"תרגיל נחשולים אדירים" שבוצע בבסיס חיל הים בחיפה במתכונת בינלאומית, הוא התרגיל הראשון מסוגו שנערך בארץ בהובלת חיל הים הישראלי. הכוחות שהשתתפו בו הם כוחות צבאיים, אבל תכליתו היא אזרחית. התרחיש הוא של אסון לאומי לאחר רעידת אדמה בישראל. מטרת התרגיל הייתה לקדם סיוע ושיתוף פעולה עם ציים נוספים בעולם, סיוע שישראל תהיה זקוקה לו אם יתממשו התרחישים האפשריים לרעידת אדמה קשה באזור.

התבוננות אל ההיסטוריה מלמדת כי כל מאה שנה לערך מתרחשת רעידת אדמה קשה בישראל. בתרחיש הייחוס החמור, הנזק לתשתיות הלאומיות יכול להיות אדיר: כבישים, שדות תעופה, בתי חולים ומקורות אנרגיה שונים נמצאים בסכנה. בעקבות רעידת אדמה, נלקחות בחשבון גם שריפות רבות ואפילו צונאמי לאורך חופי ישראל. 
בחיל הים יזמו את התרגיל הזה לפני כשנה מתוך הבנה שהנזק הלאומי לתשתיות השונות לאחר רעידת אדמה יהיה אדיר, ולמרחב הימי צפויה להיות חשיבות רבה. מהבאת יכולות טכנלוגיות נוספות כמו כלי הנדסה כבדים ושינוע שלהם לאורך חופי ישראל בהתאם לצרכים, ועד הבאת אספקת חירום כולל מזון ודלקים והקמת בתי חולים בתי חולים ימים, לאור מספר הנפגעים הגדול והנזק שעלול להיגרם לבתי החולים בישראל. 

תרגיל נחשולים אדירים. קרדיט: דובר צה"ל
לטובת התרגיל התייצבו כוחות מאחת עשרה מדינות שונות בעולם: מכוח נאטו, ארצות הברית, צרפת, בריטניה, גרמניה, קנדה, איטליה קפריסין ואפילו צ'ילה הרחוקה שהצטרפה לתרגיל. ארצות הברית, צרפת ויוון אף שלחו כלי שייט שתירגלו בתרגיל. את התרגיל אומנם הוביל חיל הים אבל למעשה, לקחו בו חלק גם רשות החירום הלאומית, גופי ממשלתיים נוספים וגם מתוך הצבא לקחו בו חלק אגף המבצעים, חיל האוויר, אגף הטכנלוגיה והלוגיסטיקה ואג"ת.
מפקד בסיס חיפה תת אלוף גיל אגינסקי שהוביל את התרגיל בחיל הים אמר בתדרוך לעיתונאים: "תרחיש של רעידת אדמה קשה בישראל הוא מאוד סביר, ולכן חשוב להגיע מוכנים לאירוע כזה. יש לנו הרבה מה ללמוד מציים זרים בנושא הזה ומאירועים דומים שהתרחשו בעולם, ומכאן גם החשיבות לקיום התרגיל".
בשלב הראשון תרגלו הכוחות השונים שיתוף פעולה לגבי סדר הפעולות בים לאחר צונאמי, מחיפוש ניצולים והצלה שלהם ועד הערכת הנזקים לפגיעה בתשתיות הים והתשתיות היבשתיות של מדינת ישראל. לאחר השלב הזה בוצע תרגול של מפקדת תיאום משותפת לכלל הציים שלקחו בו חלק, ותורגלה עבודה משותפת בחלוקת העבודה בין הכוחות. 
תת אלוף אגינסקי מוסיף כי הנחת המוצא לתרגיל, היא כי נמל חיפה הוא זה שפחות יפגע במקרה של רעידת אדמה ולשם יגיעו האוניות. לצורך כך יוקם מעין שער ימי, שבו למעשה תנותב התנועה והפריקה של האמצעים השונים בנמל. 
יש אפשרויות שונות שבהם יבוא לידי ביטוי הסיוע מהים במקרה של רעידת אדמה באמצעות: אוניות מסע גדולות, אוניות מלחמה גדולות מאוד שיביאו איתן ציוד, סיוע אוויר מהאוניות ליבשה, הנחתה של ציוד על החוף ואוניות בתי חולים שיספקו סיוע רפואי וגם כלי שייט גדולים במיוחד שמסוגלים לספק פתרונות אנרגיה. לאמריקאים למשל, יש אוניות גדולות ובהם בית חולים בו ניתן להציב כאלף מיטות אשפוז וחדרי ניתוחים מתקדמים.