ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, כינס ישיבת חירום בקריה עם הרמטכ"ל וראש השב"כ, בעקבות התקיפה שבוצעה הלילה (ראשון) בסוריה, במסגרת סיכול פיגוע רחפנים שתוכנן על ידי משמרות המהפכה האיראניות. לפי צה"ל, בתקיפה, שתוכננה מראש, נפגעו מספר מבנים ופעילי מליציות וכן תחמושת שהייתה במקום. ראשי המועצות בצפון עודכנו בדבר וסוללות ההגנה האוויריות הועברו לאזור בימים האחרונים. לפי דיווחים ערביים, מטוסי קרב של צה"ל טסו לאחר התקיפה באינטנסיביות בדרום לבנון. 

נתניהו התייחס לתקיפה ומסר כי "במאמץ מבצעי גדול, סיכלנו תקיפה נגד ישראל של כוח קודס האיראני ומליציות שיעיות. אני חוזר ואומר: לאיראן אין חסינות בשום מקום. כוחותינו פועלים בכל גזרה נגד התוקפנות האיראנית. הקם להורגך השכם להורגו. הנחיתי להיערך לכל תרחיש. נמשיך לפעול נגד איראן ושלוחותיה בנחישות ובאחריות למען ביטחון ישראל".

מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מדווח כי היעד שהותקף נמצא באזור שבין סיידה זינב לבין שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, מדרום לבירה. מקורות לבנוניים מסרו כי בין ההרוגים ישנם אנשי חיזבאללה. לפי דיווחים בסוריה, אחד הטילים נפל במרחק פחות מק"מ מאחד המקדשים החשובים ביותר לשיעים - סיידה זינב, וכן נגרם נזק עצום לשדה התעופה אל-מזה. עוד נאמר, כי חלק מהטילים יורטו על ידי מערך ההגנה האווירי של סוריה, וחלק אחר פגע במדויק במטרה.

מדובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, נמסר עוד כי התקיפה בסוריה תוכננה מראש במטרה לסכל את הפיגוע, כאשר צה"ל עקב בימים האחרונים אחרי כוחות קודס אירנים וראה כי "יש נוהל קרב במטרה לבצע שיגור רחפנים חמושים כנגד מטרות ישראליות בצפון הארץ". 




"ישראל לא תופתע אם תותקף"

דובר צה"ל ציין במהלך שיחה עם כתבים: "אנו עוקבים לאחרונה אחרי ההתארגנות הזו בראשות קאסם סולימני לבצע את הפיגוע הזה, באמצעות שיגור של מספר רחפנים תוקפים לעבר צפון שטח ישראל. תקפנו מספר יעדים בעקרבה שבהם יש פעילים איראנים ושל מיליציות שיעיות, כולל ציוד לשימוש לטובת הפיגוע הזה. החוליה שם ניסתה לבצע את הפיגוע הזה כבר ביום חמישי אבל שיבשנו את הפיגוע הזה ע"י כוחותינו".
 
עוד נמסר: "היום פורסם ביומון כיאן האיראני פרשנות של מקורבים למנהיג לפיה ישראל לא תופתע אם תותקף בימים הקרובים בכתב"מים תוקפים והיה מרוויחה זאת ביושר. התקיפה שביצענו נוהלה ע"י בכירי צה"ל בראשות הרמטכ"ל ועדכנו את ראשי המועצה בגולן על פרטי האירוע. אנו ערוכים למגוון רחב של תרחישים שעלולים להתפתח באירוע הזה. אנו רואים בחומרה שכוחות איראניים פועלים לפעול נגד ישראל ונוצר מצב אבוסרדי שבו כוח קודס עושה בסוריה ככל העולה על רוחו והמשטר מאפשר להם להתבסס. אנו במוכנות גבוהה לאירועים נוספים".

קאסם סולימאני. צילום ארכיון: AFP
 

אתמול דווח בניו-יורק טיימס דיווח על מספר תקיפות ישראליות אוויריות על מחסני נשק בעיראק, שעל פי בכירים, שומשו על ידי איראן להעברת נשק לסוריה. על פי הבכירים האמריקניים, התקיפות עלולות להוביל לטלטלה ביטחונית במדינה, שתעמיק את הקונפליקט בין ארצות הברית לרפובליקה האסלאמית. התקיפה, שעל פי הדיווחים היא הראשונה שביצעה ישראל במדינה מזה כ-40 שנה, מייצגת גם הרחבה של היכולת הצבאית של ישראל במאבקה מול ההתבססות האיראנית בסוריה, ותקיפת מטרות איראניות באזור המזרח התיכון.

התקיפה הישראלית המיוחסת שקרתה לפני כחודש הייתה אחת מיני רבות אחרות בזמן האחרון, שיועדו לכיוון מחסני נשק שנשלטים על ידי מליציות עיראקיות הקשורות לאיראן. לא ברור מי הגורמים האחראים לתקיפות האחרות. בתגובה לתקיפות, ביום חמישי האחרון יועץ הביטחון הלאומי של עיראק, פליח' אל-פאיידה אמר כי עיראק רוצה להימנע מלתפוס צד בכל סכסוך בין איראן ומדינות אחרות ו"להידחף לכדי מלחמה". הממשלה העיראקית טרם פרסמה רשמית את החלטתה לגבי מי המדינה האחראית לתקיפה.