שני ניסיונות החדירה לשטח ישראל מגדר הרצועה ביממה האחרונה ופיגוע הדקירה בגוש עציון שאירע בלילה שבין יום רביעי לחמישי בשבוע שעבר בו נרצח דביר שורק מעלים תהיות באשר לשאלה האם ישנו קו מחבר בין האירועים. הכתב הצבאי של "מעריב" ומגיש 103FM טל לב רם התייחס בתוכניתו של גיא פלג לרצף האירועים הביטחוניים  וניסה להסביר האם קיים קשר ביניהם.



יש קו מחבר בין רצח חייל צה"ל לפני כמה ימים לבין שני ניסיונות החדירה הבוקר ובסוף השבוע?


"אני לא חושב שמישהו יכול להצביע על קשר ישיר ולגבש אותו במודיעין ולא פעם דברים קורים במבחן התוצאה ואז מתחברים יחד. זה פחות חשוב נסיבתית למצב המתיחות שאנחנו מצויים בו גם ביו"ש וגם ברצועת עזה בסוף שבוע אחד, ותוסיף לזה את חג הקורבן. בקבלת ההחלטות על הר הבית גם הנתונים הללו היו על שולחן מקבלי ההחלטות, לכן אולי זה מסביר את ההחלטה בדקה התשעים. יש דינמיקה שכאשר עזה שקטה יהודה ושומרון מתחממת וכאשר עזה מתחממת זה הופך להיות הכותרת המרכזית. אין קשר ישיר, אבל חמאס רוצה שיהיה קשר ישיר ובמבחן התוצאה יש מתיחות שהולכת וגוברת בטח על רקע חג הקורבן".



לגבי רצח חייל צה"ל דביר שורק - אני מוצא פער בין הצהרתו של ראש הממשלה שהרוצחים נתפסו לבין הטרמינולוגיה של השב"כ שיותר זהיר ואומר שנתפסו שני מעורבים. האם מי שאחז בסכין הקטלנית אכן נתפס ונעצר?


"זאת השאלה שקופצת ממה שאני שאלתי כשעשיתי בירור יותר עמוק - הם חד משמעית אומרים שהם אלה שביצעו את הרצח והם לא מעגל שני או שלישי, הם לא סייענים אלא מי שביצע. לקח זמן עד שגיבשו את המסקנה הזאת".



אתם הפרשנים הצבאיים אומרים שמדובר בפיגוע, ברצח, שהייתה לו הכוונה מלמעלה. אם ארגון טרור מבקש לרצוח חייל צה"ל, העובדה שהוא נרצח בדם קר ושגופתו נשארה בשטח משאירה תחושה שזה לא מכוון מלמעלה. כי ארגון טרור מבין שיש ערך גם לגופה. בוודאי שהיו מנסים לחטוף או לצאת מצוידים יותר.


"אני מסכים איתך וההערכה שלי גם מתחזקת לאור התפיסה שלהם. יש פיגועים שהם הכוונה וזה כסף ומימון, ויש פיגועים שנעשים בשטח. ממה שאני למד, המחבלים הללו לא היו מאוד מקצועיים. מישהו קצת יותר מקצועי יודע לטפל קצת יותר נכון ברכב, ולא משאיר אותו כראיה כל כך גלויה,  הוא היה יודע שהוא מצולם בכל מקום והם היו יכולים לחטוף את שורק, אילו רצו. יש גם את האווירה -צאחד מהם הוא פעיל חמאס, ויש את האווירה ברשתות החברתיות וזה שמדובר בחוליה חובבנית לא אמור להרגיע את כוחות הביטחון כי אותם יותר קשה לתפוס ויותר קשה לעקוב".





אולי יותר קל לתפוס אבל יותר קשה למנוע.


"חד משמעית כן, לשניים האלה אין עבר בטחוני – בהתחלה זה נראה כמו פיגוע שבוצע על ידי חוליה מקצועית. לפיגועים האלה לא צריך הדרכה, לא צריך הכוונה - קשה יותר למנוע".



בשני האירועים המשמעותיים בגבול רצועת עזה, אם הפיגוע היה יוצא אל הפועל אין ספק שהייתה הסלמה משמעותית בגזרה, רואים את זה לפי כמות הנשק שנתפס. אם חמאס מעוניין בעימות, הוא יכול להגיע להסלמה דרך ירי. אני מנסה להבין את ההיגיון – הם כאילו חותרים אל הסדרה ומצד שני אם הפיגוע היה יוצא אל הפועל עם הרוגים רבים - אזרחים וחיילים, זה היה גורם לבעירה משמעותית בגזרה.


"אני לא יודע אם הוא מוציא אל הפועל את הפיגוע אבל כמו שציינת נכון האירוע המשמעותי הוא האירוע עם חוליית נ.ט. – פיגוע עם ארבעה מחבלים, מאורגן, זה אירוע שונה ממה שהתרחש הלילה ואם הוא במבחן התוצאה היה קורה, אני ואתה היינו עכשיו בשיחה אחרת על הסלמה משמעותית ברצועת עזה. בשורה התחתונה: כשחמאס רוצה הוא לא מאפשר למחבלים להגיע אל הגדר".



אז מה אתה מבין שחמאס רוצה?


"חמאס נמצא במשהו מורכב, הוא רוצה כסף ושיקום ומצד שני אומרים עליו שהוא פייסני ו'תראה איך אתה לא פועל מול ישראל' וכדומה ובשלב הזה הוא עוצם עין. השאלה מה ישראל עושה - ישראל אפשרה לפני שלוש שנים לחמאס להתקרב לגדר למרחק של 150 מטרים ולהציב עמדות של חמושים. היה לזה אינטרס ישראלי. היתקלויות היו מדי לילה, אבל במשך שלוש או ארבע שנים הם כמעט עצרו את זה לחלוטין. השאלה היא מה ישראל תעביר לחמאס. האם הם מוכנים לקבל את זה, האם יגידו לחמאס 'הבנו אתכם אתם לא עושים כלום במרחב הגדר, תתרחקו אחורה', כי במבחן התוצאה אם האירועים האלה יימשכו הם לא תמיד נגמרים בצורה טובה וראויה".