על רקע המתיחות סביב הריגת פעיל חמאס אתמול על ידי כוחות צה"ל בגדר הרצועה, המשלחת הביטחונית המצרית הגיעה היום (שישי) לרצועת עזה. במקביל, אלפי פלסטינים התאספו בגדר המערכת והתעמתו עם כוחות צה"ל, עימותים שבמהלכם נזרקו מטענים לעבר החיילים ונאירעו ניסיונות לחציית גדר המערכת. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 55 נפגעים בעימותים, בהם אחד קשה. בתוך כך, צה"ל הגביר את פריסת מערך כיפת ברזל.



חבר הלשכה המדינית של חמאס, פתחי חמאד, אמר כי ארגונו "דוחה את ההתנצלות של הכיבוש על הרג אל-אדהם, מעניקים לו שבוע להסרת המצור". עוד הוסיף: "האויב הציוני עדיין מרגיש מושפל מכישלונו בקרב. הקרב יחזור על עצמו אם לא יחזור השקט לאל-אקצא. יש בידינו את כל האמצעים להתמודד עם האויב אם לא יישם את ההבנות".

עימותים בגבול רצועת עזה


המשלחת של המודיעין המצרי המבקרת בעזה הגיעה אתמול לישראל לשיחות בקשר למצב הרגיעה השברירי בדרום הארץ. בראש המשלחת עומד סגן ראש המודיעין המצרי, איימן בדיע, יחד עם מחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי אחמד עבד אל־חאלק. המשלחת ניהלה שיחות בישראל וברמאללה, שכללו דיון על הפיוס הפנים־פלסטיני.



מוקדם יותר, הפלסטינים דיווחו על ילד בן 10 שנפצע בראשו באורח קשה מירי במהלך עימותים עם צה"ל בהפגנה בכפר קדום ביהודה ושומרון.

כזכור, גורמים בישראל אישרו כי מאחורי הקלעים עושים המצרים מאמצים אינטנסיביים למנוע הסלמה, אך בצה”ל נערכים לאפשרות כזאת לאחר תקופה שקטה יחסית, בעקבות הריגתו של פעיל חמאס בטעות ליד גדר הגבול בידי כוח צה”ל. הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה הוציאו אמש הודעה בתגובה להריגתו של פעיל חמאס הבוקר סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה. לפי הצהרתם, "ישראל תשלם מחיר כבד, אל לה לבחון את הסבלנות של ההתנגדות". עוד הוסיפו: "לא ניתן לשינוי בחוקים שישרתו את האינטרסים של הכיבוש".

אתמול בבוקר הגיעו אל הגדר בצפון הרצועה, מול שדות קיבוץ ארז, שני פלסטינים, ככל הנראה במטרה להתעמת עם צה”ל. כוח של צה”ל הוזעק למקום, ובמקביל הגיע מהצד הפלסטיני פעיל חמאס חמוש, שבדיעבד התברר כי הוא משתייך לכוח המוצב באופן קבוע באזור, אך נמצא בדרך כלל בעמדות במרחק של מאות מטרים מהגבול. כוח צה”ל ביצע ירי לעבר החמוש מתוך הנחה שהוא מחבל. איש החמאס נפגע מהירי ומאוחר יותר נקבע מותו.

בהודעה שנועדה להעביר מסר לחמאס ולהרגיע את השטח, ושתואמה עם הדרג המדיני, קיבל למעשה צה”ל את טענת החמאס כי החמוש הגיע למקום כדי להרחיק את הפלסטינים מהגדר. בהודעה נטען כי האירוע נבע מאי־הבנה, וכי העניין ייחקר.

מחמאס נמסר שמדובר בפעיל חמאס, מחמוד אחמד אל־אדהם (28), האחראי למניעת הסתננות מהרצועה לשטחי ישראל. בעקבות התקרית פרסמו גדודי אל־קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודעה שבה נאמר: “הכיבוש ירה באחד הלוחמים שלנו תוך מילוי תפקידו. אנו עורכים בחינה והערכה של הפשע הזה. התקרית לא תעבור בשלום. האויב יישא בתוצאות של המעשה הנפשע”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר אתמול באשקלון והתייחס למצב המתוח בדרום. "אני מעדיף שתהיה רגיעה, אבל אין לנו אשליות שאפשר להגיע להסכם מדיני עם החבורה הזאת, שרוצה למחוק את מדינת ישראל מעל המפה. אם לא תהיה רגיעה, אנחנו נערכים למערכה לא רק רחבה אלא גם מפתיעה. לא אהסס לעשות את מה שצריך, ושיקולי בחירות לא ינחו אותי - לא לכאן ולא לכאן", אמר נתניהו.