ביקורת בצה"ל ובמוסד על מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה אתמול, שבה הציג מתקני גרעין איראניים, אחד מהם לא היה מוכר קודם לכן למערב. הביקורת עניינית ומתייחסת גם לעובדה שסדרת החשיפות של ראש הממשלה וגם של זרועות הביטחון בתקופה האחרונה, גם אם חלק מהן מוצדק מקצועית, מייצרת אווירה לא נעימה ומערבבת את צה"ל והמוסד בקמפיין הבחירות של נתניהו. 
 
הביקורת הזאת נשמעת גם אל מול העובדה שמסיבת העיתונאים של נתניהו שודרה גם בדפי פייסבוק פוליטיים ולוותה בכתוביות פוליטיות, כולל פתקי ההצבעה הרלוונטיים. בקריה בתל אביב וגם בקריה העלומה יותר שבה יושב המוסד, היו לא מעט אנשים שזעו באי־נוחות על מושביהם.
 
 חובה להדגיש: ראש המוסד יוסי כהן והרמטכ"ל אביב כוכבי מגבים את נתניהו. במקרה של כהן, זה לא חדש. הוא וביבי קשרו את גורלם זה בזה, וכהן זורם עם נתניהו כמעט לכל מקום. כוכבי, המצויד (בניגוד לקודמיו) בחושים פוליטיים בריאים, לא מתכוון להיגרר לאזור השמדה פוליטי מרצונו החופשי. הביקורת המתוארת כאן נשמעת במה שמכונה "דרגי עבודה". מדובר בדרגי עבודה בצה"ל, אבל גם במוסד. אנשים שקצת נמאס להם לככב בקמפיין הבחירות של הליכוד.

המתקן האיראני שנחשף במסיבת העיתונאים שכינס נתניהו. באדיבות לשכת רה"מ
המתקן האיראני שנחשף במסיבת העיתונאים שכינס נתניהו. באדיבות לשכת רה"מ

 

גורמים בלשכת ראש הממשלה הכחישו בתוקף ואמרו כי גורמי המקצוע בגופי הביטחון הם שהמליצו וביקשו מראש הממשלה למסור הודעה על טורקוזאבאד ועל האתר החדש באבאדה מיד לאחר מסיבת העיתונאים של מנכ"ל סבא"א שחזר מטהרן. הגורמים הדגישו כי הכל נעשה בתיאום מלא עם הארגונים השונים ובהתאם להמלצותיהם. "גורמי המקצוע במוסד הם שהכינו את החומר, כך שמדובר בטענה תמוהה", הדגישו אנשי ראש הממשלה.
 
ובכל זאת, ולמרות ההכחשה הזאת, מכיוון שהביקורת שעליה אני מדווח כאן אכן הושמעה, היא ראויה לפרסום. היא הושמעה, כאמור, גם מכיוון דרגי עבודה במוסד וגם מכיוון דרגי עבודה בצה"ל. גם בימים רגישים אלה, וגם תחת אילוצי דוברות וצנזורה, יש לגורמים כאלה ואחרים דרך להעביר את מורת רוחם, עד שתגיע לתקשורת. זה מה שקרה אתמול בערב. 

הרי תמצית הביקורת: "בדרך כלל נמצא הצידוק המקצועי לחשיפות השונות. לפעמים זה צידוק מתבקש, לפעמים זה צידוק מאולץ. הבעיה היא בחבילה השלמה. בתמונה שמצטיירת מכל מה שקורה בשבועות האחרונים, כולל החצנה של פעולות שבעבר ישראל לא הודתה בהן, כולל מסיבת העיתונאים היום שנראתה כאירוע פוליטי. התחושה הכללית היא שנעשה שימוש פוליטי בארגוני הביטחון הממלכתיים. גם התמונה שמנסים לצייר, ולפיה כל גורמי המקצוע תומכים ואף יוזמים את הפרסומים, החשיפות ומסיבות העיתונאים, אינה נכונה. בחלק מהאירועים המלצת דרגי המקצוע שונה. בחלק אחר, נאלצו דרגי המקצוע לכופף את ראשם אל מול הממונים הישירים אליהם. כך או אחרת, התחושה הכללית אינה טובה".