פרסום ראשון: בצה"ל מחמירים את נוהלי החשיפה של לוחמים וחיילים עד דרגת סגן־אלוף שהשתתפו באירועים מבצעיים. מדובר בעיקר על גזרת רצועת עזה, שבה מתבצע ירי, גם במקרה של פגיעה במחבלים. משמעות הדבר היא שפניהם של החיילים ייראו הרבה פחות באמצעי התקשורת. הנחיה זו חלה לא רק על לוחמים ביחידות מובחרות אלא גם על חיילי הגדודים הסדירים ועל בעלי תפקידים בלחימה, כולל תצפיתניות.
 
ההחלטה התקבלה כבר לפני כחצי שנה, אולם עתה היא ממומשת בפועל, בעקבות עבודה משותפת של הפרקליטות הצבאית ויחידת דובר צה"ל, שקיבלה את אישור המטה הכללי ושל הרמטכ"ל.
 
המטרה: להגן על החיילים והקצינים מפני פגיעות והטרדות. בעבר כבר היו אירועים של הטרדת לוחמים, בעיקר ברשתות החברתיות, לאחר שפניהם הופיעו בכלי התקשורת בעקבות אירוע מבצעי מוצלח. כיום קל לאתר את מקום מגוריו של מי שפניו ושמו פורסמו בתקשורת, כמו גם את בני משפחתו.
 

שיקול אחר הוא מניעת הטרדות וצעדים משפטיים שעלולים לנקוט נגד החיילים ארגונים ובהם ה־BDS. גופים אלה משתמשים בפרטי החיילים גם בערוצים המשפטיים הבינלאומיים, ועלולים לסבך את אותם חיילים בזירה המשפטית. ההנחיה לצמצם את חשיפת החיילים תקפה במקרים של טיפול בהפרות הסדר על גדר הגבול וגם באירועים כמו פעולה נגד מחבלים, כפי שאירע לאחרונה, כשמפקד גדוד ותצפיתנית שהכווינה את הכוחות אל המחבלים התראיינו בחשיפה מלאה.
 
הנוהל מותיר מקום לשיקול דעת בכל אירוע לגופו, אבל על פי ההחלטה, נוהלי החשיפה לאחר אירועים שבהם הופעלה אש יהיו דומים לאלה החלים על יחידות מיוחדות, אנשי צוות אוויר ובעלי תפקידים במערך המודיעין. כאשר אין מדובר באירוע שבו נורתה אש אלא בנושאים שוטפים, יוכלו לוחמים וקצינים עד דרגת סגן־אלוף להתראיין לתקשורת בפנים גלויות.
 
הדיון בסוגיה זו מתנהל כבר שנים: היו שטענו כי כמו בצבאות מערביים אחרים, אין סיבה לחשוף את שמותיהם ואת פניהם של החיילים. טענה זו קיבלה חיזוק בשנים האחרונות בעקבות התפתחות הרשתות החברתיות. לאחר צוק איתן, למשל, נחשפו שמותיהם של מאות לוחמים שהשתתפו במבצע. במקרים אחרים סבלו לוחמים שחיסלו מחבלים, וגם בני משפחותיהם, מהשמצות ומאיומים ברשתות החברתיות. מנגד עלו טענות כי אי־חשיפת הלוחמים לאחר אירועים מבצעיים עלולה להיתפס כניסיון להסתיר את זהותם של מי שביצעו מעשים שאין להתגאות בהם.
 
גורמים בצה"ל אמרו כי צבאות רבים ברחבי העולם נמנעים מחשיפת זהותם של לוחמיהם, כדי להגן עליהם מפגיעה פיזית וכן מפני איומים, הטרדות ותביעות משפטיות - גם במהלך שהות בחו"ל, למשל.
 
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה בנוגע לחשיפת חיילים בתקשורת נבחנת בכל מקרה לגופו, על בסיס מכלול רחב של שיקולים, ובהם ביטחון אישי, ביטחון מידע, היבטים משפטיים ועוד. לפני חודשים מספר חודדו הנהלים בנושא".