כשנה לאחר פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, דרשה הרפובליקה האסלאמית מהמעצמות שנותרו בו לפתוח את ההסכם מחדש ולהכניס בו שינויים. ברקע, החליטה ארה"ב לשלוח כוחות נוספים למפרץ, לאחר שנטען כי התקבל מידע מודיעיני לפיו האיראניים מתכננים להוציא לפועל פיגועים כנגד מטרות מערביות - ומאז מדי יום משמיעים בכירים במשטר ובמשמרות המהפכה איומים על הצבא האמריקני ועל ישראל. הערב (שלישי) שודרה בכאן 11 התוכנית "שטח הפקר", במהלכה התראיין גם ראש הממשלה בנימין נתניהו והתייחס למספר סוגיות בולטות הנוגעות לאיראן ולאיומים הנשקפים ממנה.



ככל שאנחנו מעמיקים, נראה לנו שאנחנו נמצאים בנקודה קריטית, בצומת מאוד משמעותי לגבי העתיד האיראני ושל האזור. לאן אנחנו צריכים לפנות עכשיו?
"אנחנו צריכים להיות כל הזמן במצב שבו אנחנו מונעים מהמשטר הזה לממש את השאיפות שלו. היעד הראשון שלו הוא להשיג ארסנל גרעיני, והשני הוא לכבוש את המזרח התיכון".

נתניהו התייחס גם לעם האיראני, ואמר כי "בניגוד למשטרי עריצות אחרים, יש באיראן חדירה של אינפורמציה ברמה יחסית גבוהה. אני רואה את זה כל הזמן, למשל בהפגנות או בהתייצבות של נשים, גיבורות ממש, שעומדות בכבישים ולא מוכנות לפעול לפי צו הלבוש. כיוון שאין שם סגירה מוחלטת של אמצעי התקשורת, אז העם גם יודע שזה יכול להיות אחרת. אתה רואה את התקווה והאמונה שלהם שיום אחד הכל ישתנה. אם זה באמת ישתנה, אז באמת יהיה מזרח תיכון חדש".
על פעולות הטרור שהפעילה איראן על פי גורמי מודיעין, אמר נתניהו כי "הנרי קיסינג'ר אמר שאיראן צריכה להחליט אם היא מדינה או תנועה", אמר נתניהו. "היא קודם כל תנועה, זה ברור. הם אומרים שהם רוצים לכבוש את המזרח התיכון ולהפיצו לעולם. אלה גורמים אלימים, תוקפניים ביותר, שפועלים במרחב גדול מאוד ומערערים מדינות שלמות". 
קאסם סולימאני (מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, האחראי לפעולות החשאיות מחוץ לאיראן) הוא בן מוות?
"אני לא מחלק ציונים כאלה".

אתה פועל בעניין?
"אני לא מחלק ציונים".

קאסם סולימאני. צילום: רויטרס


"איום מוחשי ואמיתי"
 
נתניהו התייחס להסכם הגרעין עם איראן, וטען כי "הוא היה גרוע". לדבריו, "ההסכם נתן להם כמות אדירה של כסף לבנות בו את האימפריה האיראנית ולהשתלט על המזרח התיכון. ובכן, היה צורך לעצור את ההסכם הזה". 
"דבר חשוב מאוד שעשה ממשל טראמפ זה להפעיל מולם את הלחצים הדרושים", הוסיף. "זה הלקח הברור של ההיסטוריה. תוקפנות שמצוידת גם באידיאולוגיה של תוקפנות וכיבוש ואינה נתקלת בהתנגדות, דינה להתפשט. זה דבר שאני נאבקתי עליו מול כל העולם ואני שמח לפחות שבארצות הברית, הממשל הנוכחי אימץ את התפיסה הזו לחלוטין".

