ראש המוסד, יוסי כהן נאם היום (שני) בכנס הרצליה כאשר את נאומו הוא מגדיש את עיקר דבריו לאיום האיראני על האזור והעולם בכלל. "מחר יקבל הצוות שהביא את הארכיון האיראני את פרס ביטחון ישראל", סיפר, "במשך חודשים עקבנו אחר הניסיונות של האיראנים להחביא את ארכיון הגרעיני האיראני. קציני המודיעין שלנו קוראי המידע, מומחים לפריצה פיצוח כספות, אנשי טכנולוגיה ומבצעים. כולם פעלו בהתמדה, בנחישות, ביצירתיות ובאומץ לב כדי להביא את ההוכחות לתכנית הגרעין הצבאית של איראן". 


"בשיאו של המבצע, ברגע מותח במיוחד, אחרי כמה לילות בלי שינה בחדר הפיקוד, דווח לנו כי בכספות הארכיון גם דיסקים ולא רק מסמכים. למרות שהבאתם אתגרה את הסיטואציה המבצעית הורינו להביא גם אותם והתגלה אוצר נוסף, כולל צילומים מהניסויים החשאיים. 55 אלף דפי מסמכים ו-55 אלף קבצים על גבי אותם דיסקים המתעדים את השקר האיראני הגדול. מבצע הבאת הארכיון מוכיח שהבלתי אפשרי הוא אפשרי. החומר שהבאנו והצגנו לעולם שינה במידה רבה את ההתייחסות של העולם לאיראן".

תקיפת מכלית במפרץ הפרסי. קרדיט: רויטרס

כהן המשיך ואמר כי "כאשר מסתכלים על ישראל במזה"ת, ניצתן לזהות שני תהליכים עקביים המתנגשים זה בזה. מצד אחד מדינות המכירות בישראל ומקבלות את קיומנו כעבודה מוגמרת ומקיימות שיתוף פעולה מתוך כבוד הדדי ואינטרסים משותפים. עם שתיים יש לנו הסכמי שלום בעלי ערך אסטרטגי ביטחוני עצום. למעגל הזה הצטרפו מדינות נוספות. עדיין אין עמן יחסים רשמי  ם, אך יש שותפות אינטרסים וערוצי תקשורת פתוחים.

"מדינות אלה חברות בקבוצה הולכת וגדלה של מדינות אחראיות השואפות לשיתוף פעולה ולפתרון הוגן וריאלי של סכסוכים באזור. אנחנו מזהים הזדמנות נדירה, אולי הראשונה בהיסטוריה, להגיע להבנה שתוביל להסכם שלום כולל. אני יכול לגלות לכם שכדי להעצים את היכולות שלנו הקמנו מנהלת המתמקדת בתחום המדיני האסטרטגי ונועדה לקדם אותו בכל האמצעים העומדים לרשות המוסד ומחוצה לו".

"בשבועות האחרונים התחוללה שורה של התקפות על מכליות נפט במפרץ ועל מתקני תעופה ודלק בסעודיה ועל אזור השגרירות בעיראק. התקפות אלה, למרות שהתרחשו נגד יעדים שונים ובזירות שונות, הן מערכה אחת שיוצרה בידי גורם אחד. הדיון שהתקיים בשאלה מי אחראי להתקפות הוא חיוני. אני אומר בוודאות כי איראן עומדת מאחודי ההתקפות האלה. הן אושרו על ידי ההנהגה האיראנית והוצאו לפועל על ידי משמרות המהפכה. איראן מנסה לומר לעולם כי אינה חוששת מהסלמה ואם לא יוסרו הסנקציות היא תפגע במשק הנפט העולמי".

"איראן מגדילה את היקף וקצב העשרת האורניום שברשותה והצהירה כי תחצה את הקו המותר לה על פיה הסכם הגרעין. אין שום דבר תמים במדיניות האיראנית בכלל ובתחום הגרעין בפרט. כל האמירות שהעשרת האורניום נועדו למחקר והפקת אנרגיה הם שקר מוחלט. בזכות הפשיטה בלב טהרן אנו מצליחים להרחיק את איראן מרחק ניכר מהפצצה. בכל רגע נתון איראן יכולה לחדש את הפרויקט. הסכם הגרעין לא מונע זאת הוא מהווה מכשול, אבל הוא זמני. הנחישות לעמוד מול איראן בכל דרך היא המחסום העיקרי בין איראן לפצצה".

חמינאי והצמרת הצבאית של איראן. קרדיט: רויטרס

 
"לאחר שנים סוריה מתקרבת להסדרה פנימית"
 
לגבי המצב בסוריה לאחר מלחמת האזרחים אמר כהן כי "לאחר שנים ארוכות של מלחמת אזרחים נראה כי היא מתקרבת להסדרה פנימית. לא נוכל להסכים לכך שסוריה תהיה זירה בה יתבססו כוחות איראנים נגדנו, או בסיס לוגיסטי להעברת אמצעי לחימה לחיזבאללה או ללבנון. ישראל פעלה בארבע השנים האחרונות בשורת אמצעים גלויים וחשאיים, שרק חלק קטן מהם פורסם, כדי לעצור ולהרוס את ההתבססות האיראנית בסוריה. בזכות הפעולה הנחושה הזו אני מאמין שהאיראנים יגיעו למסקנה שזה לא כדאי להם".
 
"המוסד מזהה שינוי מגמה: איראן וחיזבאללה מבקשות להעביר חלק מהבסיסים לצפון סוריה, שם הן סבורות - בטעות - שיקשה עלינו להגיע. לצד זאת מוקמים בסיסים ומפעלי נשק מתוחכמים בעיראק ובלבנון. אני מקווה שפניה של סוריה לשיקום ושקט ימשיך לשרור גם בלבנון". 
 
על המצב בדרום אמר כהן כי "יישובי עוטף עזה חיים תחת איום מתמשך. לחמאס יש אפשרות בחירה, המשך הסלמה או רגיעה ופיתוח אזרחי וכלכלי. חמאס יכול לעשות את הבחירה הנכונה. הוא מנסה בכל כוחו להבעיר את יו"ש. עמיתינו בכוחות הביטחון עושים מלאכת קודש בסיכול הטרור. חמאס מקיים באמצעות גוף המכונה מחלקת בינוי מהלכי פיתוח טכנולוגי ורכש ברחבי העולם. משימת המוסד היא לפעול באופן תקיף כדי למנוע פיתוח יכולות אלה או רכישתן".