דובר צה"ל פרסם היום (רביעי) כי ממצאי התחקיר הפיקודי ביחס לפציעת לוחם מזריקת אבן על ידי לוחמים בגדוד 402, אירוע שהתרחש בתחילת החודש, הוצגו אמש בפני הרמטכ"ל אביב כוכבי. מממצאי התחקיר עולה כי הלוחם נפגע במהלך משחק מסוכן של שני לוחמים, שזרקו אבנים על תא שירותים בו נמצא הלוחם שנפצע.



לאחר קבלת ממצאי התחקיר קבע הרמטכ"ל כי מדובר באירוע חמור שמקורו בהתנהגות שאין לה מקום בצה"ל, וקיבל את המלצות מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, והוחלט על נזיפה פיקודית למפקד הסוללה, קצין בדרגת סרן, וכן נזיפה פיקודית למפקד הצוות, לוחם בדרגת סמל. 



עוד הדגיש הרמטכ"ל כי המפקדים בכל הרמות נדרשים להתייחס ביסודיות ובקפדנות לכל משימה, להתנהלות יחידותיהם בשגרה, ולהבטיח סביבת שירות מכבדת ובטוחה לחייליהם. כוכבי הוסיף כי חובה למנוע התנהגות מסוג זה באמצעות העמקה של המפקדים בנעשה ביחידותיהם, ועקירה מן השורש של נורמות לא תקינות, שמצמיחות אירועים חמורים. 



כוכבי הנחה לבצע שורה של פעולות לבחינה ושיפור של תרבות השגרה ביחידות צה"ל השונות. בתוך כך, יידרשו כלל מפקדי היחידות הלוחמות מרמת הגדוד לבצע סקר פנימי לאבחון התרבות והנורמות הנהוגות ביחידותיהם. בחינה זו תבוצע בתצורת שאלונים ושיחות חתך בקרב חיילי היחידות המשרתים, וכאלה שהשתחררו. 



בנוסף, תגובש ערכת הדרכה המתבססת על לקחים שעלו מאירועי עבר נורמטיביים. במקביל מתקיימת חקירת מצ"ח ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחם שנפצע באותו אירוע טופל ופונה לבית החולים, שם נותח ונמצא בתהליך החלמה.