הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי התייחס היום (רביעי) בטקס החלפת מפקד פיקוד הצפון להשבת גופתו של רב-סמל זכריה באומל ז"ל. היום הודיע דובר צה"ל כי לאחר 37 שנים של מאמץ עיקש ופעילות מודיעינית צה"ל השיב את גובתו של באומל ז"ל, מנעדרי הקרב הסולטן יעקב, לקבר ישראל. 
כוכבי אמר בטקס כי "מדובר על מאמץ רב שנים של קהילת המודיעין ואיתור הנעדרים באגף כוח האדם, במהלכו בוצעו מחקרים ומבצעים שונים לאיתור נעדרי הקרב. על כתפיהם של מפקדי צה"ל, ואני בראשם, מוטלת מוטלת המחויבות הגדולה לדאוג לכל חייל שמצטרף לצה"ל ונשבע אמונים לישראל. המחויבות גם כלפי כל משפחה שמפקידה בידינו את הנכס היקר לה מכל, ולחברה הישראלית השמה בנו את מבטחה". 

עוד אמר הרמטכ"ל: "אנחנו מתרגשים עם משפחת באומל ומרכינים ראש. אנחנו מזדהים עם כאבן של משפחות כץ ופלדמן, ומתחייבים להמשיך בכל דרך, שיטה ואמצעים לנסות ולהשיב את כל נעדרי צה"ל". 

הוריו של זכריה באומל. צילום: פלאש 90

 

הקרב בו נפל באומל התנהל במלחמת לבנון הראשונה ב-1982 בכפר סולטן יעקב מול דיביזיה 1 הסורית. שלושה חיילי צה"ל הוגדרו נעדרים בקרב ובמהלך השנים היו הרבה מאמצים להשיבם, מודיעיניים, מבצעיים ומחקריים, בצה"ל, שב"כ מוסד ואגף הנעדרים של אכ"א.



חלק מהמאמצים התעצמו בשנים האחרונות וביוני 2016 הובא הטנק על ידי הרוסים. מנליס הדגיש כי לא הייתה עסקה של מדינת ישראל עם מדינות אויב או גורמי טרור. בחודשים האחרונים התפתחה פעולה שהבשילה בימים האחרונים ושאפשרה את הבאת הגופה. גופתו של זכריה באומל הגיעה בטיסת אל על לפני מספר ימים. "זמר נוגה" הוא שם המבצע המודיעיני. הגופה נמצאת בארץ כבר כמה ימים לאחר שהובאה לארץ במטוס אל על ונמצאת באבו כביר. היא זוהתה לחלוטין על ידי הרב הצבאי הראשי. בצה"ל ממשיכים בריכוז מאמץ לזהות את הנעדרים הנוספים.



מועד הלוויה יימסר בשעות או בימים הקרובים ויש מספר פרטים שלא ניתן לתת בשלב הזה. אלוף משנה א' היה מפקד המבצע. הוא הובא לכאן באמצעות מדינה שלישית אך לא ניתן להגיד היכן היה קבור כל השנים. כץ היה בטנק אחר. דובר צה"ל הדגיש כי לא הייתה כאן עסקה מדובר בפעילות מבצעית. לא היה אירוע של משא ומתן. הוא אמר כי הייתה מעורבות של גורמים נוספים ולא רק צבא, אך סירב לענות על שאלה בדבר מעורבות רוסית. בתוך כך, ברשת אל-ערבייה דווח כי רוסיה היא שהעבירה לישראל את גופתו של באומל.