מתיחות ארה"ב-איראן: רמטכ"ל צבא איראן, עבד אל-רחים מוסאווי, טען היום (רביעי) כי "סעודיה שיחקה תפקיד בהתקפה על בניין השגרירות האמריקנית בעיראק". לדבריו, "אם מסתכלים על המצב, אנו עומדים בכל הקשיים הניצבים בפנינו. אויבינו מחפשים עזרה בדלת האחורית". כידוע, סעודיה מקבלת סיוע צבאי אמריקאי נרחב הכולל כלי נשק רבים, ובאיראן טוענים כי היא וישראל מניעים את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לפעול נגד איראן. 

לטענתו, "הנוכחות של ארה"ב באזור נועדה להגיד למדינות ערב שבלעדיה הן לא מסוגלות להגן על עצמן, ומי שלא מוכן לכך ישלם על זה. אנו רוצים שבאזור יהיה ביטחון ושלווה ואין לנו עניין במלחמה. אנחנו לא יוזמים שום מלחמה, אבל מוכנים להגן על עצמנו". 

עקב המתיחות, ב-CNN מדווחים כי בכירים בפנטגון מתכוונים לייעץ לחברים בממשל טראמפ להעביר אלפי חיילים אמריקנים נוספים למזרח התיכון. על פי הדיווח, שהגיע משלושה גורמים שונים בממשל, ייתכן כי לא יהיה צורך בכל הכוחות בבת אחת, וחלקם יישלחו לצורך הרתעה בלבד. במידה והמתיחות תגבר ותגיע לסף מלחמה, יישלחו גם החיילים הנוספים. האמצעים הצבאיים שיישלחו, ככל הנראה, כוללים מערכות הגנה נגד טילים בליסטיים, טילי טומהוק וספינות עם יכולות התקפה לטווח רחוק. 

טראמפ. יגיב לתוקפנות האיראנית? צילום: רויטרס


ברקע הדיווח, בכיר במשמרות המהפכה האיראניים, עלי פדאווי, טען הערב כי ארצו השיגה שליטה מלאה על מי המפרץ אשר נמצאים מצפון למצר הורמוז. "כל מה שמצפון למיצר הורמוז נמצא בשליטתנו", צוטט בסוכנות הידיעות "פארס". כזכור, חמישית מייצוא הנפט בעולם זורם דרך מיצרי הורמוז, ושליטה בו מסכנת את האינטרסים של ארה"ב. 
עקב זאת, טען פדאווי, כי "ספינות הקרב האמריקניות שהגיעו לאזור נמצאות תחת שליטתן המלאה של צבא איראן ומשמרות המהפכה". הוא לא סיפק פרטים נוספים או הוכחות לשליטה האיראנית באזור. 
בכיר אחר במשמרות המהפכה, גולאם עלי ראשיד, טען כי "אם אמריקה הפושעת ובעלי בריתה המערביים והלא-מערביים לא יעזו להיכנס איתנו לעימות פנים מול פנים, זה יקרה רק בגלל רוח ההתנגדות וההקרבה של הצעירים שלנו". 

כזכור, טראמפ איים ביום ראשון על איראן בעקבות תקיפת השגרירות האמריקאית בבגדאד, והזהיר כי אם היא תילחם בארצות הברית - "זה יהיה סופה". עוד אמר הנשיא לאיראן: "אל תעזי לאיים שוב על ארצות הברית". מוקדם יותר דיווחו הרשויות בעיראק כי רקטות קטיושה נורו לעבר מתחם "האזור הירוק" בבגדאד, המתחם המבוצר בו מצויים מוסדות השלטון העיראקיים בעיר והשגרירויות הבינלאומיות בעיראק, בהן גם השגרירות האמריקאית.



האירוע התרחש במהלך שיאה של המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית, וייתכן שהוא קשור להתרעה המודיעינית שפורסמה על כוונת איראן ושלוחותיה לפגוע בכוחות האמריקאים באזור בתגובה להטלת הסנקציות עליה, שהובילה את ארה"ב לשלוח נושאת מטוסים ומפציצים מסוג B52 לאזור. בשבוע שעבר דווח על פגישה בין ראש כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, עם ראשי המיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן בעיראק בה אמר להם "להיערך למלחמה" מול ארצות הברית.