צה"ל חושף היום  (רביעי) את המנהרה השישית והאחרונה שעדיין לא הושמדה במבצע "מגן צפוני", והיא תושמד בימים הקרובים, מלבד מקטע קצר שהמטרה העיקרית להשארתו היא למטרות הסברה מול גורמים בינלאומיים שונים, לגבי ההפרה הבוטה של החלטה 1701 וההכנות שעשה חיזבאללה למלחמה בישראל בשנים האחרונות.
איתור מנהרה בגבול ישראל לבנון

בצה"ל מתייחסים למנהרה שיצאה מהכפר הלבנוני ראמיה, כמנהרת הדגל של חיזבאללה. היא נחפרה במשך שנים מתוך הכפר הלבנוני ראמיה ואורכה כקילומטר. היא חדרה לשטח ישראל ואמורה הייתה לשמש את כוח רדואן של חיזבאללה, להעביר עשרות לוחמים לשטח ישראל, כפעולה התקפית כנגד כוחות צה"ל או היישובים הסמוכים, כאשר היישוב זרעית לדוגמה נמצא במרחק של קילומטר בלבד מתוואי המנהרה שנחשף.
 
הנקודה העמוקה ביותר בה נחשפה המנהרה היא בעומק עשרות רבות של מטרים - עומק המקביל לגובה של כעשרים קומות של בניין. חיזבאללה לא הספיק להשלים את המנהרה ונותרו לו עוד כמה מטרים בודדים להגיע לפני האדמה בשטח ישראל והשלמות נוספות הקשורות לתוואי המנהרה עצמה. 

יחד עם זאת, אחת ההערכות היא שאת הפריצה עצמה לשטח ישראל היו אמורים לבצע בחיזבאללה כחלק מתוכנית התקפה רק בשעת פקודה באמצעות פיצוץ, שלאחריו היו אמורים לצאת דרך המנהרה עשרות לוחמים חמושים באמצעים כמו נ"ט ולשמש למעשה ככוח חלוץ שיבודד את האזור ללוחמים נוספים של ארגון הטרור שיחדרו את הגדר, כל זאת בחסות ארטילריה כבדה על כל האזור הסמוך לגבול בשטח ישראל.
 

סגן אלוף אבישי דדון, קצין ההנדסה של אוגדה 91, סיפר על המנהרה וחשיפתה: "שתיים בצהריים, יום שבת, בעומק של 56 מטרים הצלחנו לפגוע ולאתר את המנהרה". ההתרגשות הייתה גדולה, אמר סגן אלוף דדון: "לאחר שהורדנו מצלמה פנימה וראינו את התשתיות, הבנו שמדובר במשהו אחר, שזו אחת ממנהרות הדגל שיצא לנו לראות".

מנהרה בגבול ישראל לבנון. צילום: דובר צה"ל
מנהרה בגבול ישראל לבנון. צילום: דובר צה"ל

