דרום תחת אש: ההסלמה האחרונה במצב הביטחוני גבתה עד כה את חייהם של שלושה אזרחים ישראלים, לצד עשרות רבות של פצועים, חלקם במצב קשה. ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס גלעד, התייחס היום (ראשון) בתכנית הרדיו של פרופ' אריה אלדד ובן כספית ב-103FM לאירועים הקשים, שהעלו שוב את סוגיית ההתמודדות עם ירי הרקטות השוטף מהרצועה. "אני סבור שאין מי שייכנס לעזה", אמר גלעד. "מצרים לא תכנס לעולם, ישראל גם לא רוצה, אבל עלול להיגרר דווקא בסבב הנוכחי למהלכים מרחיקי לכת. זה תלוי נפגעים".

עוד אמר, כי גם הרשות הפלסטינית של אבו מאזן לא תכנס לעזה ללא הסדר מדיני, וטען כי מדיניות הממשלה עושה הכל כדי להחליש את הרשות. "הם מתאמים איתנו תיאום ביטחוני, ואנחנו בתמורה מחלישים את המשאבים הכלכליים שלהם", טען. "לחמאס יש יותר ויותר נפגעים, אך גם לנו יש נפגעים בבתים. הדינאמיקה יכולה להוביל אותנו לכל מיני מקומות ואנחנו צריכים לחשוב על היום שאחרי. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במשטר צבאי בעזה באופן זמני, כשהדבר הכי קבוע במזרח התיכון זה הזמני. מי ינהל את אזור המצוקה הזה? אנחנו ואף אחד לא יעזור לנו. זה יעלה מיליארדים".
 
האם המסקנה של גורמי הביטחון היא לעולם לא לעזוב שטח באופן חד צדדי?
"אני עד היום לא יודע מדוע עשו את ההתנתקות. כשאתה עוזב חד צדדית אתה בסיכון שמישהו ימרר לך את החיים. אם אין לך מישהו שאתה משאיר באופן מוסכם, אף אחד לא יטפל לך בביטחון. הסיבה שאין לנו טרור שמונע מעזה בארץ היא שהשב"כ, אמ"ן וצה"ל מסכלים מאות פיגועים קשים. אם הם לא היו מצליחים לסכל היינו במצב אחר".

"לדעתי אנחנו עושים משגה חמור כשאנחנו מקצצים את כוחם של מערכות הביטחון שעובדות איתנו ברשות הפלסטינית", הוסיף גלעד. "המסקנה שלי הייתה שעם ערפאת המרצח אין לעשות עסקים, כי הוא היה טרוריסט ושותף גרוע. אך עם אבו מאזן שהוא נגד טרור אף אחד לא מדבר".
 
באשר לתחרות האירוויזיון שעתידה להתקיים החודש בארץ, אמר גלעד כי "יש מי שאומר שהיא לא חשובה, אבל מדובר באירוע בינלאומי שישראל מארחת. אם היא לא מסוגלת לארח אותו, זו פגיעה קשה בישראל, ויש לנו אינטרס שהוא יתקיים. אני מניח שיעשו הכל כדי שהאירוויזיון לא יפגע. אני צופה שתהיה בסופו של דבר הסדרה, אך תחת פגיעות קשות היא מאוד בעייתית שכן ההסלמה יכולה לחזור. אני חושב שהג'יהאד האסלאמי רוסן עד עכשיו לגמרי על ידי חמאס. אם החמאס לא מסוגל לרסן אותו, אנחנו נגררים לכיבוש ישיר ואין עם מי לדבר על הסדרה".

לדבריו, "הם מחמירים את התקיפות מתוך הנחה שאנחנו לא מסוגלים להגיב, אך ההיסטוריה מוכיחה שהמכות יכולות להוביל למהלכים רחבים מאוד שיפתיעו אותם. חמאס הוא האחראי בעזה ואסור לוותר על העיקרון הזה ולתת לו ליהנות מתירוצים אחרים".


 
למה מה שחיים רמון אומר לא קביל עליך? כן להיכנס לעזה, להפיל את חמאס, לנקות אותה ולהחזיר לשם את הרשות הפלסטינית?
"הפלסטינים לא רוצים להיכנס אחרינו. למה שהרשות תרצה לנהל את אזור המצוקה הזה אם אין לאבו מאזן מדינה פלסטינית? אבו מאזן לא הסוכן שלנו".
 
אתה לא מתגעגע לימים שהייתה כתובת אחת לפלסטינים שקראו לה ערפאת?
"הוא אחראי לרצח של מאות רבות של ישראלים ואיוולת של דמות שלום".