אלוף במיל' גדי שמני התראיין הבוקר (שלישי) לתוכניתם של ינון מגל ויואב לימור ב-103FM והתבטא בעניין תקיפת חיילי צה"ל בידי תושבי ההתנחלות יצהר. שמני טען כי הטיפול במקרים אלו אינו מספק, וכי יש לפנות את המאחזים מסביב ליישוב.



"אני לא מופתע שזה קרה. זה שהמקרה מתפרסם בתקשורת מדי פעם, זה רק כשיש אירועים חמורים יחסית המערבים שוטרי מג"ב או חיילי צה"ל. צריך להבין שהדברים האלה הם יומיומיים. זו שגרה", אמר שמני.

יום יום מתנחלים זורקים אבנים על חיילי צה"ל?
"לא על חיילי צה"ל אך באופן יום יומי כמעט יש חיכוך ופגיעה בפלסטינים וברכוש שלהם. זה דבר די שגרתי כשצה"ל נמצא באמצע. מדובר באזור שאין בו דין או דיין. כל פעם שצה"ל פועל לבצע את משימתו, ומונע טרור תוך הבטחת מרקם החיים התקין..."

גם הפעילות הזאת של אותם צעירים יהודים היא טרור?
"זו אחת הבעיות. הפעילות הזאת לכאורה לא מוגדרת כטרור. לכן טענו שמי שצריך לטפל בדבר הזה הוא שב"כ. שב"כ אומר שהוא לא מתעסק בדברים האלה כי מדובר בהפרות סדר. אני מבין את השב"כ, הם צריכים למנוע פיגועים בהר הבית ומקרה דוואבשה מספר שתיים. מצד שני אין שום ספק שההתנהלות וההתנהגות הזאת מובילה בסוף גם לפיגועים הרבה יותר חמורים".

אז יש עצימת עין או גרירת רגליים של המערכות?
"יש לנו ממשלה שכבר שנים יושבת בשלטון ואין לה כוונה לפתור אמיתית לפתור את הבעיה הזאת. הסיפור על יצהר לא עולה בפעם הראשונה. כבר היו אירועים כאלה בעבר ונזעקו בתקשורת. היו את כל הגינויים אך הם מהפה אל החוץ. כל אלה למעשה תומכים בגופים האלה. באים כיום בטענות לאנשי יצהר. אני מקבל את זה שרוב תושבי יצהר חיים את חייהם והם אנשים נורמטיביים אך אותו נוער גבעות משרת מטרה הרבה יותר רחבה של המנהיגות הקיצונית, משרתים משרה פוליטית. הם למעשה הרוטווילרים שנשלחים קדימה".

זה שהם זורקים אבנים על חיילי צה"ל משרת איזושהי מטרה פוליטית?
"לא. הפעילות היום יומית שלהם של פגיעה בפלסטינים והקמת עוד מאחז".

אתה מכניס את שני הדברים לאותה רובריקה. זה לא מדויק. בין הפלסטינים למתנחלים יש מלחמות וקרבות על אדמות. זה בכלל לא באותה מסגרת של פגיעה בחיילי צה"ל.
"אותם נערי גבעות, הם אכן נוער בסיכון. אך מה יקרה כשצה"ל יחליט על פינוי מאחז 'קומי אורי'. מי יתנגד? גם תושבי יצהר וגם יתקפו את חיילי צה"ל. זאת אומרת שיש כאן איזשהו שיתוף פעולה ואינטרס של החלקים הקיצוניים בהתיישבות שחלק מהנערים האלה יהיו על הגבעות. אני טוען שאי אפשר להפריד בין הדברים. אלימות היא אלימות. אם אתה מאפשר לאנשים לפגוע ברמה יום יומית בפלסטינים, זה יגיע גם לפגיעה בחיילי צה"ל. בסוף זה יגיע גם לזה שמישהו יירה על חיילי צה"ל. זה רק עניין של זמן".

אתה חושב שמישהו יפתח באש על חיילי צה"ל?
"אין לי שום ספק שיום אחד זה עשוי לקרות. רק כדי שתבינו. צה"ל הוא האויב האמיתי בגבעות האלה. אמנם מדובר בכמה עשרות נערים אך לא צריך יותר מזה".

