גיורא איילנד, מי שהיה ראש המועצה לביטחון לאומי, וראש אגפי המבצעים והתכנון בצה"ל, התראיין הבוקר (ראשון) לרשת ב', וטען כי החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלא לתקוף באיראן הייתה נכונה. בנוסף לכך, התייחס איילנד למפגש היועצים לביטחון לאומי, של ארצות הברית, רוסיה וישראל, שצפוייה להיערך מחר בישראל, ואמר כי גם היא הייתה שיקול בביטול התקיפה.



"ללא קשר לשיקוליו, ההחלטה של טראמפ שלא לתקוף באיראן הייתה נכונה", פתח איילנד את דבריו. "ההחלטה בזמנו לסגת מתוכנית הגרעין נראתה גם היא חצי גימיק, עד שחברות אירופאיות הצטרפו לחרם מחשש לסנקציות אמריקאיות. זה הרבה יותר משפיע מתקיפה זאת או אחרת, יש גם דיווחים על תקיפות סייבר אמריקאיות", הוא הוסיף. בנוגע למערכת השיקולים של טראמפ, שהתעלם מעצתו של היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון לתקוף ועל פי הדיווחים להקשיב למגיש רשת החדשות FOX NEWS, טאקר קרלסון, שטען כי אם טראמפ יתקוף באיראן - מדובר בהתאבדות פוליטית, אמר איילנד כי "זאת לא הפעם הראשונה שנשיא מתעלם מעצות של יועצים, ופוליטיקאים צריכים להתייחס לשיקולים רחבים יותר מאשר השיקול הביטחוני בלבד. כמו שקודמו בתפקיד ברק אובמה נסג מהאולטימטום שנתן לסוריה ב-2013, הנשיא הוא הנשיא".



"הנשיא הוא הנשיא", דונלד טראמפ, צילום: רויטרס
"הנשיא הוא הנשיא", דונלד טראמפ, צילום: רויטרס





"אסד מבין שכל עוד האיראנים בסוריה, לא יהיה לו שקט"



לאחר מכן, התייחס איילנד למפגש היועצים לביטחון לאומי, ואמר כי מדובר בראש ובראשונה בהישג ישראלי שהמפגש ייערך בארץ, והוסיף "בתחילה הנושא המרכזי היה אמור להיות סוריה, שם מפת האינטרסים די מורכבת. מאז סיום מלחמת האזרחים בין הרוסים והאיראנים נוצר חיץ בין מוסקבה לטהרן, וניגודי האינטרסים ביניהם גדלים".



"הרוסים, מבחינתם, אם אנחנו פוגעים באיראנים זה בסדר כל עוד לא פוגעים במשטר אסד", המשיך, "מבחינת האמריקאים נושא המפרץ גם חשוב, וזאת אולי עוד סיבה למה הימנעות מתקיפה היה דבר טוב, הוא לא רוצה להיגרר לעימות עם הרוסים במקום שכרגע לא נחוץ, אני חושב שהמדיניות האמריקאית נכונה, והאיראנים כן מבינים שאם יהיה מקרה כזה תהיה תקיפה".



גם יעקב נגל, ממלא מקום ראש המועצה לשעבר, התייחס לפסגה, ואמר כי מטרתה של ישראל בפסגה היא לשמור את חופש הפעולה הישראלי בסוריה. "המטרה המרכזית קודם כל כשהמפגש נקבע אני מניח זה מה שיהיה מרכזו - זה מה שיקרה בסוריה. רוסיה שם כדי הלישאר כנראה. בוא נניח שישארו שם המסר הברור שבן שבת ינסה להעביר וגם האמריקאים זה שאיראן חיזבאללה והמליציות והטיפול בדאעש ישראל חייבת לקבל חופש פעולה מלא כדי לוודא שנשק שובר שיוויון לא עובר ללבנון". 

הרוסים הם בני ברית שלנו?
"הרוסים הם לא ציונים גדולים, והם יעשו מה שטוב להם. אבל קיום מפגש אינטימי פה, לוודא שיש מיזוג אינטרסים כל עוד איראן וחיזבאללה יישארו בסוריה, גם אם לא בטוח מאה אחוז הסכמה. החלק על האיראנים ותוכנית הגרעין יעלה בשיחות, ואני מניח שישראל תשאיר עוגן. האמריקאים מפעילים את תוכנית טראמפ למקסימום לחץ על האיראנים זה עובד. מקווה שלא יעשו את הטעות של 2015, אז חתמו על הסכם הגרעין.
איך מוצאים נקודה מוסכמת על סוריה?
אפשר להגיע למצב, זה יכול לקרות בכזה מפגש שזה לא ייראה מוזר. יש אותו אינטרס בסוריה להוציא את איראן וחיזבאללה מסוריה. הרוסים לא רוצים לוותר על ההישגים אבל גם הסורים ואסד, 40 שנה זה היה הגבול הכי שקט. אסד מבין שכל עוד האיראנים וחיזבאללה שם לא יהיה שקט. הוא היה צריך להיות שמח שהרוסים יהיו אחראים. אם הוא ייכנע ללחץ העולמי הוא יאפשר להם להיות אחראים. ייתכן שיעלו שם עוד דברים ולקרב בין האמירקאים והרוסים".