 קצין ההנדסה תיאר את השימוש שכוח חיזבאללה היה מסוגל לעשות באמצעות המנהרה הזו: "תארו כוח של חיזבאללה שיוצא מלב הסבך הירוק, ללא שרואים אותו, לאחר גדר המערכת, כאשר מכאן הישובים אבן מנחם, זרעית, שתולה, נמצאים במרחק של כשמונה מאות מטרים בלבד, אתה יורד לתוך הוואדי כאן למטה ואתה ביישוב".
 המנהרה הזו, לעומת המנהרות בעזה, חיזבאללה למעשה חצב בשטח הררי, בסלע הדולומיט הקשה מאוד לחציבה ובנה למעשה את נתיב ההתקדמות באמצעות מאות מדרגות שיורדות לעומק האדמה, ומשם רק בשטח ישראל מעל כשלוש מאות מדרגות שאמורות היו להוביל את לוחמי חיזבאללה לעומק השטח. המקדח למעשה חצב בסלע בצורה מעגלית והפסולת עצמה הוסעה לאחור, באמצעות מסילה, לפיר בכפר הלבנוני. חפירה כזו שמבוצעת בחשאי נמשכה שנים רבות, כך מעריכים בצה"ל.
 בסיור במנהרה אפשר לראות שהיא נוחה יותר לתנועה ומתקדמת מאשר המנהרות בעזה. בתוכה גם מערכת אוורור, מה שאפשר לחופרים שהייה של מספר ימים רצופים לצורך החפירות והכנת התשתיות. צה"ל חשף את המנהרות תוך שהוא מפתיע את חיזבאללה וכל ציוד החפירה נמצא במקום. במנהרה עצמה רשת חשמל, טלפונים ואמצעי כריזה.
 במבצע כולו נחשפו שש מנהרות ובצה"ל משוכנעים כי כל המנהרות החודרות נחשפו. יחד עם זאת בצה"ל יודעים להצביע על מספר מנהרות בודדות סמוכות לגדר מהצד הלבנוני אך שלא חדרו לשטחנו. בצה"ל לא השמידו את המנהרות הללו מכיוון שהן נמצאות בשטח הלבנוני, אבל סבורים שעצם חשיפתן למעשה שרף את האפשרות של חיזבאללה לעשות בהן שימוש מכיוון שבישראל מודעים למיקומן.
 
כוח רדואן של חיזבאללה. צילום: אל-ואקת
כוח רדואן של חיזבאללה. צילום: אל-ואקת

 בצה"ל מסכמים את מבצע השמדת המנהרות כהצלחה גדולה. הפעולה התנהלה בשקט כמעט מוחלט מול חיזבאללה, למרות שבצה"ל נערכו בתחילה גם לאפשרויות אחרות, שחשיפת המנהרות עלולה הייתה להוביל לעימות צבאי.

כפועל יוצא של חשיפת המנהרות בצה"ל סבורים כי בחודשים האחרונים חופש הפעולה של ישראל להמשיך בבניית המכשול, בנקודות שונות על הגבול עם לבנון, וגם באזורים שנחשבים במחלוקת ,היה גדול הרבה יותר. בצה"ל ניצלו את הזמן הזה להאיץ בבניית חומות גבוהות וחציבת מיצוקים מלאכותיים, בנקודות הנחשבות כנקודות תורפה שבהן מתכנן חיזבאללה לחדור, כחלק מתוכנית ההתקפה שלו לשטח ישראל בעת מלחמה.
 ההערכה בצה"ל היא שחשיפת המנהרות היא מכה קשה לחיזבאללה, שיתקשה מאוד לשחזר בשנים הקרובות, אם בכלל, פרויקט מהסוג הזה. למרות זאת, מדגישים בצה"ל כי אין הדבר משמעותו שלחיזבאללה אין יכולות לממש תוכניות התקפיות לשטח ישראל, ובצה"ל ממשיכים להיערך ולבנות את תוכניות ההגנה לצד התוכניות ההתקפיות, כחלק ממענה לתוכנית ההתקפה של חיזבאללה.
 
בתקופה האחרונה המתיחות בגבול עם לבנון עלתה וחיזבאללה הרבה יותר פעיל באזור הגבול. הוא פועל בכיסוי אזרחי ובעיקר אוסף מידע, תוך שהוא מנצל את שיתוף הפעולה עם צבא לבנון. ההערכה בצה"ל היא שבחיזבאללה מאוד לא מעוניינים בעימות עם ישראל ואנחנו רחוקים מהסלמה צבאית, אך מצד שנים מוכנים גם לאפשרות שאירוע שמתרחש בסוריה במערכה שמנהלת שם ישראל, יכול גם להשפיע בהשלכותיו לאורך הגבול עם לבנון.

  

 מנהרה בגבול ישראל לבנון. צילום: דובר צה"ל
מנהרה בגבול ישראל לבנון. צילום: דובר צה"ל