אני לא מבין את האוריינטציה. כולם גינו את המקרה הזה.
"אם אתה זוכר לפני שבוע-שבועיים הנהגת יצהר הודיעה שהיא מנתקת את הקשר עם צה"ל מרמת המח"ט ומעלה בעקבות צו הרחקה שניתן למישהו ביצהר. למי נותנים צווי הרחקה? אלו בדיוק האנשים האלה שיש סיכון שיעשו פעולות טרור. אלו בדיוק האנשים שמשתפים פעולה עם אותו נוער גבעות. האדם הזה כנראה נמצא בתוך יצהר. יש לו תמיכה ותומכים בו ולכן החליטו לנתק את המגע עם אלוף הפיקוד והמג"ד. אם זה לא לתת גיבוי לטרור אז מה זה? צווי הרחקה זה דבר שעושים אחרי שיקול מאוד עמוק. שמבינים שמדובר באדם שעושה פעילות על גבול הטרור ואי אפשר להפליל אותו. כאן קמה הנהגת יישוב שמחרימה את אלוף הפיקוד ואת המנהל האזרחי.

"מה שצריך לעשות זה לפנות את כל תשעת המאחזים סביב יצהר. לאשר את מגבלות החקירה כשחוקרים את האנשים האלה. צריך שכשיש כבר כתב אישום, לתת ענישה רצינית ולא מצחיקה כפי שיש היום. הצוות שהקימו במחוז שי לחקירת פשעים לאומניים הוא צוות של אנשים מצוינים שאין לו את הכלים. צריך לתת להם את הכלים ושתהיה נוכחות משטרתית גדולה יותר. צריך להבין שמה שקורה שם זו פגיעה מאוד גדולה במוכנות צה"ל למלחמה הבאה".

ראש מועצה אזורית שומרון: "ניסיון פוליטי ציני"

לאחר אלוף במיל' שמני עלה לדבר ראש מועצה אזורית שומרון, יוסי דגן, שדחה בתוקף את הדברים שאמר. 
"הייתי אתמול בלילה ביצהר יחד עם חיילי צה"ל, אחרי הרבה הקפות שניות בשומרון. בערב החג הייתי עם מאה מתושבי יצהר כניסה לחטיבת שומרון עם שלטים אוהדים לצה"ל. טוב עשתה מזכירות יצהר שאמרה אמירה ברורה מיד לאחר האירוע".





לאף אחד אין ספק שאתה אוהב את חיילי צה"ל, גם מגינים לך על הבית כל יום. אותה מנהיגות יצהר רק לפני כמה שבועות ניתקה קשר עם אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה והמנהל האזרחי בגלל צו מנהלי למישהו שיש נגדו מידע מודיעיני שהוא חשוד בטרור.
"הקשבתי לגדי שמני ואני חושב שהם דברים חמורים מאוד. גדי שירת כאן באזור בתפקיד בכיר ויודע היטב שמרבית מהדברים שאמר אינם נכונים. הייתי עד יחד איתכם לניסיון פוליטי ציני לקחת אירוע, שכולנו יודעים שאינו קשור לתושבים יצהר, ולנסות להגיע ממנו לפינוי מאחזים. במקומות המכונים מאחזים גרים יותר מעשרת אלפים אזרחים של מדינת ישראל וביניהם מג"דים ומח"טים ועוד".

אתה הולך לפוליטיקה. תתייחס לדברים שהוא אומר. שברגע שיש אנרכיה ולא אוכפים את החוק מותר לעשות הכל ואתם נותנים לזה את הגיבוי.
"אין שקר גדול מלומר שמאחזים זו אנרכיה. תסתכלו על דו"ח טליה ששון, שהקים את המאחזים. הדו"ח חשף שהמדינה הקימה ומימנה את המקום הזה ומקומות שהמדינה לא רוצה שיהיו המדינה לא מתקצבת".

למה יוסי דגן לא הגיע בערב החג ליצהר עם מאה תושבים, תפס את מי שזרקו אבנים, העיף אותם לקיבינימט ואמר שהם לא ידרכו על האדמה שלכם יותר כי הם גורמים לעימות עם חיילי צה"ל. אם זה היה קורה הייתי בא לעזור לך.
"הגעתי ליצהר בשלוש וחצי לפנות בוקר. היה לי בגלל הטמבלים האלה לילה לבן והתפללתי שחרית במקום אחר. הייתי שם עד כניסת החג. יחד איתי היו עשרות תושבי יצהר שחיבקו את החיילים. מזכירות יצהר הוציאה מכתב רשמי בו היא דורשת מהנערים לעוף מיצהר. אני שוחחתי עם חלק מהנערים האלה באופן אישי. אלו נוער שוליים וגדי שמני יודע זאת היטב".

