האזרחים הסורים שישוחררו במסגרת עסקת חילופי השבויים בעקבות הבאת גופתו של זכריה באומל ארצה, הם זידאן טוויל, תושב הכפר ח'דר הכלוא בישראל מאז יולי 2008 לאחר שהורשע בהברחת סמים וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב ואסיר בשם חמיס אחמד, פעיל פתח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה, שנשפט למאסר עד שנת 2023 בגין ניסיון פיגוע בבסיס צה"ל.



בתוך כך, בכיר סורי מאשר את ההודעה הישראלית כי שני שבויים סורים ישוחררו מהכלא הישראלי. גורם בכיר בממשל הסורי אמר היום (שבת) לסוכנות רויטרס כי הרשויות במדינה הפעילו לחץ על מוסקבה על מנת שתבטיח את שחרור האסירים אחרי שחרור גופת באומל.



כזכור, גורם ישראלי אישר מוקדם יותר כי "ישראל החליטה בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב". "הנושא לא עלה מראש", אמר הגורם והוסיף כי "ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחון ישראל".



זידאן טוויל, אחד האסירים שישוחררו



באומל ז"ל



חבר הכנסת לעתיד מטעם כחול לבן, צבי האוזר, הגיב להודעה הישראלית על שחרור שני שבויים סורים והאשים את רה"מ נתניהו במידור שרי הקבינט מהחלטות קריטיות. "ערב 'מלחמות השרים' על מקום בקבינט מתחדד מודל ההפעלה של קבינט נתניהו: 'אחריות ללא סמכות וללא מעורבות'. נתניהו מידר את כל שרי הממשלה מעסקת שחרור המחבל הגם שהם נושאים באחריות משותפת ובמקביל נמנע מאימוץ מסקנות דוח שמגר שהוגש לממשלה ומסדיר את סוגיית עסקאות שחרור מחבלים", כתב האוזר בטוויטר.



חבר קבינט התייחס לדברים וטען כי לא נערך דיון ולא התקבלה כל החלטת קבינט או ממשלה בנושא שחרור שני האסירים הסורים. מוקדם יותר הבוקר טען השליח המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, כי החזרת הגופה "לא הייתה פעולה חד-צדדית", והוסיף כי ישראל תשחרר בתמורה לכך אסירים סוריים הכלואים בשטחה.



לברנטייב אמר בראיון לרשת RT כי הוא רואה את המהלך כ"צעד הומניטרי" והוסיף כי "אנו ברוסיה נוהגים ברגישות רבה בכל הנוגע לחיפוש נעדרים והרוגים, אפילו עוד ממלחמת העולם השנייה". לברנטייב ציין כי "הפעולה הזאת לא הייתה חד-צדדית - ישראל קיבלה החלטה, אותה תצטרך לבצע בהמשך, והיא לשחרר חלק מהאזרחים הסורים שנמצאים בבתי הכלא בישראל. הפעולה הזו הייתה בעלת אינטרס לזכותה של סוריה. אנחנו לא נעשה דבר שנוגד את האינטרסים שלה, אלא רק דברים שישרתו אותה".