בעקבות סדרת התקריות בין חיילי צה"ל לנערי הגבעות ביצהר, שוחח הבוקר (חמישי) אלוף במיל' אבי מזרחי עם יואב לימור, רוני דניאל ואלון בן דוד בתוכנית "הקבינט" ב-103FM ותקף בחריפות את המתפרעים ואת היחס לו הם זוכים ביישוב.



"הייתי ביצהר לפני כמה חודשים בעקבות ועדה על נוער הגבעות וגיליתי שינוי של חברי הוועד היישוב בנוגע לאיך צריך לנהוג כלפי נוער הגבעות. מדובר בוועדה שמינו שר החינוך ואיילת שקד וכבר הגשתי את המלצות הוועדה להם. היישוב יצא בגינוי חריף למקרה והבהיר שזו לא דרכו. זהו שינוי מבורך בהבנה שההתנהלות הזאת לא מועילה אלא רק מזיקה להתיישבות".

חלק אחר יצא להפגין ולחבק את נוער הגבעות.
"כל הסיפור של הגבעות ביצהר הוא בלתי חוקי ולא באישור. כשאתה לא מטפל בזה כשזה מתחיל – זה צומח וצומח. יצהר תמיד היה המוקד של נוער הגבעות. נתינת גיבוי היא לתת להם חשמל ומים, דבר שלא קורה היום. בפועל הדברים היום נראים אחרת. נעשה שם המון דברים שאנחנו בציבור לא יכולים לראות אותם כי הם לא מדברים עליהם כלפי חוץ אך כן מנסים להסביר שדרכם של נערי הגבעות זו לא הדרך".

רוני דניאל: מהשעות האחדות שביקרתי שם, המוטיב שחוזר בשיחות הוא שיצהר מטפל בנוער נטוש שלא שייך לשום מסגרת. יצהר מנסה לרתום אותם לעבודות בחוות החקלאיות מסביב. האווירה של יצהר שהם שרוצים להיפרד מהקבוצות האלה.
אלון בן דוד: איכשהו המגנט הוא יצהר בסופו של דבר. חלק ניכר מהאירועים האלימים כלפי חיילי צה"ל קורה שם. משהו שם נותן סביבה נוחה לנוער הגבעות הזה.
"נכון. נפגשתי עם נוער גבעות ורואים שיש גורמים שמטפלים בתוך ההתיישבות שלוקחים אחריות על חלק הדברים האלה על מנת לקדם אותם ולהעביר אותם אל תוך הממלכתיות. בנוגע לחיילי צה"ל יש קונצנזוס שזו לא הדרך".

יואב לימור: וכשפוגעים בפלסטינים? למה לא מכניסים פלוגת מג"ב ועושים סדר ביישוב? לפני חמש שנים זה הוביל לירידה ברמת האלימות. מתחילת 2019 היו כ-150 אירועים אלימים סביב יצהר.
"אנחנו הגדרנו את נוער הגבעות כמי שנשרו ממערכות החינוך ואין עליהם פיקוח. העיסוק הזה מתחיל במשרד החינוך, בהורים ובמחנכים שלהם".



בלילה שבין שבת לראשון הותקף לוחם על ידי 30 מתנחלים, תושבי מאחז באזור יצהר, שיידו אבנים לעברו ואף ניקבו צמיגים של רכב צה"לי. יומיים לאחר מכן שוב יידו מתנחלים אבנים על כוחות הביטחון, כאשר הפעם המטרה הייתה חיילי מג"ב.

לאחר שני אירועי תקיפת חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב, סמוך להתנחלות יצהר, פינו הבוקר (חמישי) כוחות משמר הגבול והמנהל האזרחי מספר צריפי עץ והרסו מבנה בלוקים קטן בגבעת "שבח הארץ", הסמוכה ליישוב. במג"ב הבהירו כי מדובר במבנים שאינם משמשים למגורים. במקום יש ציוד רב, הכולל שולחנות, ספסלים וכלים, שיוחרם על ידי הכוחות בשטח.