בין המחשב לכיבוש הגבעה: פרשננו הצבאי טל לב רם אירח בפרק נוסף בסדרת הפודקסטים הצבאיים של 103FM את תת אלוף רמי מלאכי, מפקד יחידת לוט"ם, שעומד לסיים את תפקידו בקרוב, ולהפוך לאזרח מן המניין. לוט"ם היא חטיבת הדיגיטל של צה"ל, היחידה שעוסקת בכל עולמות הדיגיטל והמידע - מהפעלת התקשורת הממוחשבות של צה"ל, פיתוח תוכנות ותפעול המערכות הממוחשבות של צה"ל.
"אנחנו צריכים לאפשר לכולם, עד רמת הלוחם בשטח, להתבסס על המידע והשאלה היא איך אנחנו מקבלים את ההחלטה על סמך המידע הזה", הסביר מלאכי, "ברור שהמחשב לא יכבוש את הגבעה, אבל מצד שני היכולת לתכנן את המסלול ולקבל מידע ונתונים רלוונטיים, ועל בסיסם לקבל את ההחלטה - היא הדבר שישנה את שדה הקרב".  הוא הסביר כיצד נמנעים ממצב בו "מטביעים" את המפקדים בעודף מידע: "האתגר מרכזי שלנו הוא להביא רק את אותו המידע הרלוונטי לקבלת ההחלטות של המפקד ושל הכוח הטקטי".
השניים שוחחו על המיזם החדש ביהודה ושומרון, במסגרתו לוחמים בעמדות השונות יענדו שעון חכם, בעזרתו יקבלו בזמן אמת מידע הרלוונטי למקום ולמשימה שלהם. "האתגר המרכזי שלנו הוא לעבד במהירות את כל המידע מהסנסורים הרבים שיש בצבא ולהביא אותו לכוחות בשטח בתוך שניות", ציין מפקד לוט"ם, "אני מעריך שזה ישנה את אופי הפעילות המבצעית וגם את בעתיד את אופי שדה הקרב".



כאמור אחת ההבנות כיום באגף התקשוב היא שאת היכולות הללו צריך להוריד לרמת השטח.  "בעקבות מהפכת המידע, הבנו שעל מנת לפצח את האתגר הזה גם צריך להתאים את מאפייני הפעולה", סיפר מלאכי, "הבנו שצריך להביא אנליסט מידע מבצעי שיהיה ליד מקבל ההחלטות הרלוונטי בשטח והוא למעשה יהי הממשק שבין המפקד בשטח לטכנלוגיות". הוא הסביר: "הכשרנו לאחרנו עשרות אנליסטים מבצעיים, לקחנו חיילים מוכשרים ונתנו להם יכולות בתחום הסטטיסטיקה והמידע לימדנו אותם את היכולת לדבר אל מול מפקדים, ולהבין מה הבעיה המבצעית שהמפקד צריך".

"ניתוח המידע אמור לסייע למפקד גם בניהול היחידה וכוח האדם שלו, בהתאם לניתוח המידע על ידי מערכות המידע", הוסיף מפקד לוט"ם, "אנחנו מפתחים מערכות שתומכות בניהול המשאב האנושי של צה"ל ולחזות את השיבוץ הטוב ביותר של המועמדים לגיוס, לאור הכישורים שנבחנו לאורך כל הדרך. בעזרת מערכות המידע אפשר לנבא גם מי ממפקדי המחלקה יצמח להיות קצין מצטיין". לדבריו, אנחנו יודעים להקטין את כמות הנשר בצה"ל, אותם חיילים שעברו הכשרה ארוכה, אנחנו יודעין היום באמצעות מערכות המידע לזהות שאם חייל יהיה בתפקיד כזה או אחר, אז הסיכוי שלו לנשור גבוה או נמוך יותר". מלאכי התייחס גם לחשיבות של שמירה על מערכות המידע, מתוך ההבנה שגם בצד השני יש מי שמנסים לפגוע במערכות שלנו. 
האם בעתיד אותם אנליסטים שיהיו בשטח ידרשו גם להיות לוחמים בהכשרתם?
מלאכי: בחזון האישי שלי, אני חושב שהמרקם הייחודי של מדינת ישראל הוא כזה שיאפשר לנו להשתמש בחיילים וקציני מילואים שגדלו ביחידות הלוחמות בסדיר ובמילואים והם בתפקדיים האזרחיים שלהם אנלסיטים של מידע או עובדים במקצועות דומים. ניתן לקחת את האנשים האלה ולעשות להם הסבה רלוונטית בתחום.