פחות מחודש לאחר שהושבה גופתו של רב־סמל זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב שהתרחש בשנת 1982, ישראל שחררה היום (ראשון) שני אסירים סורים המוחזקים בידיה. הם הועברו לארצם דרך מעבר קוניטרה שברמת הגולן לידי הצלב האדום.

האזרחים הסורים ששוחררו הם זידאן טוויל, תושב הכפר חאדר הכלוא בישראל מאז יולי 2008, לאחר שהורשע בהברחת סמים וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב. השני הוא פעיל טרור בשם חמיס אחמד, חבר הפתח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה, שנשפט למאסר עד שנת 2023 בגין ניסיון פיגוע בבסיס צה"ל.

גורם בכיר ישראלי אמר אתמול: "ישראל החליטה בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב. הנושא לא עלה מראש. ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחונה".

זידאן טוויל, אחד האסירים ששוחררו
שרים חברי קבינט אמרו ל"מעריב" כי לא נערך כל דיון ולא התקבלה כל החלטת קבינט או ממשלה בנושא שחרור האסירים. הנושא נחשף רק על ידי השליח המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, שאמר בראיון כי הבאתו של באומל לקבורה בישראל "לא הייתה פעולה חד־צדדית". הוא ציין כי ישראל תשחרר בתמורה לכך אסירים סורים הכלואים בשטחה.
 

בראיון לרשת RT אמר לברנטייב כי הוא רואה את המהלך כ"צעד הומניטרי" והוסיף: "אנחנו ברוסיה נוהגים ברגישות רבה בכל הנוגע לחיפוש נעדרים והרוגים עוד מימי מלחמת העולם השנייה. ישראל קיבלה החלטה שאותה תצטרך לבצע בהמשך, והיא שחרורם של חלק מהאזרחים הסורים שנמצאים בבתי הסוהר שלה. זו פעולה לזכותה של סוריה. אנחנו לא נעשה שום דבר שנוגד את האינטרסים שלה אלא רק דברים שישרתו אותה ואת טובתה".

בנסיעתו האחרונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרוסיה טען גורם מדיני בכיר בפמלייתו כי לא הייתה כל עסקה בין המדינות והדגיש: "לא יהיה פה תג מחיר מדיני. זה פשוט ביטוי ליחסים שלנו. זו תוצאה ישירה של הקשר האישי המיוחד בין ראש הממשלה לנשיא רוסיה ומי שאומר את זה הוא פוטין עצמו". 
יש לציין כי גופתו של זכריה באומל הוחזרה חמישה ימים בלבד לפני הבחירות, מה שגרם לביקורת מצדו של יו"ר כחול לבן בני גנץ, שלפיה מדובר בעיתוי פוליטי שנועד לסייע לליכוד בבחירות. 

באומל ז"ל

 
הסורים לחצו על מוסקבה
 
מבית הנשיא אישרו אמש כי ההחלטה על שחרור האסירים הסורים אושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה באופן יוצא דופן, אף שלא התקיים דיון בין שרי הממשלה כנדרש בחוק. לאחר אישורו של מנדלבליט חתמה שרת המשפטים איילת שקד על שחרורם. הנשיא ראובן ריבלין הפעיל את סמכותו וחתם על חנינה לשני המחבלים הסורים. 
"משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך", נכתב בהודעה שנמסרה מבית הנשיא. "משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד 'נשיא המדינה'".
בתוך כך, גורם בכיר בממשל הסורי אמר לסוכנות רויטרס כי הרשויות במדינה הפעילו לחץ על מוסקבה כדי שתבטיח את שחרור האסירים לאחרי השבת גופתו של באומל.  בכאן 11 דווח אמש כי שחרור האסירים היה אמור להתבצע עוד בחג הפסח אך נדחה בשל מותו הפתאומי של מפקד כוח אונדו"ף (כוח שמירת השלום הרב־לאומי של האו"ם בגבול הסורי) הגנרל פרנסיס ויב־סנזרי במהלך ביקורו באילת לפני כשבוע.
 
"נתניהו מידר את השרים"
 
במערכת הפוליטית הגיבו אמש באיפוק לדיווח על שחרור המחבלים הסורים. בכחול לבן שמרו על שתיקה מוחלטת, למעט חבר הכנסת המיועד צבי האוזר, שכיהן בעבר כמזכיר הממשלה של נתניהו. האוזר צייץ: "ערב 'מלחמות השרים' על מקום בקבינט מתחדד מודל ההפעלה של קבינט נתניהו: 'אחריות ללא סמכות וללא מעורבות'". האוזר הוסיף: "נתניהו מידר את כל שרי הממשלה מעסקת שחרור המחבל, הגם שהם נושאים באחריות משותפת, ובמקביל נמנע מאימוץ מסקנות דוח שמגר שהוגש לממשלה ומסדיר את סוגיית עסקאות שחרור מחבלים".