אמנם הודעת צה"ל על השבת גופתו של זכריה באומל, שנפל במהלך קרב סולטן יעקב במלחמת שלום הגליל, הפתיעה רבים מהציבור הישראלי, אך בחודשים האחרונים פוזרו רמזים בתקשורת הזרה על התפתחויות בפרשת נעדרי הקרב. ההתפתחויות התאפשרו דווקא בזכות הכאוס שהתפתח בסוריה בעקבות מלחמת האזרחים העקובה מדם שפרצה במדינה בשנת 2011, כאוס שאפשר לגורמי המודיעין ואיתור הנעדרים לפעול להשבת גופתו של באומל.



הדיווח המשמעותי הראשון על הניסיונות הישראליים להשיב את גופות הנעדרים מקרב סולטן יעקב הגיע דווקא מרשת אלמיאדין המזוהה עם ארגון החיזבאללה. במהלך ראיון עם סגן המזכיר הכללי של ארגון החזית העממית - המפקדה הכללית, ארגון טרור פלסטיני המזוהה עם משטר אסד בדמשק, שנערך בחודש מאי של 2018, סיפר הבכיר -טלאל נאג'י, על מאמצים לאתר את גופותיהם של באומל, ושני הנעדרים הנותרים מהקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן.



נעדרי סולטן יעקב: יהודה כץ, זכריה באומל (במרכז) וצבי פלדמן צילום: באדיבות המשפחות
נעדרי סולטן יעקב: יהודה כץ, זכריה באומל (במרכז) וצבי פלדמן צילום: באדיבות המשפחות



על פי הבכיר בחזית העממית, ישראל נעזרה דווקא בפעילים של ארגוני דאעש וג'בהת אל נוסרה, ארגוני טרור אסלאמיים, עזרו לישראל בחיפוש אחר גופותיהם של הנעדרים. נאג'י אף טען כי המורדים חפרו קברים ישנים במחנה הפליטים במטרה לאתר את גופותיהם של שלושת נופלי הקרב. יש לציין כי חיזבאללה טוען רבות על קשרים בין ישראל לארגוני הטרור הקיצוני, וזאת במטרה להשחיר את פני המדינה.



אך זה לא היה הדיווח היחיד בנוגע למאמצים להשבת גופות הנעדרים. בחודשים האחרונים, משרד ההגנה הרוסי רמז על מאמצי מוסקבה להשיב את גופות הנעדרים - כאשר הטענות התגברו לאחר הפלת המטוס הרוסי בספטמבר האחרון, כאשר רוסיה האשימה את ישראל ב"כפיות טובה", בשל מאמצי הרוסים. דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, האשים אז את "כפיות הטובה הישראלית" וחשף כי רוסיה סייעה במניעת הירי לעבר שטח ישראל ברמת הגולן - ואף התבקשה לחפש את שרידי החללים הישראלים שנותרו באזורים שנשלטים על-ידי דאעש בסוריה.