מתיחות בדרום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע הערב (רביעי) על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה לטווח של עד 10 מיילים ימיים עד להודעה חדשה. ההחלטה התקבלה בעקבות הפרחת בלוני תבערה ברצועת עזה לעבר שטח ישראל, שהובילו רק היום ל-11 שריפות ברחבי עוטף עזה.

מוקדם יותר השבוע, לאחר שהרוחות הקרב בדרום נרגעו ובמשך כשבועיים שרר שקט יחסי, מרחב הדיג ברצועת עזה הורחב לטווח של עד 15 מיילים ימיים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע אז כי הצעד מותנה בכך שהדייגים בעזה יכבדו את ההסכמות, אולם כעת הוא בוטל ככל הנראה ללא קשר להפרות מצידם.



כזכור, ישראל החליטה לפני כחודשיים להגדיל את מרחב הדיג ברצועה משמעותית עם עליית המצוקה ההומניטרית בה וסבבי הלחימה הרבים בין ישראל לחמאס. בישראל ציינו אז כי "צעד זה הינו כחלק מהמדיניות האזרחית למניעת הידרדרות הומניטארית ברצועת עזה ומתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת".  למעשה, משנת 2000 ועד תחילת חודש אפריל האחרון, לא יכלו הדייגים הפלסטינים להתרחק מעבר ל-9 מייל מהחוף.



הבלונים שנתפסו. צילום: דוברות המשטרה
הבלונים שנתפסו. צילום: דוברות המשטרה



במהלך היום, הותר לפרסום כי גבר ישראלי כבן 50 חשוד בכך שהשתמש באזרחותו כדי לעקוף את הבדיקות הביטחוניות ולייבא מאות אלפי בלונים בצבעי הדגל הפלסטיני, שהיו אמורים להגיע לרצועת עזה. על פי הודעת המשטרה, דוד כהן, בעליה של חברת די סי לוגיסטיקה, ייבא כמות של מאות אלפי בלונים, במטרה להעבירם לפלסטיני בחברון, כאשר יעדם הסופי על פי החשד הוא רצועת עזה.



על פי החשד, כהן למעשה היה צינור הברחה, ולא הוא זה שהזמין את הבלונים, ולא שילם עליהם. בנוסף לכך, ובניגוד לחוק, הוא לא ציין כי ההזמנה מיועדת לשטחי הרשות הפלסטינית, וזאת בנטרה למנוע בידוק ביטחוני של הבלונים. לאחר מעצרו, כהן קשר את עצמו לעבירות, והוא שוחרר למעצר בית בערבות ובתנאים מגבילים.



במקביל לכך, שש שריפות פרצו היום בעוטף רצועת עזה כתוצאה מהפרחת בלוני תבערה מרצועת עזה. צוותי כיבוי בסיוע קרן קיימת לישראל, רשות הטבע והגנים, ורבש"צים בסיוע נגררים צבאיים פעלו לכבות את האש.