מחוקק בכיר באיראן אמר היום (שני) כי "ישראל תושמד בתוך חצי שעה אם ארצות הברית תתקוף את איראן", כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". במקביל, דובר סבא"א, סוכנות הפיקוח הגרעין של האו"ם אישר כי איראן חרגה מכמות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק במסגרת הסכם הגרעין. על פי הערכות הארגון, בשלב זה לאיראן יש 205 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה, למרות שעל פי ההסכם מותר לה להחזיק ב-202.5 ק"ג בלבד.



ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להתפתחויות האחרונות בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים. "היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה, כשהיא חצתה את רף 300 ק"ג בהעשרת אורניום", אמר נתניהו, "איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני. כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול. עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן". 
עוד הוסיף: "אני חוזר ואומר: ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. ביום הזה, אני גם קורא לכל מדינות אירופה: עמדו בהתחייבות שלכן. התחייבתן לפעול ברגע שאיראן תפר את הסכם הגרעין, התחייבתן שתפעילו את מנגנון הסנקציות האוטומטיות שנקבע במועצת הביטחון. אז אני אומר לכן: עשו זאת. Do it. Just do it״.


בתוך כך, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום כי הצעד הבא של מדינתו יהיה העשרת אורניום ברמה של מעל 3.67%. בדבריו ציין זריף כי "האירופאים נכשלו בקיום הבטחותיהם להגן על האינטרסים של איראן בהסכם הגרעין". 


האיום האיראני בא בהמשך להודעת הרפובליקה האסלאמית הבוקר, לפיה היא חרגה מכמות האורניום המועשר המותרת לה על פי הסכם הגרעין, ועברה את רף 300 הקילוגרמים עליו הוסכם. המהלך מגיע אחרי תקופה בה איימו בטהרן כי בתגובה לסנקציות האמריקאיות על המדינה ומנהיגיה וחוסר היכולת של אירופה לקדם מהלך לשיפור מצבה, יפרו את הסכם הגרעין ויחרגו מההסכמות שהושגו ב-2015. 
 
הסוכנות לארנגיה אטומית. צילום: רויטרס
הסוכנות לארנגיה אטומית. צילום: רויטרס

בתוך כך, טהרן הפצירה באירופה להגביר את מאמציה להציל את הסכם הגרעין. דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסוי, אמר כי הצעדים של טהרן לצמצום התחייבויותיה ליישום הסכם הגרעין הם הפיכים. שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט התייחס להודעת איראן, וקרא לה להימנע מצעדים נוספים המנוגדים להסכם.
 
מוקדם יותר היום במהלך כנס הרצליה אמר ראש המוסד, יוסי כהן, ביחס לאיראן כי "איראן מגדילה את היקף וקצב העשרת האורניום שברשותה והצהירה כי תחצה את הקו המותר לה על פיה הסכם הגרעין. אין שום דבר תמים במדיניות האיראנית בכלל ובתחום הגרעין בפרט. כל האמירות שהעשרת האורניום נועדו למחקר והפקת אנרגיה הם שקר מוחלט. בזכות הפשיטה בלב טהרן אנו מצליחים להרחיק את איראן מרחק ניכר מהפצצה. בכל רגע נתון איראן יכולה לחדש את הפרויקט. הסכם הגרעין לא מונע זאת הוא מהווה מכשול, אבל הוא זמני. הנחישות לעמוד מול איראן בכל דרך היא המחסום העיקרי בין איראן לפצצה".