השבוע נפגשו הורי השבויים והנעדרים עם ראש הממשלה לפגישה שאותה הגדירו ההורים כ"קשה", ובמהלכה נטשה לאה גולדין, אמו של הדר גולדין, ופרצה בבכי. צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, התייחס הבוקר (שישי) לכך ולהתעצמות חמאס בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM, ואמר כי "רק חטיפה של סינוואר תוביל לשחרור הנעדרים". 



"בוא ניקח חמש שנים אחרי צוק איתן ונראה מה קרה לישראל ומה קרה לחמאס", הציע יחזקאלי בפתח דבריו. "צוק איתן הסתיים כשחמאס בסופו של דבר ספג מכה. זה לא נכון שהוא לא ספג. הוא הלך למבצע, חטף את שלושת הנערים, לא העריך את התגובה הישראלית, נכנסנו ל-50 יום של מתקפה שעשתה חריכה תודעתית ברצועת עזה והשטיחה את סג'עייה. 2,000 הרוגים, 20 אלף בתים הרוסים, פליטים בתוך הרצועה נעים ממקום למקום. אבל בסופו של דבר צוק איתן לא הצליח ואסביר למה אני מתכוון. נכון שהיו שלוש שנות שקט ברצועת עזה, ואז לפני שנה וחצי התחילו הבלונים וכל ההפרות, והנה הגענו לסבבים שכל חודש אנחנו מתכתשים עם רצועת עזה. אז מה באמת קרה כאן? היה שם חמאס שיצא מהמבצע מותש לאחר שלושה מבצעים - זה היה אפקט של צוק איתן, עמוד ענן ועופרת יצוקה".

 

לדברי יחזקאלי, "מ-2008 עד 2014, במהלך כל שבע שנות שלטון חמאס היו שלושה מבצעים שהיו אמורים להפיל את חמאס על הרגליים ולהגיד 'אוקיי אני הופך להיות ישות מדינית ולא ג'יהדיסטית', והנה אחרי צוק איתן חמאס בחר אחרת. זה מזכיר את הדיונים שהיו אחרי צוק איתן להתחיל לשפר את הרצועה, לבנות את הנמל ימי ושדות תעופה, והיה רעיון להכניס גם את מפעל קוקה קולה".
 

אבל חמאס בחר בדרך אחרת.
"בדיוק. תחשוב שהציעו להם בונוסים כלכליים עצומים והם בחרו בסופו של דבר בג'יאהד, וזו הסיבה שצוק איתן לא עשה את העבודה וישראל חייבת לחזור לאותה נקודה, ואני אומר לך שהיא תחזור לאותה נקודה. היא תצטרך להציב בפני חמאס את השאלה: אתם רוצים להמשיך להיות ג'יהאדיסטים או ישות שמנהלת את חיי האזרחים? וכרגע חמאס בוחר בג'יהאד. איך אומרים? כל מלך שנכנס לרצועת עזה הולך למנהרה, ולא הולך לשיפור חייה של הרצועה, ולכן אני אומר, חמש שנים לצוק איתן, שאנחנו עוד ניפגש".
 
בהתייחס לנושא השבויים והנעדרים ברצועה, אמר העיתונאי: "חמאס מוכן לנהל משא ומתן, ואתן לך את תנאי הפתיחה של המו"מ. קודם כל הורי החיילים באמת במצב מאוד מאוד קשה, אני מכיר את הסיפור של משפחת גולדין, ואני אומר לך שמעבר לזה שהם אצילי נפש, הם מגיעים אחר תקדים, והתקדים הוא גלעד שליט. 1,200 אסירי חמאס ביקשו ביום שבו חטפו את גלעד שליט ב-25.6.2006,  ושם ישראל אמרה לא. אחרי שנה אמרו 400, אחרי שנתיים אמרו 800 ולאחר שהחלו לצאת כל מיני ידיעות וצילומים מהשבי, בסופו של דבר ישראל שילמה אחרי חמש שנים ב-1,200 אסירים והתחרטה על כך, וקיבלה החלטה שזה לא יקרה שוב. כלומר, אנחנו בסוג של בעיה כי כרגע אתה לא יכול ללכת לשחרור. וגם הורי החיילים לא רוצים שזה יקרה, כי ראינו מה קרה בשטח כששוחררו 1,200 מחבלים, סינוואר ביניהם".
 
מה היית עושה כדי לשחרר ולהחזיר את השבויים והנעדרים?
"אתה מוגבל בהקשר הזה, אתה חייב להבין שיש בזאר במזרח התיכון שמתנהג אחרת, ואני אומר את זה גם למשפחות של החיילים. תראו, כמה שלא תכניס לרצועת עזה סחורות, ותמנע עזרה הומניטרית, זה לא אכפת להם, זה לא מזיז להם. ליחיא סינוואר אכפת רק כשכואב לו, אלא אם תעשה פעולה הפוכה. אצלם בקוראן כתוב עין בעין. אתה חייב לדבר בשפה שהשכונה מדברת, תחטוף את סינוואר, תחטוף בני משפחה, תכאיב להם כמו שזה כואב לנו".

כלומר ישראל צריכה לבצע מין חטיפה איכותית כמו לחטוף את סינוואר?
"בוודאי. על פי פרסומים זרים שהיו, בכל הפעולות המיוחדות שהיו בעזה התכוננו וכיוונו לכך. אני חושב שישראל חשבה על זה, ואולי כבר היינו קרובים לדבר הזה. אני בטוח שזה עלה ואני בטוח שחישבו את זה. אלה מהלכים קצרים שיש להם השפעות גדולות. תראה כמה חמאס מחזיק אותנו – הרי מה בעצם הוא עושה? הוא מפעיל עלינו את דעת הקהל שלנו, הוא יודע שאנחנו קשורים כמעט בגורלנו לגורל שתי גופות של ישראלים ברצועת עזה, ולכן הוא יודע שאתה לא תפעיל עליו את ז., אבל אם היית מפעיל עליו מהלך כואב.. תחשוב על חיסול סינואוור או הניה. עם הגופה שלו בישראל זה כבר היה משנה לגמרי את התמונה".

"תעשה מה שעשית עם חיזבאללה – אחד תמורת אחד", הוסיף יחזקאלי. "לא 1,200 על אחד. ואז אתה מראה להם שזה מספיק כואב להם. קח להם משהו שכואב להם וזה יהיה אחד תמורת אחד. רק ככה הגופות יוכלו לצאת. המשפחות אמרו שהם חשבו שביבי בא לבשר להם משהו – לצערי, אין הרבה בשורות בסיפור הזה. רק חטיפה או פעולה איכותית מול אחד מבכירי חמאס יכולות לשנות את כל המשוואה הקשה שאנחנו לכודים בה בעניין החטופים ברצועת עזה".