בצה"ל מכניסים לשימוש את מערכת איסוף המודיעין רבת־הסנסורים (מארס) לאוגדת עזה, לאחר שכבר שולבה בשנים האחרונות בגזרות אחרות. ניסוי פיילוט של המערכת מתבצע כעת בגבול הרצועה ומעריכים כי ביכולתה לספק מענה משופר לבלוני הנפץ והתבערה ולאיומי הרחפנים בקרוב. "מארס" מאפשרת חיבור של כלל אמצעי התצפית והאיסוף המופעלים בגזרה ומצרפת אותם לתמונה אחת. המערכת מסוגלת להתריע על שינויים בשטח ולגלות אירועים חריגים במשך כל שעות היממה ובכל תנאי מזג אוויר.



תת־אלוף אמיר אבשטיין, מפקד מערך הגבולות של צה"ל, אומר בראיון ל"מעריב": "אנחנו מכניסים את המערכת הזו בגבול ברצועת עזה, לאחר שבחלק מהאזורים מול צפון הרצועה היא כבר מבצעית". להערכת הקצין הבכיר, עד סוף השנה הקרובה המערכת תהיה מבצעית בכל גזרת אוגדת עזה. בצה"ל מעריכים כי היא תשפר מאוד את יכולות האיסוף של המודיעין בסביבת גדר המערכת הן בקרקע, והן באוויר, בגבהים נמוכים.



תת אלוף אמיר אבשטיין. קרדיט: דובר צה"ל



לדברי תת־אלוף אבשטיין, המערכת - שפועלת באמצעות סנסורים רבים ונתונים שונים שמופקים מהשטח - תשפר את יכולת איסוף המודיעין בעזה במידה משמעותית. לעומת המערכת הקודמת, שמאלצת את התצפיתנים לעבוד באופן סיזיפי, המערכת החדשה הרבה יותר חכמה ומכילה הרבה יותר נתונים. לפי אבשטיין, מערכת המארס צפויה לשפר גם את היכולת לזיהוי חפצים מעופפים כמו בלונים ורחפנים.



"גדוד האיסוף בעזה עובד קשה מאוד על התחום הזה של הרום הקרוב לקרקע, בעיקר בדגש על רחפנים ובלונים", ציין אבשטיין. "זו בעייה מורכבת, אבל היא בדרך לפתרון. זה לא ייפתר בחודש הקרוב, אבל אנחנו כבר עכשיו במצב הרבה יותר טוב ממה שהיינו בשנה שעברה". לדבריו מתקיימת עבודה משותפת בנושא זה עם חיל האוויר, מתוך הבנה שהאיום טמון לא רק בבלוני הנפץ, אלא שמשמעותי אף יותר הוא האיום המתפתח של הרחפנים. בשורה התחתונה מעריך הקצין הבכיר כי כבר בקיץ המענה, לפחות בכושר הזיהוי של בלוני התבערה והנפץ, יהיה טוב יותר מאשר בקיץ שעבר.



לגבי הרחפנים, צה"ל לא נערך רק לנוכח האיום הזה מהרצועה, אלא גם מפתח אמצעים כאלה בעצמו ויותר מאלף רחפנים נמצאים כיום בשימוש צה"ל בגזרות השונות. במערך הגנת הגבולות כבר הוקם בית ספר שמרכז את ההכשרות בנושא בצבא היבשה כולו. על השאלה אם בידי צה"ל רחפנים בעלי יכולות התקפיות, ענה אבשטיין: "המרחק מרחפן שמשליך רימוני גז, שנעשה בו שימוש בהפרות הסדר על הגדר, לרחפן בעל יכולות התקפיות הוא קטן. אנחנו עובדים גם על יכולות כאלה".