מעל 10,000 בני אדם הגיעו היום (רביעי) להפגנות בגבול רצועת עזה לרגל ציון יום הנכבה, במהלכן הבעירו צמיגים והשליכו אבנים לעבר כוחות הביטחון. מצה"ל נמסר כי מצה"ל נמסר כי הושלכו מספר מטענים בשטח הרצועה וזוהו מספר ניסיונות התקרבות לגדר המערכת. משרד הבריאות בעזה דיווח על 65 פצועים במהומות. בתוך כך, תשע שריפות פרצו במהלך אחר הצהריים בעוטף עזה כתוצאה מהפרחת בלוני תבערה מהרצועה.

במהלך המהומות בגבול, כוחות צה"ל עצרו חשוד שחצה את גדר המערכת בצפון הרצועה לשטח ישראל. על החשוד לא נתפס נשק, והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון.

חבר הכנסת לשעבר חיים ילין, אשר מתגורר בקיבוץ בארי שבמועצה האזורית אשכול, העלה כתב בטוויטר בעקבות השריפות האחרונות של העוטף: "שדה חיטה של עלומים נשרף, חזרנו לאותה נקודה מלפני שנה בהבדל של 2000 רקטות ו-4 הרוגים". 
כזכור, בימים האחרונים ניכרה ברצועה פעילות נרחבת לגיוס אלפי פלסטינים להשתתפות בהפגנות ובצעדות בחמשת המוקדים המוכרים לצה"ל לאורך הגדר. הוועד העליון של תהלוכות השיבה והסרת המצור מעל עזה קרא אתמול שוב לפלסטינים להכריז על שביתה כללית "ברצועת עזה, בגדה המערבית ובתוך קווי 48' - לרגל יום הנכבה ה־71 - האסון הפלסטיני".
צילום: רויטרס


צילום: רויטרס


שריפה שפרצה בעוטף כתוצאה מבלון תבערה. צילום: אביב הרץ, TPS
על פי הערכת מצב של משטרת ישראל, המסתמכת גם על מודיעין מצה"ל ומהשב"כ,  אין אינדיקציות לאירועים חריגים המצריכים היערכות מיוחדת. "עד כה לא נתקבל מידע מודיעיני לגבי חשד לאירועים חריגים ולכן אין מקום להיערכות שונה או חריגה. אם יהיה אירוע פרטני באזור מסוים הוא יטופל על ידי הכוחות שבמחוז", אמר מקור משטרתי.

במשטרה הדגישו שממילא כוחות רבים פרוסים ברחבי הארץ בימים אלה. בתל אביב תוגברו הכוחות עקב שבוע האירוויזיון, בירושלים כוחות המשטרה מתוגברים בשל תקופת הרמדאן, ובדרום, בגלל המצב בעוטף עזה, הכוחות שהובאו לתגבור עדיין נמצאים שם. במקביל, לקראת יום הנכבה ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, כינס את הצוות הלאומי לפיתוח ברמאללה ואמר: "אנחנו הולכים לקראת התנתקות כלכלית מהכיבוש". מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת טען כי פעולות ישראל בתמיכה אמריקאית - התוקפנות, הרחבת ההתנחלויות, ההתנקשויות, המעצרים והטלת המצור - הן מנוגדות לשלום.
 
ואילו ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין אמר בהודעה שפרסם אתמול כי "יום הנכבה מגיע השנה כאשר הסוגיה הפלסטינית נמצאת ברגעים הקשים והמורכבים שלה, הכוללת תוקפנות חסרת תקדים כלפי העם הפלסטיני, שכללה גם העברת השגרירות לירושלים ומתן לגיטימיות להתנחלויות".