ק עזה, אל"ם איאד סחראן, פנה לתושבי הרצועה באמצעות "אלמונסק", עמוד הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ואמר כי "התרחקו מהגבול ואל תתקרבו לגדר, היו במרחק של לא פחות מ-300 מטרים. מדינת ישראל נחושה להמשיך להגן על אזרחיה ולא תסבול כל ירי רקטי ופעולות טרור. כל הפרה כזאת תגרור תגובה קשה. הישמרו לנפשותיכם, התרחקו והרחיקו חפים מפשע מנקודות החיכוך ומגורמי הטרור ברצועה".

בתוך כך, אמש דיווח משרד הבריאות הפלסטיני כי עשרה פלסטינים שהפגינו בסמוך לגדר הרצועה נפצעו מירי צלפים של צה"ל. על פי הדיווחים, הפלסטינים נפגעו במספר מוקדי הפגנות בסמוך לגדר הרצועה, ביניהם במזרח מחנה הפליטים ג'באלייה ובאל בורייג'. בהפרות הסדר היום השתתפו כ-800 פלסטינים בלבד, אולם מספרם היום צפוי להיות גבוה בהרבה. יש לציין, כי יחידת "ההטרדות הליליות" פעלה כאמור במהלך הלילה, השליכה מטענים לעבר הגדר וגרמה להדי פיצוצים שנשמעו גם ביישובי הדרום.