צה"ל פרסם היום (שני) כי הדרג המדיני בקבינט הנחה שלא להגיב על ירי הרקטות מרצועת עזה לישראל בצורה שתדרדר את האזור למלחמה כוללת, אלא בדרך שתרתיע את ארגוני הטרור מלהפר את הרגיעה שוב. לעומת זאת, הפרסומים של דברים אלו בכלי התקשורת השונים עוררו את חמתם של גורמים מדיניים וחברים בקבינט, שטוענים כי מי שדרש להימנע מהסלמה כוללת הם דווקא הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן.



שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט אמרו לחדשות 13 כי הרמטכ"ל וראש השב"כ המליצו לעצור את הלחימה ולא להיגרר למבצע רחב בעזה בעיתוי הנוכחי, בטענה שכיום חמאס מכתיב את תנאי העימות. לטענתם, השניים המליצו לצאת למבצע רק ביוזמה ישראלית, שבה ייקבעו העיתוי ותנאי הפתיחה של המערכה. 



בדיווח של חדשות 12, אמר שר בקבינט כי "נדהמנו מהדברים שיצאו מהתדרוכים של הצבא". לדבריו, תדרוכים אלו "אינם תואמים את ההערכה שהציג הרמטכ"ל בקבינט". על פי הדיווח, גורמים בקבינט דיברו גם על נסיבות חשאיות לפיהן הוחלט לסגור את סבב הלחימה בעת הזו. 



הנחה להימנע ממבצע? ראש השב"כ נדב ארגמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מוקדם יותר היום, פורסם כי הנחיית הדרג המדיני לצבא הייתה לחזור למצב בו ארגון הג'יהאד האסלאמי אינו מחזיק את ישראל כבת ערובה תחת התראת פיגוע קבוע ואיום לפגוע בניסיונות ההסדרה מול חמאס. חיל האוויר הפעיל כוח בהתאם לתכלית אסטרטגית זו, ולצבא הוגדר בצורה ברורה שלא לחצות את הקו שממנו עלולה ישראל להיכנס למלחמה או למבצע מתמשך בעיתוי שאינו נוח לה.

על פי תפיסה זו, מימש חיל האוויר תוכנית פעולה אותה הגדירו בצה"ל כעליית מדרגה לעומת סבבים קודמים. ההחלטה לחזור ולבצע סיכולים ממוקדים, לאחר שמאז צוק איתן לא פעלו כך, התקבלה בצה"ל ביום השני להסלמה. כעת, מתברר כי התרחשו שני סיכולים ממוקדים ולא אחד.