גם עכשיו, מוקדם עדיין לסתום את הגולל על מצב הכוננות הגבוה בצפון ולסכם את אירועי היום. שעות הלילה שיעברו מזמן כתיבת שורות אלו עשויות להצביע על הכיוונים להמשך. התפתחויות והפתעות נוספות עלולות להתרחש דווקא במצבים הללו, אבל כפי שזה נראה כרגע - תוצאות האירוע שהסתיים ללא נפגעים בצד שלנו מאפשרות לצמרת המדינית־ביטחונית אצלנו להחזיר את סימני השאלה שוב לחיזבאללה.

כמו בכל גזרת לחימה, למבחן התוצאה יש השלכות על בחירת דרך הפעולה של ישראל. כרגע לפחות, ניתן להבין את ההצהרות מהצד הישראלי כי אם חיזבאללה לא יפעל שוב - האירוע הזה מאחורינו, או לפחות הפרק הזה. כי אל מול פרויקט הדיוק, ישראל ככל הנראה תמשיך לפעול אם יהיה צורך בכך.

בחיזבאללה הצהירו כי הפעולה הייתה בתגובה לחיסול הפעילים הלבנונים בסוריה, וכי החשבון על תקיפת המל”טים ברובע הדאחייה בביירות עדיין פתוח. בצה”ל לא ידחו סיכונים והכוננות הגבוהה תישאר גבוהה מאוד גם בימים הקרובים. עם זאת, תוצאות הסיבוב הנוכחי עשויות לספק בשלב הזה לכל הצדדים את המענה הנדרש. בחיזבאללה יציגו “תמונות ניצחון” של הפגיעה ברכב הצה”לי הממוגן, ואולי אף יטענו כי ישראל משקרת כשטוענת כי אין נפגעים.

נסראללה יסביר כי הגן על כבודה של לבנון, ושבאותה הזדמנות גם שרטט מחדש את הקווים האדומים לישראל, שתחשוב פעם נוספת לפני שתתקוף בלבנון. מנגד, בצה”ל יציגו, ובצדק, את המוכנות הטובה בשטח שהובילה לכך שבאירוע הזה לא היו נפגעים. בשורה התחתונה - לפחות בשלב הזה, לכל השחקנים הרלוונטיים יש אפשרות להזיז אחורה את כלי המשחק ולהיערך למהלך הבא, שככל הנראה כבר יהיה בעצימות גבוהה יותר.

עשן בלבנון בעקבות תקיפת צה"ל. קרדיט: רשתות ערביות


בצה”ל נערכו היטב לתרחיש הפיגוע. אפשר להתרשם שהפקודות וההנחיות מרמת הפיקוד הגבוה חלחלו היטב לשטח, לרמות הטקטיות בגדודים ובפלוגות - החל מהמשמעת המבצעית והגבלת התנועות לאורך הגבול, תגבורי הכוחות הרלוונטיים, ובעיקר בניתוח האיומים מצד חיזבאללה. מפעולות ההכנה שנעשו ניתן להבין כי גם תמונת המודיעין הייתה לא רעה בכלל.

בחיזבאללה ובלבנון אולי לגלגו בשבוע החולף על צה”ל בתמונות שצילמו של הבובות המוצבות בצד הישראלי כמטרות דמה. עם זאת, עצם העובדה שפגיעה ברכב ממוגן של צה”ל לא הובילה לנפגעים בצבא הישראלי, כנראה שתחייב את אנשי חיזבאללה לשאול האם זאת תוצאה הולמת מבחינתם.

במשך יותר משעתיים שמרו בישראל על עמימות בנוגע לנפגעים בצד שלנו - ולא במקרה. הרי לא הייתה כאן שום בעיה של מחסור במידע והיעדר שליטה במצב. ישראל לא מעוניינת במלחמה בצפון, כמו שגם בחיזבאללה כנראה לא רוצים. התוצאות עכשיו אולי יאפשרו את חזרתה של השגרה לצפון בעוד כמה ימים, אבל במצב שבו ברור כי המערכה נגד פרויקט הטילים בלבנון תימשך, כנראה שמדובר רק בפסק זמן עד לפרק ההמשך.