נערכים לכל תרחיש: צה"ל פרס היום (שלישי) מספר סוללות של מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל" במספר מקומות ברחבי הארץ לקראת הסלמה אפשרית מול רצועת עזה. זאת, בעקבות ימי הזיכרון והעצמאות המתקרבים, כמו גם תחרות האירוויזיון, הנחשבים לתאריכים נפיצים. כידוע, יום הנכבה הפלסטיני מצוין במכוון בתאריך העברי של יום העצמאות הישראלי, בנוסף לאיומי החמאס לשגר רקטות לעבר שטח ישראל במהלך תחרות הזמר האירופית.



כזכור, לאחר מספר שבועות רגועים, צה"ל אישר אמש בשעות הערב כי זוהה שיגור רקטה מרצועת עזה, שנפלה בסמוך לחופי ישראל. לא היו נפגעים באירוע ולא נגרם ממנו נזק, אולם לפני כן דיווחו תושבים על קולות נפץ באזור הדרום. מוקדם יותר היום, הודיע דובר צה"ל כי ירי הרקטה בוצע במכוון על ידי הג'יהאד האסלאמי, ובעקבותיו החליטה ישראל לצמצם את מרחב הדיג ברצועה ל-6 מייל. "הם ניסו לבצע ירי לעבר היבשה ולא לעבר הים", אמר דובר צה"ל רונן מנליס. "לא מדובר ברקטה ארוכת טווח".

"הג'יהאד האסלאמי מבצע פעולות ומסתיר אותן מחמאס". מנליס. צילום: TPS

 
עוד אמר מנליס, כי "בשבועות האחרונים אנחנו רואים שהג'יהאד האסלאמי עושה צעדים על מנת לדרדר את המצב ולפגוע בתהליכי ההסדרה. הוא מנסה לבצע פיגועים בחתימה נמוכה מבלי שיידעו שזה הוא בניסיון לדרדר את המצב הביטחוני ברצועת עזה". 
 
"הם מבצעים פעולות ומסתירים אותן מחמאס. אנחנו בטוחים שמדובר בפעולות מכוונות. מפקד המרחב הצפוני שלהם, אבו אל עטא, מוביל את הפעולות האלה. הירי הוא מגזרת האחריות שלו. הוא לא פועל תחת הכוונה של ראש הארגון זיאד נאחלה מבחוץ. הוא לא נמצא ברצועה אבל גורר אותה לשם. אנחנו עוקבים אחרי הדברים וערוכים לתרחישים שונים".
 
"יש כאן ניסיון של הרבה מדינות בעולם לשפר את המצב ההומניטרי ברצועת עזה באמצעות תהליכים אזרחיים לשיפור המצב ברצועה. מנגד יש ניסיון של מנהיגי הג'יהאד האסלאמי לדרדר את המצב ולהרוס את הכל. העובדות בשטח הן שהארגון הזה לא סר למרותו של חמאס ועובדתית מבצע אתמול ירי למרות דירקטיבות ברורות מחמאס. החמאס אחראי על כל מה שקורה שם ואנחנו מצפים ממנו שיאכוף את האחריות שלו גם על הג'יהאד האסלאמי".
 
דובר צה"ל התייחס גם להיערכות הביטחונית לקראת השבועות הקרובים מרובי האירועים, החל מיום השואה, דרך יום הזיכרון ויום העצמאות וכלה בשבוע של האירוויזיון. "יש היערכות רחבה מאוד בצה"ל לטובת השבוע הזה על מנת לאפשר את קיומו בבטחה. זה לא רק האירוויזיון אלא גם יום העצמאות וימי הזיכרון. אנחנו נגביר את המוכנות לקראתם".