בעקבות השינויים בדרישות המקצועיות מהמערכת הקיימת בבתי הכלא האזרחיים ופערים בתפיסת האחריות בין גופי הביטחון השונים ליישום ההסדרה, מתברר כעת כי התקנת הטלפונים הציבוריים שישמשו את האסירים הביטחוניים עשויה להתעכב כמה חודשים. בימים הקרובים צפוי להתקיים דיון משותף לשב"ס ולשב"כ בניסיון לזרז את המהלך ולגשר על הפערים.
 
לפני יותר מחודש, כזכור, נגמרה שביתת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל, בזכות הסכמה שהושגה בין הנהגת מחבלי החמאס בכלא ובין שירות בתי הסוהר. הצדדים הסכימו כי החסמים לטלפונים הסלולריים, המותקנים בהדרגה באגפים הביטחוניים, יופעלו רק לאחר שיותקנו בבתי הכלא טלפונים ציבוריים שיהיו תחת האזנה.  סוגיית הטלפונים הציבוריים בבתי הכלא הפכה לנושא מרכזי גם בשיחות ההסדרה בין ישראל לחמאס, כשבכירים בארגון הפלסטיני בעזה הציבו למתווכים מצריים תנאים למציאת פתרון לשביתת האסירים בכלא, כולל פתרון לבעיית הטלפונים.
 
בסופו של דבר, השב"כ הוא שהוביל את הפתרון שאפשר את דעיכתה של שביתת האסירים. סוכם כי הם יהיו זכאים לשוחח שלוש פעמים בשבוע לאורך 15 דקות עם קרובי משפחה במעמד קרבה ראשונה בלבד, וכי השיחות עשויות להיות תחת האזנה.  גורם ביטחוני בכיר אמר ל"מעריב" כי מדובר בהיקף אדיר של שיחות. השב"כ, בדרך העבודה שלו, בוחר ביעדים שלו להאזנה על פי הצרכים הביטחוניים, ואין הוא מתכוון להיות אחראי להפעלת כל המנגנון כולו.

הברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. צילום: דוברות המשטרה

 

במצב כזה נדרשת מערכת טכנולוגית שתפקידה לגשר על הפער בין הצרכים המבצעיים לבין היכולת להאזין לכמויות אדירות של שיחות. מערכת דומה קיימת בבתי הכלא הפליליים, אבל ככל הנראה אין היא מתאימה למערכת הביטחון. לשב"כ עצמו יש דרישות השונות מאלה של המערכת המיושמת בבתי הכלא הפליליים, ולכן צריך למצוא פתרון שלא יעכב את התהליך כולו.
 
כך או אחרת, גורם ביטחוני אחר אמר ל"מעריב" כי עיכוב בהכנסת הטלפונים הציבוריים עלול לגרור עיכוב גם בפרויקט התקנת החסמים לטלפונים הניידים בבתי הכלא. לאחר שההתקנה כבר הסתיימה בשני אגפים, הייתה כוונה להתקין ולהפעיל את המערכת באגפים ביטחוניים נוספים בבתי כלא אחרים במהלך הקיץ הקרוב. בשלב הזה, כאמור, ההערכה היא שיידרשו כמה חודשים עד להכנסת הטלפונים לבתי הכלא. 
 
כבר בימים הקרובים, לאחר ששופצו התאים שנשרפו על ידי אסירי חמאס בכלא רמון, הם יאוכלסו מחדש, לא לפני שתופעל שם החסימה לטלפונים הניידים. מסתמן כי פתרון הסוגיה יארך זמן רב מכפי שהוצג בדיונים המקצועיים.
 
מהשב"כ נמסר: "בין השב"כ לשב"ס מתקיים באופן שוטף שיח מקצועי, הדוק ופורה. סוגיית הפיקוח על טלפונים ציבוריים של כלואים ביטחוניים נדונה בימים אלה בצוותי עבודה משותפים של הגופים, לגיבוש מענה מיטבי". 
 
מהשב"ס נמסר: "צוות עבודה מקצועי של השב"ס והשב"כ פועל בתיאום ובשיתוף פעולה מלא כדי ליישם את ההחלטה להתקנת טלפונים ציבוריים, לאחר התקנת חסמי סלולר בכל אגפי הביטחוניים בבתי הכלא, תוך בחינת כל ההיבטים המקצועיים הנדרשים".