מתיחות שיא בצפון: מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם עדכן היום (ראשון) כי חמישה בני אדם נהרגו בתקיפת ישראל בסוריה. בארגון חזבאללה הודיעו כי בין ההרוגים שני פעילי הארגון, בעוד אחד נוסף הנו ממוצא איראני, בעוד ששניים נוספו הוגדר ככאלה המתשייכים למיליציות הנתמכות על ידי משטר האייתוללות.



ואולם, מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסן רזאאי, המשמש כיום כמזכיר המועצה לקביעת האינטרס של משטר האייתוללות, הכחיש היום (ראשון) את הדיווחים בארץ, בהם נטען כי תקיפות חיל האוויר היו נגד מטרות איראניות בסוריה. "לא נגרם נזק למרכזי הייעוץ שלנו בסוריה תוצאה של התקיפה הישראלית", טען. רזאאי אמר כי: "אין לישראל או ארצות הברית את האומץ לתקוף בסיסים איראנים", והוסיף כי "הטענות של ישראל שקריות".



הלוויית אחד מהרוגי חזבאללה. צילום: רשתות ערביות

הבכיר האיראני צוטט בסוכנות ידיעות "אילנ"א" אומר כי: "הלוחמים בסוריה ועיראק יגיבו על התוקפנות הישראלית. המהלכים האמריקאיים והישראלים המשותפים בסוריה ובעיראק מנוגדים לחוק הבינלאומי".



במקביל, בחזבאללה דיווחו על שני הרוגים בתקיפה המדוברת, בהם חסן יוסף זביב, בנו של איש מוכר בארגון. מקור בחזבאללה, שצוטט באל מיאדין, אמר כי בארגון מכינים "תגובה קשה" להרג אנשי חזבאללה בסוריה ולפגיעה במרכז התקשורת בביירות שיוחסה, לפי גורמים לבנונים, לצה"ל.



ראש ממשלת לבנון, סעד אל חרירי, התייחס אף הוא לדיווחים הזרים על תקיפה ישראלית נגד מטה התקשורת של חזבאללה בביירות. לדבריו, "זוהי מתקפה על הריבונות הלבנונית, איום ליציבות האזורית והפרה בוטה של החלטה 1701 של האו"ם". 
 
הכטב"ם שנפל. צילום: רשתות ערביות
הכטב"ם שנפל. צילום: רשתות ערביות


נשיא לבנון, מישל עוואן, גינה באופן דומה את מה שכינה "התוקפנות הישראלית" על הדאחיה בדרום ביירות. הוא אמר כי מדובר בתוקפנות נגד ריבונותה של לבנון ושלום אדמתה, ופרק נוסף בהפרות המתמשכות נגד החלטת מועצת הביטחון 1701". הוא ציין גם כי הכוונות של ישראל הן לפגוע ביציבות באזור ובשלום. 
 
מצבא לבנון נמסר בהודעה רשמית כי היום בשעה 02:30 לפנות בוקר הפרו שני מטוסים בלתי מאוישים, השייכים ל"אויב הישראלי", את המרחב הלבנוני מעל אזור מעוודה - בדאחיה הצפונית של ביירות. הראשון נפל לאדמה, ואילו השני התרסק במרחב וגרם לנזק לרכוש בלבד. על פי ההודעה, כח של הצבא הגיע מיד למקום וסגר את האזור. המשטרה הצבאית פתחה בחקירה בליווי משפטי. 
  
ואולם, מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסן רזאאי, המשמש כיום כמזכיר המועצה לקביעת האינטרס של משטר האייתוללות, הכחיש דיווחים בארץ, כי תקיפות חיל האוויר היו נגד מטרות איראניות בסוריה. "לא נגרם נזק למרכזי הייעוץ שלנו בסוריה תוצאה של התקיפה הישראלית", טען. רזאאי טען, כי "אין לישראל או ארצות הברית את האומץ לתקוף בסיסים איראנים", והוסיף כי "הטענות של ישראל שקריות".
 
הבכיר האיראני צוטט בסוכנות ידיעות "אילנ"א" באומרו כי "הלוחמים בסוריה ועיראק יגיבו על התוקפנות הישראלית. המהלכים האמריקאיים והישראלים המשותפים בסוריה ובעיראק מנוגדים לחוק הבינלאומי". 
 במהלך הלילה אמר גורם בחזבאללה לסוכנות הידיעות רויטרס כי שני מל"טים ישראליים נפלו בדרום ביירות. לדברי הגורם, מל"ט אחד התרסק ברובע דאחייה, והמל"ט השני נפל וגרם לנזק כאשר התרסק גם הוא בשכונה בדרום הבירה, סמוך למרכז התקשורת של חיזבאללה. 


בלבנון שוקלים כיצד להגיב. צילום: רשתות ערביות
בלבנון שוקלים כיצד להגיב. צילום: רשתות ערביות


מאוחר יותר הבהיר בכיר ארגון הטרור השיעי, מוחמד עפיף, כי ארונו לא אחראי ליירוט המל"טים. "לא הפלנו אף כטב"ם. הראשון לא גרם נזק ונפל באזור מעווד בדאחיה מסיבה בלתי ידועה, הוא אצלנו ואנחנו לומדים אותו".

לדבריו, "הכטב"ם השני, שהיה ממולכד, התפוצץ ליד מרכז התקשורת של חזבאללה וגרם לנזק רציני". מקור לבנוני נוסף אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" כי המטוס שהתרסק על מרכז התקשורת הוא מטוס ממולכד "שתפקידו לבצע התנקשויות".

הדברים נאמרו מספר שעות לאחר שצה"ל אישר בהודעה חריגה כי תקף בסוריה, במסגרת סיכול פיגוע רחפנים שתוכנן על ידי משמרות המהפכה האיראניות נגד מטרות ישראליות. ראשי מועצות בצפון עודכנו וסוללות ההגנה האווירית הועברו לאזור מתוך חשש לירי בתגובה. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, צפוי לנאום בשעה 17:00 ולהתייחס להתפתחויות בחזית הצפונית, "התגובה תהיה בנאום שלו", אמר בכיר בארגון.



ההרס בביירות. צילום: רשתות ערביות
ההרס בביירות. צילום: רשתות ערביות