הרמטכ"ל אביב כוכבי נפגש אתמול עם מפקד יוניפי"ל, גנרל סטפנו דל קול בפעם הראשונה מאז תחילת כהונתו, כך נמסר הבוקר (שני) מדובר צה"ל. עוד נמסר כי "המפגש תוכנן מראש בכדי לערוך היכרות כללית ומקצועית בין המפקדים בדגש על משימת יוניפי״ל בדרום לבנון, חידוש המנדט והמתיחות השוררת בין לבנון לישראל".
במהלך הפגישה אמר הרמטכ"ל: "צה"ל נמצא במוכנות למגוון תרחישים. לא נקבל פגיעה באזרחינו או בחיילנו, ולא נקבל את פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה על אדמת לבנון". הוא הוסיף כי "מדינת לבנון ויוניפי"ל צריכות להביא להפסקתו של פרויקט דיוק הטילים של איראן וחיזבאללה בלבנון וליישם באופן הדוק את החלטה 1701 של מועצת הביטחון. המצב היום הוא מצב שלא ניתן להשלים איתו".

הרמטכ"ל ומפקד יוניפ"יל. צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל ומפקד יוניפ"יל. צילום: דובר צה"ל




דאגה בצפון: "האש הייתה בתוכנו, מתי יתייחסו אלינו?"



מוקדם יותר היום, דליה ביטון מאביבים סיפרה בראיון בתכניתה של אילה חסון ב-103FM על הירי של חזבאללה לעבר היישוב הממוקם סמוך לגבול. "זה היה ממש לא צפוי, האש הייתה ממש בתוכנו", היא משחזרת, ומוסיפה: "החזירו אותנו אחורה". אליעזר ביטון, חקלאי ותיק ממושב אביבים, אמר בתוכנית "לא דופקת חשבון" ברדיו צפון: "מתי יתייחסו אלינו? שנצא מפה בארונות? לא עצמנו לילה כל הלילה מהפעילות הצבאית ואין לנו מיגון. אתמול מצאתי את אשתי, נכה חולת סרטן, מתחת למיטה עם ידיים על הראש. אנחנו משפחה ותיקה כאן ושוקלים לעזוב. ברגע שמשפחת ביטון תעזוב את המושב - כולם יעזבו אחריהם. מספיק עם ההבטחות".



לדבריה, "אנחנו ממש צמודים לגבול לבנון, ואנחנו רואים את כל מה שמתפתח שם. הם השכנים מעבר לגדר, ואנחנו רואים את כל המטעים והבתים - רואים את הבנייה בתוך ההר שמתקרבת אלינו. אלו שחיים מולנו הם חקלאים רגועים שאנחנו לא מפריעים להם והם לא מפריעים לנו".
 

 


"אתמול היה יום שבחיים לא חוויתי", שחזרה ביטון. "עברתי את מלחמת לבנון השנייה עם הפגזים והקטיושות, אך אתמול האש הייתה ממש בתוכנו. סיימתי את הבישולים לקראת אזכרה ויצאתי מהמטבחון. לפתע צפיתי בגל של אש שעבר לי מעל הראש. גל עצום שאי אפשר לתאר אותו במילים. התחלתי לצעוק ולצרוח, נכנסתי לטראומה ולא הצלחתי להירגע". 
 
ויש לכם חדר ממוגן?
"בעלי ניסה להכניס אותי לחדר הביטחון, לא יכולתי, התיישבתי בשירותים והתחלתי לבכות. נכנסתי לפחד ובלבול".

איך את מסבירה את זה? הרי עברתם בעבר תקופות מטורפות.
"עברנו תקופות מטורפות, אך מה שקרה לי אתמול לא קרה לי בחיים. בעבר נפל פגז נפל לא רחוק מביתי ושבר לי את כל החלונות, אך זה לא היה אותו דבר. את הטראומה שקרתה לי אתמול מעולם לא חוויתי בעבר. הרגשתי את ענן האש עובר מעל ראשי והודף אותי. מהפחד עפתי על הרצפה. אמאל'ה". 

אולי בגלל שהיה לכם תקופה ארוכה של שקט השינוי הטריף אותך.
"היו שנים של רגיעה בלי לחץ ופחד. נרגענו לגמרי. פתאום החזירו אותנו אחורה בלי אזעקות ובלי התראה לפני".

נראה שאף אחד מהצדדים לא באמת מעוניין לחזור אחורה.
"הלוואי שלא. אני מקווה שבורא עולם ירגיע את הכל".

יש לך מסר לממשלה?
"אני חושבת שצריכים להיות יותר ערניים למקומות שלנו. תראי מה קרה אתמול, לא היו אזעקות או הודעות. הגיעה הודעה לוואטספ כמה דקות אחרי הנפילה ובה נכתב שצריך להיכנס לבתים ולחדרי הביטחון. זה לא היה צריך להיות ככה, אנחנו צריכים להיות מתודרכים".