התפיסה כרגע במערכת הביטחון היא שצריך לקחת את תוצאות אירועי היום ברמה הרחבה יותר, כך שלמעשה הנפץ שיכל להעביר מלחמה - לא הובער. בינתיים השטח התקרר, אבל הנפץ עדיין נמצא שם, וכעת הדבר החשוב ביותר הוא להמשיך בקירור ובהרגעה של השטח. הפעולות הנדרשות הן במישור המדיני ולא בזה הצבאי, ועל פי העמדות הללו, אין צורך בשלב הזה בדברים גדולים, אלא בדברים בסיסיים הקשורים לסוגיות התלויות בישראל, כמו הסחורות במעברים, שטחי דיג המוקצים וסוגיות הקשורות למים וחשמל. כמו כן, ישנו נושא הכסף הקטארי. בישראל סבורים כי, אפשר ללמוד מדרך הפעולה של חמאס, שהוא לא מעוניין במלחמה בעזה, ויעדיף קודם את האפשרויות האחרות. יחד עם זאת, במצב הנוכחי, בתקופה הקרובה עדיין קיימות סכנות רבות שיכולות להוביל להסלמה ביטחונית. 
בישראל סבורים שלאירועים הפנימיים שהתרחשו ברצועה בשבועות האחרונים, בהם ההפגנות נגד חמאס, ישנו משקל על תפיסת העבודה של הארגון. הארגון מעדיף למצוא דרך להגיע להסדרה ולא לעימות, שקשור ליכולתם לנהל את רצועת עזה בהיבטים השונים הקשורים לשלטון. כפי שפרסמנו מוקדם יותר החודש לראשונה במעריב, במערכת הביטחון סבורים כי דרך הפעולה של חמאס מצביעה עוד יותר על כך שירי הרקטות לישראל היה טעות. חמאס לא מצליחה במידה רבה להשתלט עם רקטות, אבל הוכיח היום שהוא יודע להשתלט על כ-40 אלף איש שהגיעו לגבול, דבר מורכב מאוד. 
במערכת הביטחון עדיין מזהים, בהערכות לימים הקרובים, כי ישנם גורמים שיכולים להוביל להסלמה, אבל מנגד ישנו פוטנציאל שדווקא השבת הזו תהיה מנוף להשגת יציבות. מצד אחד, על פי התפיסה הזו, המצב שברירי מאוד ומנגד בישראל סבורים כי שחמאס שהבין שאנחנו מתקרבים למלחמה וכי הוא לא מעוניין בה בעת הזו. גם כאן, הדברים עוברים לרמה המדינית בעיקר. מבחינת ההיערכות לימים הקרובים - הכוחות הרבים נשארים בשטח, וצריך לבדוק עוד כמה נושאים כמו אירועי "הבלבול הלילי".