בצה"ל הוחלט לאחרונה לחנוך מקצוע חדש: מנתח מידע (דאטה אנליסט). החזון הוא שכבר בשנים הקרובות לכל מפקד חטיבה יהיה אנליסט בשטח, שיסייע לו בקבלת החלטות מבצעיות ומודיעיניות - ואפילו בהיבטים של כוח אדם, חימוש ואימונים.
 
לאחרונה נשלם הקורס הראשון, שבו השתתפו כ־20 חניכים חיילים. בתום הקורס הוצבו החיילים במעבדה של חיל התקשוב, ובה הוטל עליהם לבחון סוגיות מבצעיות שונות ומורכבות. באגף התקשוב וההגנה בסב"ר הסבירו שבמציאות של היום, מידע רב זורם בזמן אמת. כדי להמליץ על פעולה מבצעית רלוונטית, צריך לעבדו ולתייגו במהירות וביעילות.
 
בקורס למדו החיילים שפות תכנות רלוונטיות וכיצד להשתמש בכלים מתקדמים לניתוח נתונים וסטטיסטיקה. ההישג הנדרש ממנתחי המידע בתום תהליך הכשרתם הוא למצות את הנתונים הרבים לטובת המפקדים, בתחומי המבצעים, המודיעין, כוח האדם ואפילו התחזוקה.

הניתוח יסייע באיתור דפוסי התנהגות חשודים במרחב. חיילים ביהודה ושומרון. צילום: דובר צה"ל

 

לצורך זה על מנתחי המידע ללמוד את ההקשרים הרלוונטיים ולשאול שאילתות שיניבו ממצאים בעלי ערך, בין השאר באמצעות אלגוריתמים וכלים טכנולוגיים אחרים.
 
בעתיד, כשיסתיימו המחזורים הבאים של הקורס, יפוזרו מנתחי הנתונים ביחידות השטח ובמפקדות המבצעיות. מהפכת המידע נתנה אותותיה בעולם האזרחי, אולם גם שדה הקרב המודרני מושפע ממנה רבות. אל המפקדים בשדה הקרב ובשגרה זורמות כמויות מידע עצומות. לעתים המידע נוגע גם לעניינים של ניהול השגרה והכוחות ביחידות השונות.
 
למשל, בכל צומת מרכזי ביהודה ושומרון מוצבות מצלמות המתעדות את המתרחש בו ובסביבתו ביום ובלילה. בדרך כלל מדובר בנקודות שבוצעו בהן פעמים רבות פיגועים, אך עצם הצילום לא היה בו די כדי למנוע את אותם פיגועים. מיצוי כל שביב מידע עשוי לסייע באיתור דפוסי התנהגות חשודים במרחב. בעקבות ההתרעה על חשד לפיגוע, ובשילוב ידע ונתונים מודיעיניים אחרים, יהיה אפשר לסכל פיגועים ולמנוע אבידות. 
 
האנליסטים אמורים גם לדעת להמליץ למפקד כיצד, היכן ובאיזה סדר עדיפות לפעול. למשל, איזה גדוד בצה"ל כדאי להקפיץ לביצוע משימה מסוימת - על בסיס הזמינות שלו, האימונים שעבר עד כה ורמת כשירותו והיכרותו עם הגזרה.
 
על בסיס הנתונים יתאפשר למנתחי המידע בשטח לגבש המלצות בסוגיות הקשורות לחימוש: מתי טוב להכניס טנקים לטיפול, כמה דלק או חימוש נדרשים לאימון ועוד.