מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, חתם אתמול על צו החרמה והריסה לדירה בה התגורר המחבל  עמר אבו לילא, שביצע ב-17 במרץ את פיגוע הירי והדקירה בכיכר אריאל ובצומת גיתי אבישר בו נפל סמ"ר גל קיידאן ז"ל ונרצח הרב אחיעד אטינגר ז"ל. 



כזכור, לאחר מצוד נרחב, מעצרים ופעילות ביטחונית אינטנסיבית חוסל המחבל אבו לילא, בן 19, מהכפר זאויה. בעקבות מידע מודיעיני מדויק מהשב"כ על מקום הימצאו של המחבל, בכפר עבוין ליד רמאללה, פשט כוח ימ"מ על הבית שבו הסתתר וכיתר אותו. בתחילה קראו הכוחות למחבל לצאת ולהסגיר את עצמו, ומשלא נענו פתחו באש לעבר הבית והתפתחו חילופי ירויות. הכוח ככל הנראה גם ירה טילי נ"ט לעבר הבית ונראה שהמחבל נהרג טרם כניסת הכוח לתוכו. לא היו נפגעים לכוחותינו.
 
מתחקיר האירוע עלה כי ביום ראשון, בסביבות השעה 9:44 דקר המחבל את קיידאן למוות בטרמפיאדה בצומת אריאל, חטף את נשקו, רץ לעבר כלי רכב שעברו במקום, ירה לעברם ופצע באורח אנוש את הרב אטינגר, שמת לאחר מכן מפצעיו. בהמשך המחבל פתח באש לעבר שני כלי רכב נוספים, גנב רכב שלישי ונסע. במהלך האירוע, שארך כשתי דקות, פתחו שני לוחמים שהיו  מעבר לכביש בירי לעבר המחבל ופצעו אותו בכתפו, אך לא הצליחו לנטרלו. 

זירת הפיגוע באריאל. צילום: פלאש 90

 

לאחר גניבת הרכב, המחבל המשיך לירות תוך כדי נסיעה, הגיע לצומת גיתי אבישר ופצע שם חייל באורח קשה. לאחר מכן נטש את הרכב וברח לתוך הכפר הסמוך. מיד לאחר האירוע הוקפצו לזירת האירוע כוחות גדולים במאמץ להתחקות אחר עקבות המחבל, ובהן יחידות לוחמה מיוחדות. היה ברור שככל שהזמן יעבור, כך יהיה קשה יותר לאתר אותו, כפי שקרה עם המחבל מאזור התעשייה בברקן, שנתפס רק לאחר שעבר מספר מקומות מסתור. 
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר אמש בעלי בית משפחת הרב אחיעד אטינגר ז"ל שנרצח בפיגוע באריאל. בין נתניהו לאלמנתו של אטינגר, תמר, התפתחה שיחה על המחיר שנאלצים ישראלים לשלם כדי לחיות במדינה: “אתם, המשפחה שלכם, נותנים את הביטוי לאמירה שארץ ישראל נקנית בייסורים. ייסורי שאול", אמר נתניהו. תמר השיבה לו: “כן, אבל לא בטוח שמחויב הייסורים, יש ייסורים שאפשר לוותר עליהם עם קצת מאמץ". 
 
אמו של הרב אמרה לראש הממשלה: “אנחנו מקריבים יותר מדי, זה קשה. השאלה מה אתם יכולים לעזור, לא לנו אלא לכולנו, לעם ישראל בדרכים. כשאנחנו נוסעים אנחנו מרגישים פחות ביטחון". נתניהו השיב: “הזעזוע הוא ענק. ממה ששמעתי על אחיעד, הוא היה אדם מופלא, אציל נפש וגיבור חיל. הכאב באובדן שלכם הוא עצום, אני מבין עד כמה הוא עמוק. אבל אני רוצה שתדעו שזה עובר כזעזוע בלב של העם כולו". בתו של אטינגר אפרת אמרה לנתניהו, “לא יכול להיות שמחבל שמבצע מעשה כזה יוצא ממנו בחיים", ונתניהו השיב: “הייתה מגבלה מעשית לעונש מוות, והמגבלה הזאת תוסר כשלא יהיה צורך בתמימות דעים של שלושה שופטים. אנחנו נעשה זאת".