סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן אמר כי "צה"ל איבד את היצר ההתקפי ואת האמון בכוחות היבשה ללא הצדקה". גולן אמר את הדברים הערב (רביעי) ב"חדשות 13", עת התייחס לאיום הלבנוני על ישראל ולמוכנותו של צה"ל למלחמה, אך הוסיף כי הצבא "מוכן מצוין למלחמה בלבנון".



"צה"ל כמו שהוא היום יכול להביס את חיזבאללה. לא בקלות אומנם, אלא במאמץ ניכר, אבל הוא יכול לעשות את זה בהצלחה מרובה" אמר סגן הרמטכ"ל לשעבר והוסיף: "הבעיה היא לא במישור הפיזיקלי אלא במישור המנטלי. האם אנחנו רוצים להילחם, האם אנחנו נכונים להילחם, האם אנחנו מבינים שיש לזה מחיר? אנחנו יכולים לשאת בכך. אני חושב שכאן נמצא הפער המרכזי".



אתמול דווח על התקדמות במגעים בין ישראל לבנון לגבי קביעת הגבול הימי בין המדינות. בעקבות מסע הדילוגים של המתווך האמריקאי בין שתי המדינות. על פי דיווח בעיתון א-שארק אל אווסט, דיוויד סאטרפילד, עוזר מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, חזר אתמול לביירות עם "רושם חיובי" מישראל, ולפיו בירושלים מסכימים להצעה לקביעת הגבול, אך מבקשים מספר הבהרות. 



בין ישראל ללבנון יש סכסוך לגבי שטח של 860 קילומטר רבוע, אשר משתרע לאורך אזורים שבהם ביצעה לבנון קידוח לפני כשנתיים. לבנון טוענת שגושים 8 ו-9 נמצאים באזור הכלכלי הבלעדי שלה, ואילון חלק מגוש 9 נמצא במים שישראל טוענת שנמצאים בשטחה. לא מדובר רק בסכסוך של שטח, כי אם גם על הרבה מאוד כסף. מרבצי גז ונפט שהתגלו לאחרונה מול חופי לבנון וישראל צפויים להניב עד 600 מיליארד דולר על פני העשורים הבאים. בדצמבר 2017 חתמה ממשלת לבנון עם שלוש חברות בינלאומיות על מנת שיבצעו בדיקות לגבי שני הגושים. לבנון צפויה להתחיל לקדוח באזור שליד השטח במחלוקת בשנה הבאה. בביירות, שנמצאת במשבר כלכלי, מבקשים לפתור את הסכסוך עם ישראל מהר ככל האפשר על מנת לאפשר לחברות לקדוח גם בשטח המדובר.



גורמים המעורים בנושא צוטטו בדיווח כאומרים שהבכיר האמריקאי "מנסה לקבל תשובות מלבנון", והוסיפו כי זאת הפעם הראשונה שבישראל משדרים מסר חיובי, בניגוד לפעמים קודמות. אחת מנקודות המחלוקת היא המעורבות של כוח יוניפי"ל במגעים. בלבנון דוחים כל אפשרות למו"מ ישיר עם ישראל ורוצים ועדה משולשת עם האו"ם וארה"ב כמתווכת. אולם על פי הדיווח, ישראל מתנגדת למעורבות של הכוח הרב לאומי משום שאין לו את המנדט הבינלאומי לטפל במגעים לקביעת הגבול כל עוד אין החלטה של מועצת הביטחון בנושא. היום נועד סאטרפילד בלבנון עם יו"ר הפרלמנט, נביע ברי, ראש הממשלה סעד אל חרירי ושר החוץ גבראן באסיל. בהודעה מטעמו של ברי, נמסר כי "יש התקדמות, אבל זה עדיין לא נגמר". 



הדברים נאמרו בצל הדיווח מלפני יומיים בעיתון ה"וושינגטון פוסט", שטען כי הסנקציות שהטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על איראן מובילות לקיצוצים נרחבים בארגון הטרור השיעי בלבנון. על פי הדיווח, הארגון, שנחשב לארגון הטרור העשיר בעולם החל בקיצוצים נרחבים בשנה האחרונה בשל הקשיים הכלכליים של פטרוניתו. על פי הדיווח, ארגון חיזבאללה חווה ירידה חדה בהכנסות, ומבצע קיצוצים כואבים בתוכניות רבות שלו, צבאיות ואזרחיות.



בין השאר, על פי הדיווח, לוחמים של הארגון רבים הועברו לשירות מילואים, שם הם מקבלים שכר נמוך יותר. בנוסף לכך, הארגון מושך כוחות רבים מסוריה ועיראק, שם הם שימשו את המשטר בדמשק. עוד דווח כי בעקבות הקיצוצים, תוכניות רבות בערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה, אל מנאר בוטלו, והצוות שלהם פוטר, ותוכניות סיוע אזרחי שמפעיל הארגון בוטלו גם הם. בין השאר קוצצו תוכניות של חלוקת תרופות ומצרכי מזון ללוחמי הארגון ומשפחותיהם. עם זאת, הסיוע למשפחות השאהידים של הארגון לא קוצץ. כזכור, בשנה שעברה פרשה ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן והטילה על הרפובליקה האסלאמית סנקציות קשות. על פי הערכות בבית הלבן, מאז חודש נובמבר האחרון, הסנקציות עלו לאיראן כ-10 מיליארד דולר. צעדי הצנע של חיזבאללה מראים כי ייתכן והסנקציות ישפיעו על יכולתה של איראן לקיים מיליציות ברחבי המזרח התיכון.



בכיר בחיזבאללה התייחס בעילום שם לסנקציות ואמר כי "אין ספק שהייתה להם השפעה שלילית על הארגון, אך הן רכיב של מלחמה, וכך אנו מתייחסים אליהם". עוד הבהירו בארגון כי למרות הסנקציות, "אנחנו עדיין מקבלים מאיראן נשק, ואנחנו עדיין ערוכים למלחמה עם ישראל. אף אחד לא עזב את חיזבאללה בגלל קיצוץ במשכורתו, והשירותים הסוציאליים לא פסקו". עוד אמרו בארגון כי הם יודעים שהסנקציות לא ימשכו לנצח. "כפי שניצחנו בעיראק וסוריה, כך ננצח גם כאן", טענו בארגון.