בצה"ל סיכמו את הפגנות הענק שנערכו היום (שבת) על גבול רצועת עזה לציון יום האדמה ויום השנה ל"צעדות השיבה" בהשתתפות עשרות אלפי פלסטינים. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, ציין כי בשעת השיא של האירועים נכחו בגדר הרצועה כ-41 אלף פלסטינים, אך למרות המספרים הגבוהים, הייתה פחות אלימות מאשר הפגנות ימי שישי השבועיות.
עוד ציין דובר צה"ל, כי הסיבות לירידה באלימות הן כתוצאה מההיערכות וההרתעה של הצבא. כמו כן, לפי מנליס, הריסון שהפעיל חמאס, במסגרתו נראו מאות אנשי חמאס עם ווסטים כתומים שחצצו בין ההמון לגדר, מעולם לא נראה כדוגמתו בשנה האחרונה. "זו הוכחה שחמאס שולט בגובה הלהבות. היו אירועי אלימות נגד פקחי חמאס", אמר. 
עוד הוסיף: "הריסון של חמאס איפשר לנו להיות מאופקים יותר. עדיין הכל שברירי מאד. לא מקבל לילות שהעוטף לא יכול לישון בהם. לא משחררים עוד את הכוחות. המבחן עדיין לפנינו".

בתוך כך, גורם מדיני מסר כי "בזכות המדיניות הישראלית הכוללת תקיפות עוצמתיות של חיל האוויר, אזהרות חריפות שהועברו לחמאס וההיערכות המסיבית של צה"ל שעליה הנחה רה"מ נתניהו - אירועי הגדר עברו בשקט יחסי". "ישראל מביעה סיפוק גם ממאמצי ההרגעה מהצד המצרי", הוסיף הגורם.

צילום: AFP


סנואר בגבול הרצועה. צילום: AFP

 
לפי משרד הבריאות הפלסטיני, ישנם שני הרוגים מאש צה"ל בהתפרעויות, ובסך הכל נפצעו מעל 200, מהם מעל 30 מירי חי. לפני תחילת הצעדה נהרג צעיר פלסטיני בגבול מפגיעת רסיסים. בתוך כך, פרצו מספר מפגינים את הגדר במרכז הרצועה, ובתגובה פתחו כוחות צה"ל באש לעברם. דובר משרד הפנים בעזה הודיע כי נפרסו 8,000 אנשי ביטחון, לבושים באפודים כתומים, בכל מוקדי המחאה על מנת לשמור על המפגינים. 
 
דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הזהיר בתחילת המחאה את המפגינים: "תושבי עזה, לפי הדיווחים הפלסטינים, במידה ולא תנהגו היום באלימות ובאמצעי טרור, יתבצעו צעדים אזרחיים משמעותיים שיוכלו לשפר תחומים אזרחיים מגוונים ברצועת עזה. תחשבו טוב טוב לפני שאתם מפעילים אלימות וטרור. ישראל נחושה להגן על אזרחיה וריבונותה".
 
מוקדם יותר הבוקר, לוחמי צה"ל עצרו שני ילדים סמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. על הילדים נתפס סכין. לאחר תחקור בשטח על ידי הלוחמים, הילדים סיפרו כי הגיעו עם סכין במטרה לחדור לשטח ישראל, להיעצר ולהיכלא. בתום התחקור הילדים הוחזרו דרך מעבר ארז לשטח רצועת עזה.