עשרות אלפי לבנונים הגיעו היום (ראשון) לצפות בנאום המיוחד של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, בו התייחס לסיכול שביצע צה"ל אמש, של פיגוע הרחפנים שמשמרות המהפכה תכננו להוציא לפועל. כאמור מדובר בנאום "לרגל 'ניצחון האחדות' של לבנון וסוריה על הטרוריסטים באל-עין במזרח לבנון", שנישא ב"יום השנה השני לשחרור ג'רוד ערסאל מידי דאעש והתכפירים".

בראשית דבריו פנה לקהל הגדול שהגיע לצפות בנאומו: "הנוכחות הגדולה היא התגובה הראשונה לתוקפנות הישראלית. הגעתם למרות החום הכבד". הוא הגיב לתקיפה הישראלית שהתרחשה אמש בסביבות השעה 23:30 ואמר: "התקיפה הישראלית מסוכנת מאוד. האירועים בסוריה ובלבנון מסוכנים מאוד". עוד ציין את החשיבות של סילוק התכפירים מג'רוד ערסאל בלבנון, והדגיש כי "הלחימה שלנו מנעה את חלוקת האזור כולו על בסיס עדתי-דתי". נסראללה ציין כי "עלינו להיזכר מי תמך בטרוריסטים, חימש אותם ובנה את העתיד עליהם, ואף הגן עליהם פוליטית ובתקשורת. עלינו לזכור שהמערכה הייתה על כתפי הצבא הסורי וההתנגדות הלבנונית שהרחיקו את התכפירים מאדמת לבנון ומגבול סוריה, כאשר הצבא הלבנוני היה מנוע מלפעול".

מזכ"ל הארגון התייחס לאירועי הלילה: "מה שהתרחש הלילה הוא חמור מאוד. מה שקרה זה שמל"ט נכנס לדאחייה בדרום ביירות. מדובר במל"ט ריגול שעבר מרחק של שני מטרים, חלק מתעשייה צבאית מכובדת. הוא טס בגובה נמוך עד שהגיע בין המבנים ואז הצעירים בשכונת מעווד התחילו ליידות אבנים והוא נפל". הוא הדגיש כי "אחרי כמה דקות הגיע מל"ט התקפי והחל לתקוף בשכונה. בתקרית נגרם נזק למבנים ולמשרדים אך לא היו הרוגים או פצועים". 

"אם ישראל הורגת אחד מאחינו בסוריה, נגיב על כך בלבנון ולא בהר דב", אמר, "אני מודיע לחיילי צה"ל הנמצאים על הגבול - תמתינו, התגובה תגיע עוד יום יומיים". לדבריו, נתניהו מתכונן לבחירות. "כל הזמן הישראלים עושים בחירות על דמי הפלסטינים, הסורים והלבנונים. תגידו לו, שהוא מביא אש עליכם בהתנהלות זו", הסביר, "האיש המושחת שפוחד מתוצאות הבחירות, אין לו בעיה לסחור בדם שלכם - הישראלים, הוא רץ לבחירות באמצעות הדם שלכם". הוא פנה ישירות לישראלים: "נתניהו יביא לכם אש מעזה, מלבנון, מעיראק ומסוריה. הוא מוביל אותכם אל התהום".


צילום: רשתות ערביות

"זו הפרה הברורה הראשונה של הפסקת האש מאז מלחמת לבנון השנייה", אמר, "תם עידן בו מטוס של הישות מפגיז בלבנון, והישות תישאר מוגנת". הוא אמר כי מדובר במסלול דומה לזה שהחל בעיראק, בתקיפות של שישראל וראש הממשלה נתניהו רומזים כי ביצעו נגד לאל-חאשד א-שאעבי. "לא נאפשר את זה, ונעשה הכל כדי למנוע אירועים כאלה אצלנו. הדבר עלול להחזיר את לבנון למה שהיתה לפני שנת 2000 ולא נאפשר זאת - בכל מחיר".
 