נתניהו הציג מפה בה איראן, סוריה ולבנון מסומנות בצבע שחור, ואמר כי "זה הגודל של איראן היום, במיוחד אחרי הסכם הגרעין. היא מנסה לבנות גשר יבשתי של משטרים כפופים לאיראן עד היום התיכון. המטרה בסוף היא לכבוש את כל המזרח התיכון וכמובן שלנו אין מקום בתפיסה הזו. אני יכול להגיד שהתוצאה החיובית היחידה של ההסכם היא שהוא קירב את מדינות ערב לישראל".
האם ברמת המודיעין למשל, או הפעילות ממש בשטח, יש היום שיתוף פעולה עם מדינות ערב?
"מה אתה חושב שהייתי אומר לך? נניח שהיה, לא הייתי אומר לך כן, ואם לא היה, גם לא הייתי אומר לך כן. אתה צריך להניח שהאיום הזה הוא איום מספיק מוחשי ואמיתי שהוא גורם להתקרבות, כמעט בכל הרמות, כמעט עם כל המדינות". 

השיטפונות באיראן. "המשטר לא יכול לטפל בעם, והוא מרגיש את זה". צילום: רויטרס


"בל נרגיז את איראן"
 
מדיניות הלחץ המקסימלי עובדת?
"אני חושב שהיא עובדת בצורה יוצאת מן הכלל, יש גם אינדיקציות לכך. אנחנו רואים מה קורה לשער המטבע באיראן, שער הריאל. מה קורה לתפוקת הנפט שלהם, מה קורה להשקעות בתוך איראן. מפולת. עכשיו, האם המפולת הזו תמוטט את הכלכלה האיראנית או את המשטר, אני לא יכול להגיד לך. אבל אני יודע דבר אחד שזה עושה באופן ברור, בתמונת האימפריה הזאת שהראיתי לך, בזרועות התמנון שלהם, אנחנו רואים את החוסר. אנחנו רואים פתאום שלחיזבאללה יש בעיות תקציביות, אצל הכוחות האיראניים בסוריה אנחנו רואים התכווצות ויציאה. בתקציבי הפיתוח והנשק של חיזבאללה אנחנו רואים התכווצות משמעותית, אנחנו רואים את הבעיה הזו אפילו בעזה וגם במקומות אחרים בעולם. הכסף מצטמק, וכיוון שכך, גם היכולת לממש את התוקפנות הזו מצטמקת". 

לדברי נתניהו, "יש שם פתאום בצורת נוראית, יש פתאום שיטפונות, הם לא יכולים לטפל בעם שלהם והוא מרגיש את זה. ברור שכולנו היינו שמחים לראות איראן אחרת. אם איראן תשנה את המדיניות שלה, המדיניות כלפי איראן תשתנה. כל עוד היא לא השתנתה, ישנם רק שלושה דברים - לחץ, לחץ ועוד לחץ". 
הנשיא בבית הלבן מבין אותך. יותר מעניין אותי למה במדינות אחרות לא מבינים? 
"קודם כל, הם רואים את זה כאיום ישיר עלינו ועל הערבים, לא כאיום ישיר עליהם. האיום עליהם יבוא אחר כך. האיראנים עכשיו מפתחים טילים עמוק לתוך אירופה, לא טילים שמאיימים עלינו, אבל הם אומרים עד שיקרה הדבר הזה, בוא בינתיים נסחור עם איראן, בוא בינתיים נקבל נפט איראני". 
אתה לא פוחד שאם אין אופציה למו"מ, האיראנים יעשו צעדים שאנחנו הראשונים שניפגע מהם?
"ממש לא. וואו, רק נרגיז את איראן. בל נרגיז את איראן", השיב בזלזול. "אמרו לי, וזו הייתה טענה שנשמעה פה בבניין הזה, ולא פעם ולא פעמיים, שכאשר הם יקבלו את הכסף הם יתמתנו, הם יתרסנו, הם ישנו את המדיניות שלהם. ההיפך הגמור קרה".

הפרק המלא: