פחות מחודש לאחר שגופתו של נעדר קרב סולטאן יעקב רב סמל זכריה באומל ז"ל הושבה לישראל, אמר גורם ישראלי כי ישראל תשחרר שני אסירים סוריים. "ישראל החליטה בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב. הנושא לא עלה מראש", אמר הגורם והוסיף כי "ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחון ישראל".



חבר קבינט התייחס לדברים וטען כי לא נערך שום דיון ולא התקבלה כל החלטת קבינט או ממשלה בנושא שחרור שני האסירים הסורים. מוקדם יותר הבוקר טען השליח המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, כי החזרת הגופה "לא הייתה פעולה חד-צדדית", והוסיף כי ישראל תשחרר בתמורה לכך אסירים סוריים הכלואים בשטחה. לברנטייב אמר בראיון לרשת RT כי הוא רואה את המהלך כ"צעד הומניטרי" והוסיף כי "אנחנו ברוסיה נוהגים ברגישות רבה בכל הנוגע לחיפוש נעדרים והרוגים, עוד מימי מלחמת העולם השנייה".



לברנטייב ציין כי "ישראל קיבלה החלטה, אותה תצטרך לבצע בהמשך, והיא שחרורם של חלק מהאזרחים הסורים שנמצאים בבתי הסוהר בישראל. הפעולה הזו מעניקה אינטרס לזכותה של סוריה. אנחנו לא נעשה שום דבר שנוגד את האינטרסים שלה, אלא רק דברים שישרתו אותה ואת טובתה".



יש לציין כי בנסיעתו האחרונה לרוסיה טען ראש הממשלה בנימין נתניהו  בפני כתבים כי לא הייתה כל עסקה בין המדינות, והדגיש כי "ישראל לא תצטרך לשלם כלל על השבת גופתו של זכריה באומל ז"ל".



כזכור, באומל לחם בקרב סולטאן יעקוב, שהתרחש ב-11 ביוני 1982. בקרב, שנערך מספר שעות לפני הפסקת האש, נהרגו 20 חיילים ישראלים ורבים נפצעו, ובסיומו שלושה חיילים - באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן - הוכרזו נעדרים. בדבריו האחרונים של באומל להוריו, שנכתבו על גבי גלויה זמן קצר לפני הקרב, הוא ביקש מספר פריטים אישיים וסיים במילות הרגעה להוריו המודאגים: "אל תדאגו, הכל בסדר, אך נראה שלא אבוא הביתה בקרוב".



דובר צה"ל רונן מנליס חשף בתחילת החודש פרטים על מבצע השבת גופתו מסוריה, ואמר כי "מדובר היה במבצע משותף של אגף המודיעין של צה"ל וצבא רוסיה, שארך כשנתיים, ובמהלכו ניהלו הצדדים שיח מודיעיני פורה. לדבריו, מי שפעל בשטח זה הצבא הסורי, על סמך מידע מודיעיני של גופי המודיעין של צה"ל". מנליס הסביר כי "במעלה הדרך היו מספר אכזבות, וציין כי המאמצים לאתר נעדרים נוספים יימשכו, זאת מתוך מחויבות למשפחות פלדמן וכץ, שיקיריהם טרם אותרו".



על פי דובר צה"ל, מרבית הגופות האחרות נבדקו ולא נמצא קשר לחללי צה"ל אחרים. עוד הוסבר, כי הגופות אותרו כשהן קבורות בקרקע. הגופות שאינן של חללי צה"ל יקברו בבית קברות למחבלים, אלא אם ברוסיה ידרשו פתרון אחר.



מנליס הדגיש כי היו מספר מבצעים, לא כולם בשליטת צבא סוריה במהלך השנתיים הללו, וכי השיח היה עם הצבא הרוסי בלבד. הוא הסביר כי בין השנים 2013-2015 רוכזו מאמצים רבים בנושא הזה, וב-2016 התפתח שיא ודיאלוג שהביא לשיתוף פעולה עם הצבא הרוסי. לאורך המבצעים בצה"ל חיפשו אחר שלושת הנערים, וההנחה הייתה שהם אמורים להיות באזורים סמוכים.