נסראללה התייחס להודעת צה"ל במהלך הלילה שניסתה להרגיע את תושבי הצפון. "אני אומר לתושבי הצפון וכל פלסטין הכבושה, אל תהמרו על כך שחיזבאללה יאפשר תוקפנות כזאת", אמר, "מאז 2006 יכולנו להפיל את כל המל"טים הישראלים. היום מדובר במל"טים של תקיפה. נפיל את כל אלו שיהיו בשמי לבנון". הוא הוסיף: "אם מישהו בלבנון דואג שלא תהיה הסלמה, אז שידברו עם האמריקאים ואלה יגידו לישראלים להפסיק. נתניהו התגאה יחד עם צבאו אמר שהמטרה שהותקפה בעקרבא הוא מכוח קודס אבל הוא משקר". לטענתו, חיל האוויר הישראלי תקף מרכז של חיזבאללה - זה היה בית הארחה של צעירים מהארגון, רק לבנונים היו בו ושני הרוגים נרשמו באירוע. עוד אמר: "אנחנו מוכנים להיות ברעב, נמכור את הבתים שלנו ונלחם. לא נאפשר לפגוע בכבוד שלנו. התגובה למל"טים לא תהיה רק בגבול".

צילום: רשתות ערביות


לדבריו, לא רק שהאמריקאים ביקשו מלבנון למנוע מהצבא להשתתף במערכה נגד דאעש בג'רוד, אלא ביקשו למנוע מחיזבאללה להשתתף במערכה.
"הם תומכים בדאעש, כפי שהודה טראמפ עצמו, והיום מחזירים את דאעש שוב לעיראק, כדי שיהיו תירוץ להימשך הנוכחות האמריקאית בעיראק", הוסיף, "אידליב ומזרח הפרת ישובו למדינה הסורית, לאחר שדאעש הורחק מלבנון וגם מסוריה. זה תוצאה של הלחימה לסילוקם - הסכנה התרחקה מלבנון וסוריה הולכת לכיוון הניצחון הסופי".

נסראללה הדגיש כי "צבא סוריה נותר פרוס לאורך הגבול, לבקשת חיזבאללה, כדי שהתכפירים לא ישובו. אנחנו נמצאים על הגבול, ואם יהיה צורך אלפים יתגייסו לחזית". מזכ"ל חזבאללה אמר כי "לא יכול להיות מצב בו דוחפים לכך שחיזבאללה נושא באחריות הביטחונית בבקעת הלבנון. על המדינה לשאת באחריות הביטחונית באזור, וכל מי שלא רוצה לקחת אחריות - שיתפטר".

מזכ"ל חיזבאללה הזכיר את "ההרוגים והפצועים, וגם את תושבי אזור ג'רוד ערסאל - שהביאה לסיכול המזימה של התכפירים בלבנון". מזכ"ל ארגון הטרור בירך את העם הסורי "שכן המערכה נגד הטרור לא השליכה רק על הסורים הקרובים לגבול, אלא על אל המערכה הגדולה נגד סוריה שהחלה ב-2011". לדבריו, ניצחון ההתנגדות הוא הניצחון של כולם - הצבא הסורי, הצבא הלבנוני וגם של הפלגים הפלסטינים והלבנונים וכן טען לגזענות והשפלה נגד תושבי הבקעה ודרום לבנון.
 
צילום: רשתות ערביות

בלבנון המשיכו בשעות האחרונות בתגובות חריפות על נפילת של הכטב"מים בדאחייה שבדרום ביירות, כאשר נמתחה גם ביקורת על כך שנסראללה הוא שיוצא בנאום לאומה, במקום הנשיא מישל עאון.

עם זה, נשיא מפלגת "אל-תווחיד אל-ערבי", השר לשעבר ויאם ווהאב, כתב בפייסבוק שלו, כי יש לעמוד לצד מזכ"ל הארגון בכל עמדה שלו, במטרה להרתיע את ישראל.  "הגיע הזמן להרתיע את האויב הישראלי מהפרובוקציות החוזרות ונשנות וההפרות שלו לאדמת לבנון", כתב. בתוך כך, דובר צה"ל בשפה הערבית אביחי אדרעי הבטיח בחשבון הטוויטר שלו שיפרסם בשעה 19:00 את תיעוד ניסיון שיגור הרחפנים של החוליה האיראנית.