האופוזיציה הסורית תיעדה אתרי מצבורים של טילים במכינה, כולל במקומות שישראל דרשה שהרפובליקה האסלאמית תפנה. על פי דיווח בעיתון א-שארק אל אווסט מהיום (שני), חזית השחרור הלאומית, הכוללת 150 קצינים מורדין במשטר,  תיעדה את הימצאותם של טילים בליסטיים לטווח קצר תוצרת איראן וטילי סקאד רוסיים.

הארגון מצא עוד כי האיראנים מחזיקים בשדה התעופה T4 טילי טופאן 1 נגד טנקים וכי טילים אחרים מאוחסנים מזרחית לחומס, בחלב ודרומית לדמשק. בשבוע שעבר בוצעה תקיפה ב-T4, שיוחסה לישראל, ועל פי הערכות, המטרה היתה רכיב נשק הקשור למערך הכתב"מים האיראני.
אחד הטילים המדוברים הוא פאתח 110, שיש לו טווח של עד 500 ק"מ ועל פי הדיווחים מסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני. איראן החלה בפיתוחו בשנות ה-90 שלך המאה הקודמת כיום הדור החמישי שלו נמצא בשימוש. טיל הזולפיקר, שגם הוא נמצא במצבורי הטילים בסוריה, הוא גרסה של הפאתח, ועל פי הדיווחים יש לו טווח של 750 ק"מ וראש נפץ של פצצות מצרר. על פי הדיווחים, יש לו כושר דיוק של 10 מטרים. 

עוד דווח כי משמרות המהפכה האיראניים העבירו את המפקדה שלהם בסוריה מדמשק להרים מחשש לתקיפות ישראליות. 

ה-S-400 בדרך לאיראן?

בתוך כך, במסיבת העיתונאים השבועית, הכחיש דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוי, דיווחים על תוכניותיה של טהרן לרכישת מערכת טילי S-400. "לא הגשנו בקשות לרוסיה לרכישת S-400", הדגיש הדובר. את הדברים אמר בתגובה לדיווחים בסוכנות "תסנים" האיראנית, לפיהם טהרן תבקש לרכוש מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית S-400.
 
"אנחנו לא מרגישים צורך במערכת זו לעת עתה", אמר מוסוי, והוסיף כי מערכות ההגנה האווירית שפותחו על ידי מומחים איראנים לא פחות אמינים מאשר מערכות זרות. באוגוסט 2016 הודיע ​​שר ההגנה של איראן דאז, חוסיין דהקאן, כי רוסיה הציעה לאיראן את מערך ההגנה האווירי המתקדם S-400 ומערכות אחרות, אך טהאן לא התכוונה לרכוש אותן.

איראן קיבלה את מערך ההגנה האווירי S-300 מרוסיה ביולי 2016 והקימה את מערך הטילים כעבור חודש. על פי החוזה שנחתם ב-2007, רוסיה נדרשה לספק לאיראן לפחות חמש מערכות הגנה מסוג S-300, אך לאחר סירוב ראשוני למכור את המערכת החלו מומחים איראניים לייצר גרסה מקומית, הידועה בשם Bavar-373.
 
הדובר הביע עוד את הכרת התודה לרוסיה על עמדתה ביחס להסכם הגרעיני של איראן. לדבריו, "הרוסים והסינים הוכיחו את מחויבותם להסכם הגרעין, הן במלים והן במעשים".אף על פי שלרוסיה ולסין יש מגבלות משלהן, הן הציגו ויישמו "יוזמות טובות" לאינטראקציה עם איראן, הוסיף מוסוי, אך סירב למסור פרטים נוספים על היוזמות.
 
זריף: "לא ייתכן שנתניהו יאיים עלינו ולא נגיב"
 
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח פגישתו עם מקבילו הגרמני, הייקו מאס, אמר זריף כי "נתניהו הוא שמאיים להשמיד את איראן. לא ייתכן כי הוא יאיים על עמנו מבלי שנגיב על כך", אמר זריף. מאס בא לטהרן בניסיון להציל את הסכם הגרעין בין הרפובליקה האסלאמית לבין המעצמות. מוקדם יותר הודיע זריף, כי גרמניה, צרפת ובריטניה החתומות על הסכם הגרעין עם ארצו, מנסות להציל את ההסכם.

זריף תקף בפתח הפגישה עם עמיתו הגרמני את עסקת המאה של ממשל טראמפ וכינה אותה "פשע אמריקני נגד המזרח התיכון". לדבריו, "ישראל וארצות הברית הן הסיבות השורשיות לבעיות במזרח התיכון בניגוד לכל התקנות הבינלאומיות", האשים זריף. "הכיבוש מוכר על ידי ארצות הברית ואנטי הומניות מורגשת כלפי הפלסטינים". השר האיראני הוסיף עוד, כי ארצות הברית שמפעילה מלחמה כלכלית נגד טהרן "לא יכולה לצפות להישאר בטוחה".



ביום ראשון אמר זריף כי אירופה לא נמצאת בעמדה למתוח ביקורת על התנהלותה של איראן, והוסיף כי "הסנקציות הנוספות, עליהן הכריזה ארצות הברית בשבוע שעבר, הן תוצאה של תסכול". זריף אף גינה את ארה"ב על מה שכינה "מלחמה כלכלית בוטה" נגד אזרחי איראן, ואמר כי הרפובליקה האסלאמית מנסה לפעול בשיטות דיפלומטיות.



טרם הגעתו של הייקו מאס לטהרן מסר דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאוי כי "איראן לא ראתה עד כה צעדים פרקטיים ומוחשיים מכיוון האיחוד האירופי, כדי להציל את הסכם הגרעין שנחתם לפני כארבע שנים". מוסאוי הוסיף כי ארצו לא תדון על נושאים נוספים מעבר ליישום הסכם הגרעין. "לאיראנים אין אמון במערכת הבנקאית INSTEX, שאמורה לעקוף את הסנקציות האמריקניות", הוסיף דובר משרד החוץ בטהרן. "אין לנו תקווה לראות את המערכת הזאת בפעולה. אם היא בכלל הייתה אמורה לעבוד זה היה קורה עד עכשיו".



כזכור, בשבוע שעבר אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, למקבילו האמריקאי, דונלד טראמפ, כי הוא לא יאפשר לאיראנים להשיג נשק גרעיני.