פרסום ראשון: לנוכח המתיחות המתעצמת בין ארה"ב לאיראן, בישראל שוקלים להגביר את הכוננות והאבטחה סביב יעדים ישראליים בחו"ל. החשש: האיראנים ינסו לפגוע גם במטרות ישראליות. בשלב זה טרם ננקטו צעדים קונקרטיים, אבל על רקע הימים הרגישים גם בזירה הפלסטינית, ניתנה הנחיה לחדד את הערנות. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בהחלטות נקודתיות בשטח הקשורות לאבטחה הסדירה של היעדים הישראליים. 
 
בהערכות המצב המתקיימות במערכת הביטחון בימים האחרונים עלתה האפשרות שיהיו ניסיונות פיגוע כחלק ממדיניות התגובה של האיראנים וכאיתות לעליית מדרגה מבחינתם.
 
כפי שהעריכו במערכת הביטחון, בשלב הראשון בחרו האיראנים לאותת לאמריקאים באמצעות פיגועי חבלה מוגבלים בנכסים של מדינות הנחשבות בנות ברית של ארה"ב במפרץ ובניסיון לפגוע בנתיבי סחר בינלאומיים ובמשק הנפט באזור.

שגרירות ישראל בירדן. צילום: ג'קי חוגי

 

לצד האפשרות כי האיראנים - במסווה של ארגוני טרור אחרים - ינסו לפגוע ביעדים אמריקאיים, מובאת בחשבון גם האפשרות שינסו לפגע ביעדים ישראליים בחו"ל. ואולם בשלב זה אין מידע ספציפי המתריע על פיגוע.
 
גם בצה"ל המתיחות בין איראן לארה"ב תופסת את מרכז הדיונים הביטחוניים. מדובר בהיערכות לניסיונות לפגע לאורך הגבולות, בדגש על אזור רמת הגולן, באמצעות מיליציות או ארגוני טרור הפועלים תחת כיסוי והפעלה של משמרות המהפכה האיראניים.
 
נקודה אחרת התופסת חלק מרכזי בדיוני הערכות המצב בצה"ל נוגעת להשפעה האפשרית של המתיחות במפרץ על המשך הפעילות של חיל האוויר בסוריה. עולה השאלה אם האיראנים - כחלק מהלחץ המופעל והאיתותים שהם מעבירים לאמריקאים - עשויים לשנות את מדיניותם ולפעול בעוצמה גבוהה יותר בתגובה על תקיפת יעדיהם בסוריה.
 
במערכת הביטחון נערכים למצב שבו תימשך המתיחות זמן רב ולמקרה שיהיו לה השלכות נוספות על ישראל. המדיניות כרגע ברורה: לנסות להשאיר את ישראל מחוץ לתמונה, לשמור על פרופיל נמוך מבחינה מבצעית ותקשורתית ולאפשר לאמריקאים לנהל את המשבר בלי שישראל תיגרר לתוכו ותהפוך אותו למסובך יותר מבחינת הממשל האמריקאי.
 
בתוך כך, אחרי ההודעה על פינוי הדיפלומטים האמריקאים הבלתי נחוצים מהשגרירות בבגדד בירת עיראק ומהקונסוליה בארביל, בירת המחוז הכורדי בצפון עיראק, המליצה גם שגרירות ארה"ב בלבנון לאמריקאים השוהים במדינה "לשמור על ערנות גבוהה ומודעות למצב לנוכח המתיחויות הגוברות באזור". עם זאת, לא נמסר על התרעה ממוקדת לגבי לבנון. 
 
במקביל, התקשורת הבריטית דיווחה כי הועלתה הכוננות בקרב הכוחות הבריטיים והדיפלומטים בעיראק, בסעודיה, בכווית ובקטאר לנוכח המתיחות עם איראן. 
 
אתמול תקפה הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה יעדים של המורדים החות'ים הפרו־איראנים בצנעא, בירת תימן. לא נמסר אם היו נפגעים. הקואליציה טענה כי התקיפות נועדו להגביל את היכולות של החות'ים לבצע פעולות עוינות. השבוע תקפו המורדים מתקנים חיוניים בסעודיה תוך שימוש במל"טים; אחד מהם היה צינור נפט שהופצץ. 
 
בסעודיה ובארה"ב טוענים כי המורדים אחראים גם למתקפה על מיכליות נפט השייכות לסעודיה ולאיחוד האמירויות בתחילת השבוע. האמריקאים סבורים כי ידה של איראן בדבר, כחלק מהניסיון של השלטון בטהרן לפגוע באספקת הנפט הבינלאומית על רקע החרפת הסנקציות נגדו.

יאסר עוקבי וחיים איסרוביץ השתתפו בהכנת הידיעה

בית הכנסת של חב"ד בסן דייגו. מאז הפיגוע, התרחבה השמירה סביב בתי חב"ד בכל רחבי ארה"ב


תוגברה האבטחה בבתי חב"ד ברחבי העולם (משה כהן)

בבתי חב"ד ברחבי העולם הורחבה האבטחה בעקבות הפיגועים והאירועים האלימים שאירעו בחודשים האחרונים נגד מוסדות יהודיים. כך עולה משיחות עם שליחי חב"ד במקומות שונים בעולם.
 
מאז הפיגוע בבית הכנסת בסן דייגו לפני כשלושה שבועות, התרחבה השמירה סביב כל בתי חב"ד בארה"ב. לדברי אחד החסידים השליחים, הדבר נעשה "בתיאום עם המשטרות המקומיות, שמפטרלות יותר באזורים הסמוכים".
 
עוד נודע כי שליחי החסידות במדינות ביבשות השונות נועצו בתקופה האחרונה  בחברות אבטחה מקומיות כדי לכונן סידורי אבטחה חדשים. "אנחנו נערכים לכל תרחיש ולא סומכים על נסים", הוסיף שליח חב"ד ל"מעריב".