הוא אמר את זה רק ציין שמישהו מהם בסוף עוד יירה בחייל. אתה הרגע קראת להם טמבלים.
"איזו איוולת".

למה אתם לא מרחיקים אותם מיצהר.
"מזכירות יצהר וגם אני הודענו רשמית ודרשנו מהם לעוף. הם עפו מהגבעה בצאת החג. מצפה יצהר עסוקה כולה בקירוב לבבות".

אני קצת מבולבל. מי זה האנשים שזורקים אבנים על חיילי צה"ל?
"מדובר בנערים בני 15-16 שנפלטו מהבית. כמעט כולם לא מהשומרון אלא מכל הארץ".

והם מהישיבה?
"מה פתאום אף ישיבה ביצהר בשנים האחרונות..."

טוב שהוספת את צמד המילים 'בשנים האחרונות'. אני מזכיר לך את העבר. הם מהמאחז? 'קומי אורי' זה של הנוער הזה?
"יש שם משפחות טובות שגרות שם. יש שם נערים שהם נערי שוליים ונוער בסיכון שנפלטו ממקומות בארץ".

ינון: אז אתם גירשתם אותם? יואב: הם ברחו כדי שלא יעצרו אותם. אתה יודע את האמת. השב"כ יושב להם על הראש.
"אנחנו מכירים הרבה שנים ואני מכבד אותך אך אני הייתי שם לפנות בוקר באותו יום בזמן שאתה ישנת וראיתי את מזכירות יצהר דורשת מהם ללכת והם הלכו. מדובר בנערים שלא גרים ביצהר. כל תושבי יצהר יצאו נגדם וכולם לא מוכנים להרים ידיים על חיילי צה"ל. בתושבי יצהר יש הכי הרבה תורמי כליה במדינת ישראל".

ינון: גם בכליות יש אבנים. יואב: זה לא רלוונטי, מקום אחר שמשלם מיסים מקבל הקלות לעשות דברים אחרים. מה זה רלוונטי? למה תמיד מדברים על יצהר בנושא הזה? למה זה תמיד נדבק אליכם?
"כשאני באתי לחיילים וחיבקתי אותם לפנות בוקר והתנצלתי בפניהם ואמרתי שזה לא תושבי יצהר הם אמרו שהם יודעים כי תושבי יצהר מכינים הם אוכל ומזמינים אותם לעל האש. כולם יודעים שזה נוער שוליים. הייתה תוכנית לטיפול בנוער גבעות, כל הפוליטיקאים הצטלמו כאן ולפני חצי שנה סגרו את זה בשקט מחוסר תקציב עכשיו מתפלאים שנערים משועממים עושים שטויות ופוגעים בחיילי צה"ל".

לסיום גדי שמני אמר שאתם נותנים רוח גבית לפגיעה בפלסטינים ומעלימים עין  ולבסוף זה ייגמר בירי על חיילי צה"ל.
"זו אמירה חמורה מאוד לטעון שהנהגת ההתיישבות או תושבי השומרון רוצים באלימות. הוא צריך להתבייש באמירה הזאת. תושבי יהודה ושומרון הם האוכלוסייה הכי נורמטיבית ואנשים שאכפת להם. אני חושב שהפסטיבל התקשורתי שיש כאן, בשונה מאנרכיסטים בשמאל הקיצוני שפוצעים קשה חיילי צה"ל בזריקת אבנים, זה הטריגר הגדול ביותר של הנערים האלה. כשנער עושה גרפיטי או זורק אבן וחמישה ימים התקשורת עוסקת בזה, אותו נער מקבל מוטיבציה. אני חושב שבזמן כזה אנחנו צריכים קצת להתאפק. יש לנו את בעיית נוער השוליים אך צריך לשבח את מזכירות יצהר שיצאה נגד אותו הנוער באומץ. זה לא קשור להתיישבות".