המבצע המיוחד שביצע כוח המ"מ בחאן יונס בחודש נובמבר האחרון אמנם הסתיים בחשיפת הכוח, בקרב קשה של הלוחמים בשטח ובמבצע חילוץ נועז בו חולץ הכוח הלוחם, אך על פי עדותו של אחד הלוחמים שהשתתף במבצע, שניתנה לפני היציאה למבצע - בצה"ל וביחידה שמים דגש על ביטחון הלוחמים, אפילו על חשבון ביצוע המבצע עצמו. בראיון ששודר הערב (שני) ב"החדשות 12", סיפר הלוחם על ההיערכות למבצע שכזה ועל העקרונות המנחים את יחידת המבצעים המיוחדים.



"קודם כל, אני ככה אספר לכם קצת על איך מבצעים ביחידה, איך זה מתחיל. לפני שבכלל יש מבצע, יושבים כל מיני אנשים חכמים מחיל המודיעין ומדסקסים על היעד, איזה יעד בעצם ראוי לעשות את המבצע, ומקבלים החלטה. אז קוראים לצוות, מוסרים להם את מבצע וזה המשימה של הצוות ומתחילים לעבוד", סיפר הלוחם והוסיף, "אימונים מאוד מפרכים אימונים סיזיפיים שבהם אתה מתרגל עשרות אם לא מאות פעמים את אותו אירוע כדי שבאותו לילה לא תופתע שיהיה לך את כל המגוון של מקרים ותגובות שיכולים להיות - מ-20 הרוגים באותו מבצע עד לא יודע מה... מלחמה".
"ברור לכלום שבמצב כזה יש שלושה עקרונות שחוזרים על עצמם בכל מבצע. זה קודם כל ביטחון הכוח. זה דבר ראשון, אל תעשה את המשימה, אל תבצע שום דבר, קודם כל תחזור הביתה בשלום. דבר שני זה חשאיות, שהכוח לא ייתפס או לא ייחשף אפילו על חשבון ביצוע, עדיף לא לבצע את המשימה מאשר להיחשף. ודבר שלישי, זה ביצוע המשימה. אלה שלושת העקרונות העיקריים וברור לכולם שביטחון הכוח זה העיקרון הראשון", טען הלוחם.

הלוויתו של סגן-אלוף מ׳, שנהרג בחילופי האש בעזה. צילום: דובר צה"ל ש
הלוויתו של סגן-אלוף מ׳, שנהרג בחילופי האש בעזה. צילום: דובר צה"ל ש


כזכור, ההיתקלות וחשיפת הכוח המיוחד בחאן יונס, במהלכם נהרג סגן אלוף מ' ונפצע קצין נוסף, התרחשו לפני כשמונה חודשים. אמש צה"ל פרסם את תחקיר התקרית, לאחר שהוצג גם למשפחות, וממנו עולה אנשי חמאס לא הספיקו לפתוח באש, וכי הפצועים וההרוג באירוע נפגעו מאש כוחותינו. סא"ל מ', כך עולה מהתחקיר, נהרג מהירי שביצע סא"ל א', חבר נוסף בכוח, עת שפתח באש וחיסל מספר אנשי חמאס.
 
מהתחקיר עולה כי במשך 45 דקות מורטות עצבים שבהם תוחקרו אנשי הכוח, לאחר שנעצרו לתשאול שני, הלוחמים עשו כל מאמץ לשמור על סיפור הכיסוי. ההבנה של הלוחמים בשטח הייתה כי חייבים לפעול, ובנקודה הזו אחד הקצינים הצליח לשלוף אקדח ולירות בשלושת אנשי חמאס, אך לרוע המזל פגע גם בסגן אלוף מ' שעמד מאחורי השלושה. במקביל, הסתער הקצין על שני אנשי חמאס נוספים, שהחזיקו למעשה בלוחם אחר בצוות, והצליח לחלץ אותו, אך קצין נוסף בכוח נפגע מאש הלוחם. 
 
לאחר האירוע התקבלו שתי החלטות נוספות בשטח שבצה"ל מגבים אותן באופן מלא: בחירה בחילוץ מוסק והשמדת הרכבים מהאוויר, זאת במקום לצאת עם הרכבים עצמם. בצה"ל סבורים כי פעולת חיל האוויר בשטח הייתה טובה מאוד, וכי החילוץ התבצע בצורה טובה, כאשר לאחר הפינוי תקף חיל האוויר את שני הרכבים. לצד הלוחמים בשטח שפעלו בגבורה רבה, קור רוח יוצא דופן ובמקצועיות גבוהה מאוד, התחקיר מעלה גם שרשרת של בעיות וכשלים, שבין השאר הייתה להם משמעות בחשיפת הכיסוי של הלוחמים בשטח. עד האירוע הדרמטי שהתפתח עם החשיפה של הכוח, אותו כוח נעצר לתשאול זמן קצר יותר.